Air France starter direkterute SVG-CDG -> Legges ned Okt 2015

Re: Air France starter direkterute SVG-CDG

I dag var det cirka 70 pax på turen ut fra CDG klokken 19:20. 4 stk i biz. Mye franskmenn og utenlendinger generelt. Vi hadde en Embraer 170.

Noen som vet hvordan denne ruten går nå ett år etter starten?

Det jeg selv observerer når jeg er på jobb på SVG er at volumene inn til og ut fra SVG med AF virker greie. AF-kanseleringer (når det skjer) har en tendens til å resultere i kaos for SK-innsjekken (med tilsvarende fulle SK-flyvninger), så vil tro bookingtallene er i orden (de ombokker vel også en del til KL). Det er også greit med trengsel rundt bagasjebåndet i forbindelse med AF-annkomster... Så "magefølelsen" er at det ser ut til å gå greit, men hvordan det faktisk går vet jeg jo ikke...

De gangene jeg har flydd AF ruten har alle ombord minst fått hver sin 2 seter, så det har ikke vert trangt om plassen.

Men hvis alle betaler like mye som jeg pleier (full flex eco) så kan det jo godt være at AF tjener penger.

AF og/eller KLM kommer som regel best ut når jeg skal på jobbtur, både i pris og reisetid

Air France starter direkterute SVG-CDG

Fra 25.okt er det dessverre slutt. AF legger ned ruten. [emoji17] Veldig synd!

Fra 25.okt er det dessverre slutt. AF legger ned ruten. [emoji17] Veldig synd!

Reduksjonen innen energisektoren har vel spilt en vesentlig rolle på at denne ruten ikke funket

Er nok en stor fare for at det har hatt sin innvirkning ja.

CDG har et helt latterlig dårlig rykte blant mine bekjente i SVG også - noe jeg kanskje er delvis skyldig i.

Man kommer uansett til alle verdenshjørner med ett stopp uavhengig av CDG, så ikke noe stort tap for kundene mtp. utvalg der. Så lenge LH/KL/SK kriger så er prisene mer enn levelige [emoji4]

Kan tenke meg steder man ikke kommer med et stopp fra SVG etter AF legger ned. Blant annet vil samarbeidet mellom oppdrettsindustrien i Rogaland og Chile få det vanskeligere; i stedet for SVG-CDG-SCL, blir det KL SVG-AMS-EZE-SCL, LH/LA SVG-FRA-MAD-SCL, LH/LA SVG-FRA-EZE-SCL, LH/JJ/LA SVG-FRA-GRU-SCL eller BA/IB SVG-LHR-MAD-SCL.

Kan tenke meg steder man ikke kommer med et stopp fra SVG etter AF legger ned. Blant annet vil samarbeidet mellom oppdrettsindustrien i Rogaland og Chile få det vanskeligere; i stedet for SVG-CDG-SCL, blir det KL SVG-AMS-EZE-SCL, LH/LA SVG-FRA-MAD-SCL, LH/LA SVG-FRA-EZE-SCL, LH/JJ/LA SVG-FRA-GRU-SCL eller BA/IB SVG-LHR-MAD-SCL.

Greit poeng. Heldigvis er det ikke lange omveien via AMS/LIM for de som tar turen (eventuelt AMS/CDG).

Jeg tror neppe samarbeidet mellom oppdrettsindustrien i Rogaland/Chile får det mye verre pga. nedleggelsen. Isåfall er samarbeidet mildt sagt svakt [emoji12]

Ville bare vise at det finnes andre bransjer enn oljeidustrien.

Det er vel egentlig på tide å referere til @letolin i Aftenbladet

10 tegn på krise i oljå
• Fortvilt mann (47) måtte ta opp lån for å kjøpe Porsche.
• Statoil-par måtte si opp butler på hytta. “Vi har det vondt nå”, sier paret.
• Kvinne (35) måtte passe egne unger etter at au pair krevde lønn. “Jeg husker ikke engang hva barnet heter”, sier kvinnen.
• Tenåring måtte gå med fjorårsmodellen av Canada Goose-jakke til langt ut i februar. “Svært alvorlig sak”, sier barneombudet.
• Oljeselskap hadde nesten ikke råd til julebord. Underholdningen med Bill Clinton og Rolling Stones avlyst.
• Tidligere ingeniør i oljen måtte ta jobb i kommunen. “Som å reise til et u-land, foreksempel Sverige”, sier den forsmådde ingeniøren.
• Lærer klarte å kjøpe leilighet i Stavanger kommune. “Et endetidstegn”, mener eiendomsmegler med stygg sveis.
• Eierne i Skagenfondene gikk på smell. Får bare 2,4 trillioner i utbytte.
• Champagne-salget stuper. Nede i 46 flasker per rogalending i året.
• Kvinne (23) har ikke råd til steikeovn til 144.000 kroner. “Jeg dør litt inni meg”, sier den forulempa dama.
• Mellomleder i oljen måtte gå. “Nå må jeg leve på fallskjermen, og det er ikke rare greiene man får for 160 millioner”, sier han.
• Ektepar fortviler: Har ikke råd til varmekabler på taket på hyttene i Sirdal.
• Oljetopp kan ikke tørke seg bak med tusenlapper lenger. “Jeg savner kombinasjonen av trykksverte og bomull i ratata”, sier en fortvilt direktør.
• Ekte fattig observert i Stavanger. Heldigvis jaget politiet vedkommende bort.

Synd, men ikke overraskende at det kommer nedleggelser i disse dårlige tidene. Forøvrig er det synd at Rogaland er så elendig dårlig på turismesatsing, bare det kommer mange cruiseskip er man fornøyd.

Last edited:
CDG har et helt latterlig dårlig rykte blant mine bekjente i SVG også - noe jeg kanskje er delvis skyldig i.

Man kommer uansett til alle verdenshjørner med ett stopp uavhengig av CDG, så ikke noe stort tap for kundene mtp. utvalg der. Så lenge LH/KL/SK kriger så er prisene mer enn levelige [emoji4]
Det er klart det er et tap for de kundene som har benyttet ruten. At DU ikke bruker den og ikke synes du taper på at den forsvinne er vel ikke det samme som at det er ikke er noe stort tap at den forsvinner.
Merkelig argument at man kan komme seg rundt i verden med andre selskaper. Long haul tilbudet ut i fra AMS er ikke på langt nært like godt, som tilbudet på CDG. AF er jo store på latin- Amerika. Mye større enn KL og LH. De som har opparbeidet seg status hos AF, er neppe glad for nedleggelsen.

Last edited:
Det er klart det er et tap for de kundene som har benyttet ruten. At DU ikke bruker den og ikke synes du taper på at den forsvinne er vel ikke det samme som at det er ikke er noe stort tap at den forsvinner.
Merkelig argument at man kan komme seg rundt i verden med andre selskaper. Long haul tilbudet ut i fra AMS er ikke på langt nært like godt, som tilbudet på CDG. AF er jo store på latin- Amerika. Mye større enn KL og LH. De som har opparbeidet seg status hos AF, er neppe glad for nedleggelsen.

Ja, jeg sier ikke at det ikke er ett tap, men at det ikke er et like stort tap som om KL/LH/BA ville lagt ned er det jeg mener.

Hvorfor er det merkelig at man kan benytte andre long-haul? Vil tro at det er nok derfor AF legger ned, fordi folk flest benytter andre...

Reiser du mye privat som har gitt deg status syns jeg så klart det er dumt på din, og andres vegne.

Back