Air India med ruter til ARN og CPH

Re: Rygte: Air India til CPH

De har snakket og jobbet lenge for å få en direkterute til India men jeg har utfordringer med å se levedyktigheten i ruta basert på markedsgrunnlaget etter at støtteordningene til Copenhagen Connected opphører. I tillegg er araberne og da spesielt EK er svært store på India. SAS forsøkte seg i en kort periode men det var med store tap.

Nå er for øvrig også AC inne i siste år med støtteordninger og rabatter på CPH, dersom de ikke har gjort unntak, så får vi se hva som skjer etterpå. Jeg har for øvrig ikke oversikt over belegg eller yield på ruta men undres om hvor godt det går. AC har jo vært litt av og på CPH tidligere.

Danmark og Indien er jo ikke "verdens bedste" venner for tiden..
Det skulle være utrolig besværligt for danske statsborgere at få visum til Indien.
De skyldes en disput, hvor Indien ønsker en dansk statsborger udleveret og retsforfulgt.
Det skyldes mistanke om en våbennedkastning for snart mange år siden.
At Indien ønsker direkte flyforbindelse til Danmark, kan virke besynderligt, men man skal jo aldrig sige aldrig....
Hilsen Ole

Det skulle være utrolig besværligt for danske statsborgere at få visum til Indien.
De skyldes en disput, hvor Indien ønsker en dansk statsborger udleveret og retsforfulgt.
At Indien ønsker direkte flyforbindelse til Danmark, kan virke besynderligt, men man skal jo aldrig sige aldrig....

Danmark som land er nu nok også lige lille nok til at være interessant i sig selv. Så skulle der komme en rute, er det vel fordi man dermed forbinder to Star Alliance hubs (hvis Air India ender med at blive endeligt optaget).

Indien er dog vist et svagt marked for direkte ruter pga. Emirates etc., og f.eks. har Finnair kun tre ugentlige afgange; ikke meget sammenlignet med andre destinationer for dem i Asien.

(hvis Air India ender med at blive endeligt optaget).

Air India slutter seg til Star Alliance i juli. Den endelige dato blir annonsert om kort tid. Ikke utenkelig at det kommer noen ruteannonseringer i samme sammenheng.

Hurra for det, hvis en i tillegg får nye visaregler slik at en kan unngå å krabbe inn i ambassaden i Oslo med et fårete begging smile.. Og komme tilbake noen dager senere.... Har forlengst bestemt meg for å unngå India inntil en kan slippe den ambassaden...:cry:

Hurra for det, hvis en i tillegg får nye visaregler slik at en kan unngå å krabbe inn i ambassaden i Oslo med et fårete begging smile.. Og komme tilbake noen dager senere.... Har forlengst bestemt meg for å unngå India inntil en kan slippe den ambassaden...:cry:

Ja, da kan jeg jo glede deg med at det i løpet av året skal bli muligheter for Visa on arrival i India (du må søke på nettet på forhånd, men du slipper i hvert fall å "krabbe inn i ambassaden").

http://zeenews.india.com/news/natio...al-to-tourists-from-180-countries_909348.html

Var det ikke snakk om at Air India skulle bruke CPH som "mellomstasjon" mot USA slik SIA gjør SIN-FRA-JFK?

Var det ikke snakk om at Air India skulle bruke CPH som "mellomstasjon" mot USA slik SIA gjør SIN-FRA-JFK?

Det er vist uaktuelt. Air India brugte en gang Frankfurt som europæisk mellemstation. Der var på et tidspunkt snak om, at København kunne få den rolle omkring 2011. Men siden er Air India, såvidt jeg kan se, gået over til at flyve direkte fra Indien til Nordamerika.

Ja. Eller Dublin. Eller Brussel. Eller hvordetnåvar. Ledelsen i AI har en lang og god tradisjon med å komme med tøys og visvas. Jeg har hatt personlig kontakt med en del av disse folka i min forrige jobb .. huttetu .. nevermore.

