Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Amapola kan ikke stå over natten (som er et krav i anbudet) på RRS og Ørland er vel ikke en del av FOT. Enn så lenge fløy de med unntak fra kravet om natt stopp inntil AirLeap hadde en ATR42 (som kan stå i hangaren) tilgjengelig.
Er det virkelig eit krav i anbudet at det skal være nattparkert fly?
"2.1 Røros – Oslo

Kapasitet
• Tilbydt setekapasitet skal vere minst 20 500 seter per år i kvar retning.
Ruteføring
Måndag-fredag:
• Det skal vere minst to daglege avgangar i begge retningar.
Laurdag-søndag:
• Det skal vere minst to avgangar i begge retningar laurdag og søndag samla.
Rutetider
Måndag-fredag:
Frå Røros:
• Første landing i Oslo skal vere seinast kl. 08:00
• Siste avgang til Oslo skal vere tidlegast kl. 16:00
Til Røros:
• Første avgang frå Oslo skal vere seinast kl. 10:00
• Siste avgang frå Oslo skal vere tidlegast kl. 17:00"
 
Last edited:
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Er det virkelig eit krav i anbudet at det skal være nattparkert fly?
"2.1 Røros – Oslo

Kapasitet
• Tilbydt setekapasitet skal vere minst 20 500 seter per år i kvar retning.
Ruteføring
Måndag-fredag:
• Det skal vere minst to daglege avgangar i begge retningar.
Laurdag-søndag:
• Det skal vere minst to avgangar i begge retningar laurdag og søndag samla.
Rutetider
Måndag-fredag:
Frå Røros:
• Første landing i Oslo skal vere seinast kl. 08:00
• Siste avgang til Oslo skal vere tidlegast kl. 16:00
Til Røros:
• Første avgang frå Oslo skal vere seinast kl. 10:00
• Siste avgang frå Oslo skal vere tidlegast kl. 17:00"

Muligens ikke et krav, men kanskje mest praktisk for å klare første landing på OSL senest klokka 8?
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Det har uansett stått mang en Fokker 50 ute om natta, på norske lufthavner...
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

SAS hadde jo i sin tid mange Fokker 50. Mange av dem sov vel utendørs om natten.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Bak betalingsmur hos checkin.dk, så får ikke frem detaljene, men DAT sier de er interessert i flere av Leaps ruter
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Bak betalingsmur hos checkin.dk, så får ikke frem detaljene, men DAT sier de er interessert i flere av Leaps ruter

Kort oppsummert så er DAT i hovedsak interesserte i OSL-OLA, OSL-RRS og ARN-MHQ, men det er utfordrende å frigjøre kapasitet.
 
Last edited:
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Ja det er et krav om nattparkering fly og flyet måinn i hangarpå vinteren da det er meget strenge begrensninger på bruke av de-iceing og utslipp. Så unntaket med kombinasjon med Ørlandet utløper i slutten av mars. ATR 42 og Dash 8-100/300 går inn i hangaren…noe også SAAB`n til AirLeap gjorde.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Ok, og restriksjonene gjør at man ikke kan fly inn tidlig om morgenen heller?

Da er deet vel bare å liste opp kandidater med små nok fly, men ikke så små heller - for da blir tilbudet for dårlig. Det er ærlig talt et vanskelig regnestykke som skal gå opp med den flyplassen der. Kanskje det hadde vært billigst å utvide hangaren?
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Kanskje det hadde vært billigst å utvide hangaren?


For hvem? Bedre å finne en operatør som har materiell som passer. F50 er jo ikke lenger i særlig utbredt bruk.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Ok, og restriksjonene gjør at man ikke kan fly inn tidlig om morgenen heller?

Da er deet vel bare å liste opp kandidater med små nok fly, men ikke så små heller - for da blir tilbudet for dårlig. Det er ærlig talt et vanskelig regnestykke som skal gå opp med den flyplassen der. Kanskje det hadde vært billigst å utvide hangaren?

Neppe restriksjonene som begrenser de-icing - men WF hadde vel en slik operasjon paa slutten av anbudsperioden, de floey vel opp fra Oslo 05:50 til Roeros - men en annen form for begrensing gav vel ikke de helt beste operasjonelle standardene - taake ! Det er derfor at det er et krav i anbudet om aa laa flyet overnatte slik at det kan ta av om morgenen.

