• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Air Greenland bestiller A330-800neo

Re: Air Greenland bestiller A330-800Neo

Den vil vel erstatte 1:1 deres litt aldrende A330-200
 
Kult! Hvordan går det egentlig med Air Grenland - er det en overskudds bedrift?
 
Re: Air Greenland bestiller A330-800Neo

Den vil vel erstatte 1:1 deres litt aldrende A330-200

Jeg vil tro det, ja, men Air Greenland skal samtidig åpne København-Nuuk og København-Ilulissat, vet ikke helt hvordan det skal løses.

Ellers er vel Airbus A330-800neo med dette oppe i 14 bestillinger, åtte til Kuwait Airlines, to til Uganda Airlines, fire ukjente og altså én til Air Greenland. Det er jo litt moro at dette som enn så lenge ser ut til å bli en "odd bird" blir synlig for oss i Skandinavia når man nå og da er innom Kastrup.
 
Re: Air Greenland bestiller A330-800Neo

Jeg vil tro det, ja, men Air Greenland skal samtidig åpne København-Nuuk og København-Ilulissat, vet ikke helt hvordan det skal løses.



Tipper det kanskje ikke blir daglig nonstop til begge? Slik at den totale kapasitet til Grønland ikke plutselig «dobles»
 
Hva er poenget med A330 nå som A350 er etablert?

Er A330 vesentlig billigere eller har det med flight crew å gjøre?
 
Men hvorfor overhovedet bestille WB fly? Ville de ikke være langt bedre tjent med to 321 f.eks?



Mer eller mindre all frakt av ferske råvarer og ting som haster kommer med A330'en fra Danmark. De ville ikke hatt i nærheten av samme kapasitet for frakt med a321.
 
Men hvorfor overhovedet bestille WB fly? Ville de ikke være langt bedre tjent med to 321 f.eks?

Som nævnt af andre, så er fragt ekstemt vigtigt for GL. Nærmest vigtigere end passagererne. Som regel er den nuværende A330 fyldt med cargo. Det er ikke unormalt at der på dage med få pax, også er cargo spændt fast i kabinen. Det er stærkt begrænset hvad de selv kan producere på Grønland, de fleste ting bliver importeret fra Danmark, USA, Canada og Island med skib og fly. Desuden er den nuværende A330 også godt fyldt med pax om sommeren samt omkring de danske skoleferier.
Desuden ville det ikke være utænkeligt at SAS ville genstarte til Grønland, når de får deres nye lufthavne. I så fald ville GL havde en yderligere fordel ved brug af en A338.
 
Som nævnt af andre, så er fragt ekstemt vigtigt for GL. Nærmest vigtigere end passagererne. Som regel er den nuværende A330 fyldt med cargo. Det er ikke unormalt at der på dage med få pax, også er cargo spændt fast i kabinen. Det er stærkt begrænset hvad de selv kan producere på Grønland, de fleste ting bliver importeret fra Danmark, USA, Canada og Island med skib og fly. Desuden er den nuværende A330 også godt fyldt med pax om sommeren samt omkring de danske skoleferier.
Desuden ville det ikke være utænkeligt at SAS ville genstarte til Grønland, når de får deres nye lufthavne. I så fald ville GL havde en yderligere fordel ved brug af en A338.

SAS har lagt kortene frem og meddelt, at de blot venter på, at de nye lufthavne på Grønland står færdige, før de vil gøre deres entré.
 
Back
Top