Ja. Eller Dublin. Eller Brussel. Eller hvordetnåvar. Ledelsen i AI har en lang og god tradisjon med å komme med tøys og visvas. Jeg har hatt personlig kontakt med en del av disse folka i min forrige jobb .. huttetu .. nevermore.

De var også på OSL.

Hilsen Ole

Den sag har ingen eller lille betydning idag. Og med en ny regering er den helt ude af verden.

http://www.business.dk/global/optimisme-for-dansk-handel-med-indien-efter-dyb-krise

Air India med planer om CPH-rute

I følge CPHtraveller er Air india på langt vei med rute til CPH.
http://cphtraveller.dk/nyheder/air-india-langt-med-planer-om-rute-til-kobenhavn

Der er i øjeblikket ingen direkte ruter mellem København og Indien, og en rute til Indien er derfor også en af de ruter som står højest på ønskelisten hos Københavns Lufthavn.

Meget tyder da også på at Københavns Lufthavn får dette ønske opfyldt inden for den nærmeste fremtid, da Air India er langt med planerne om at åbne en direkte rute fra Delhi til København. Dette oplyste bestyrelsesformanden og administrerende direktør for Air India, Rohit Nandan, til den store indiske erhversavis Mint i forbindelse med optagelsesceremonien af Air India i Star Alliance.

Last edited:

Jeg sliter med å se levedyktigheten til Air India fra Skandinavia.
Med et begrenset O&D marked som ikke er spesielt kjent for høy yield, må nødvendig vis denne ruten basere seg på transfer. Transfer fra et nedslags område hvor de største mate markedene er teppebombet med Emirates, Qatar og Turkish som er store på India med et godt produkt, høy frekvens og lave priser. Dessuten har Air India, da også etter egne erfaringer, et produkt som overhode ikke står i forhold til disse tre. Jeg er redd for at STAR logoen ikke vil hjelpe mye for Air India i Skandinavia.
Selv med World Connected sine gode støtte ordninger, ser jeg få suksess faktorer for Air India i Skandinavia.

Jeg sliter med å se levedyktigheten til Air India fra Skandinavia.
Med et begrenset O&D marked som ikke er spesielt kjent for høy yield, må nødvendig vis denne ruten basere seg på transfer. Transfer fra et nedslags område hvor de største mate markedene er teppebombet med Emirates, Qatar og Turkish som er store på India med et godt produkt, høy frekvens og lave priser. Dessuten har Air India, da også etter egne erfaringer, et produkt som overhode ikke står i forhold til disse tre. Jeg er redd for at STAR logoen ikke vil hjelpe mye for Air India i Skandinavia.
Selv med World Connected sine gode støtte ordninger, ser jeg få suksess faktorer for Air India i Skandinavia.

Ja, det bliver interessant at se. Jeg troede heller ikke meget på Egypt Air, men de har hængt på længe, selv under turbulente forhold.

SAS har haft rute fra CPH til Delhi før - sidste gang ikke med den store succes. Jeg tænker følgende er for/imod levedygtighed:

For:
- Forbindelse mellem 2 Star Hubs - Transfermuligheder i begge ender.
- Ny visa-on-arrival-ordning fra november, som letter adgangen til Indien.
- Air India har lavere omkostningsniveau end SAS
- EuroBonus-kunder vil optjene point og er loyale mod *A-selskaber.
- Markedet til Indien er vokset
- Attraktive priser
- Udemærket business class med lie-flat sæder (hvis ruten beflyves med 787)

Imod:
- Attraktive priser/produkter fra etablerede selskaber som EK or QR
- One-stop via Amsterdam er ikke attraktivt
- Inferiørt produkt/renommé
- Turkish er en stærk konkurrent

Kom gerne med flere forslag til listen!

Jeg klarer dessverre ikke se levedyktigheten i denne rute i det hele tatt, spesielt etter EK, TK og QR sin ekspansjon i Skandinavia i tillegg til at ruta vil være fullstendig avhengig av en stor andel transfer.

Men Copenhagen Connected "finansierer" dette så får vi se hva som skjer når støtteordningene forsvinner om 3-5 år.