Ser at Amapola nevnes - men er det flyselskap med salgs apparat, billetteringssystem etc. Eller snurrer de bare Propeller for andre selskaper som har alle systemene paa plass(tm) ?
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

For hvem? Bedre å finne en operatør som har materiell som passer. F50 er jo ikke lenger i særlig utbredt bruk.

Poenget var bare at for hver begrensende faktor, er det færre potensielle anbudsgivere. Det betyr høyere pris, i det lange løp. Derfor kunne det kanskje være en idé å ta ned antallet begrensende faktorer.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Morgentåke er en virkelighet du ikke kan komme deg unna…derfor nattparkering fly. Dette har Widerøe, DAT, CoastAir, AirLeap klart fint…så det vil vi se at kommer til å gå fint igjen. Det erogså krav om et minste antall seter som tilbys…og det er vel 33-34 seter. Det fine med anbud er jo at det kan settes krav og at det blir betalt for at disse blir oppfylt.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Eg finn framleis ingen plass i anbudet at det er eit krav om nattparkering. At det er meir praktisk og betre for regulariteten med nattfly - openbart!
Men om flyselskapa finn ut at det er billigare og betre for deira operasjon å fly første flyet opp om morgonen , så finn eg ingen plass at dette ikkje er tillatt.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Eg finn framleis ingen plass i anbudet at det er eit krav om nattparkering. At det er meir praktisk og betre for regulariteten med nattfly - openbart!
Men om flyselskapa finn ut at det er billigare og betre for deira operasjon å fly første flyet opp om morgonen , så finn eg ingen plass at dette ikkje er tillatt.

Selv om det ikke er et krav, så ødelegger det både for regulariteten og bidrar til færre passasjerer både pga regularitet og dårligere rutetider.

Så selv om om det ikke er et formelt krav, så er det vanskelig unngå, skal Røros ha en reellt og fornuftig tilbud
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Selv om det ikke er et krav, så ødelegger det både for regulariteten og bidrar til færre passasjerer både pga regularitet og dårligere rutetider.

Så selv om om det ikke er et formelt krav, så er det vanskelig unngå, skal Røros ha en reellt og fornuftig tilbud

Heilt enig i det, men det er ikkje eit krav til operatør å ha nattbasert fly.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Da tar Widerøe over OSL-RRS fra 28 januar og frem til 1 april. Så skal et nytt anbud på 5-7 måneder ut, før et litt mer "endelig" som går ut april 2024, som resten av rutene i Sør Norge

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/midlertidig-losning-for-fot-ruten-rorososlo/id2898581/

Samferdselsdepartementet har avsluttet kontraktsforholdet med Air Leap og inngått en midlertidig avtale med Widerøe for å sikre kontinuitet på FOT-ruten Røros-Oslo. Widerøe starter sine ruteflyginger fredag ettermiddag 28. januar.

Har ikke sett hva som ligger inne av rutetider?
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Har ikke sett hva som ligger inne av rutetider?

Begynner fredag. Avg fra Røros 0955 og 1650. Fra OSL 0845 og 1540. Bare lagt inn for noen dager foreløpig. Regner med at det kommer justeringer etterhvert, spesielt på morgenavgangen.
 
Re: Air Leap går i rekonstruksjon 24JAN22

Morgentåke er en virkelighet du ikke kan komme deg unna…derfor nattparkering fly. Dette har Widerøe, DAT, CoastAir, AirLeap klart fint…så det vil vi se at kommer til å gå fint igjen. Det erogså krav om et minste antall seter som tilbys…og det er vel 33-34 seter. Det fine med anbud er jo at det kan settes krav og at det blir betalt for at disse blir oppfylt.
Det er ingen krav om minste antall seter på flytype annet enn to daglige rundturer mandag til fredag samt to samlet i helgen. I tillegg skal det benyttes trykkabin. Totalt skal det tilbys 20500 seter årlig, så de havner på 33 seter om selskapet velger å fly minste antall rundturer. Økes antall ukentlige turer er det fullt mulig å benytte flytyper med mindre seteantall selv om utvalget er heller dårlig.

Ellers finner jeg ingen informasjon om krav om hangar.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
 
Back
Top