QUOTE]

Også for danskere?? Tvivler, sidst jeg hørte kun for svenskere og nordmænd.
Fordi vi ikke vil udlevere terroristen Niels Holck tvivler jeg stærkt på at vi er "in the good books". Sådan føles det i hvert fald når man ankommer til Indien.

QUOTE]

Også for danskere?? Tvivler, sidst jeg hørte kun for svenskere og nordmænd.
Fordi vi ikke vil udlevere terroristen Niels Holck tvivler jeg stærkt på at vi er "in the good books". Sådan føles det i hvert fald når man ankommer til Indien.

Der er ikke tegn på, at det ikke bliver for danskere. Indtil videre gælder ordningen for 12 lande og det er tanken, at den skal udvides op til 180 lande.

Forstå meg rett, flott med nytt selskap og bedre tilbud gjennom STAR, men Air India har alle forutsetninger for å misslykkes. Dessuten tror jeg SAS appelerer mer til de Skandinaviske reisende enn Air India, hvilket gjør at jeg med historisk retorikk har utfordringer med å se at Air India er nøkkelen for levedyktigheten av en slik rute.
Vi skal jo heller ikke glemme at da SAS forsøkte seg, hadde de betydelig bedre forutsetninger ved at EK og QR ikke var etablert i Skandinavia.

Som det nevnes har vi blitt overrasket før, men jeg er litt usikker på om Egypt air er den beste referansen for det. Mest fordi ruten fortsatt er inne i støtte programmet til Kastrup.
For det andre at Egyptiske myndigheter bevisst holder oppe rutenettet for å stimulere turisme, trass massivt frafall og halvtomme fly verden over. Sist år var det vel ca 60% snitt load på denne ruten.

Air Canada er vel kanskje et bedre eksempel på hva EGBflyer viser til.
De har etter noe kapasitet nedjusteringer de første årene, sakte men sikkert vokst seg opp. Det var etter det jeg har hørt, planer om å gjøre denne til sommer rute, men United sin exit på Kastrup ga Air Canada løftet de behøvde.
Nå er vel fortsatt Air Canada innenfor fem års støtte ordningen til Kastrup, men mye tyder på at de med tiden har funnet sin plass.

Derimot vil det neppe bli en Exit fra noen av selskapene som indirekte betjener India fra Skandinavia som vil gi plass til Air India. Snarere det motsatte med Etihad klare for å ekspandere inn i Skandinavia innen få år, Emirates og Qatar snuser på høyere Skandinavisk frekvens og Norwegian plystrer stadig oftere om India. Forøvrig en problemstilling Air India står ovenfor verden over med araberene på oppensiven.

All lykke, men jeg tror desverre dette blir kortvarig om ikke Air India som med resten av sine operasjoner, snur ryggen til lønnsomhet. Selskapet er jo tross alt et av verdens mest skakk kjørte og har mange ruter dom har vært ulønnsomme i mange år.

Last edited:

CPH har et rutetilbud som er langt over hva det skal tilsi med tanke på markedsgrunnlaget noe de selv er skrekkelig klar over:

»Vores største udfordring er at blive ved med at skabe vækst. Vi er langt større, end vores land berettiger os til. Det gør, at vi skal skabe fremgang via transfertrafik. Det kommer ikke af sig selv at være et godt hub. Vi skal sikre os, at vi bevarer vores konkurrencedygtighed som knudepunkt. Det skal vi blandt andet gøre ved at være attraktive rent prismæssigt,« siger Thomas Woldbye.

»Alternativet er skræmmende. Eksempelvis har en lufthavn som Hamburg et befolkningsgrundlag på ti millioner, men den har kun et passagertal på 15 millioner. Vi skulle gerne komme op på mellem 23 og 24 millioner,« siger Thomas Woldbye.

http://www.business.dk/ledelse/lufthavnschef-med-udfordringer

De er fullstendig avhengig av SAS og store mengder transfer for å få dette til å fungere. Men det er vel nettopp derfor CPH har igangsatt diverse tiltak som Copenhagen Connected / World Class Hub for å kunne forsvare seg i konkurransen med de andre lufthavnene i Nord Europa.

Back