Air France-KLM starter HOP!

Re: Air France-KLM startet HOP!

Her er noen bilder som er offentliggjort

p201301281759-2851.jpg

p201301281758-85227.jpg

p201301281759-2425.jpg

http://corporate.airfrance.com/fileadmin/dossiers/documents/press_kits/Hop_press_kit.pdf

Last edited:

Ser da veldig Japansk ut den halen...

AF-KL skal starte et LCC med navnet HOP! De skal fly fra Frankrike og plannen er å operere 530 avganger med 98 fly. Oppstart skal være 15. februar!

Dette høres ikke helt riktig ut. AirFrance har ei stund jobbet med omorganisering av regionalvirksomheta og dette er resultatet. Som det står i presseinformasjonen:

HOP !, the new airline regrouping the Air France Group’s three French regional airlines – Brit Air, Regional and Airlinair – aims to become the preferred company for inter-regional travel in France and Europe, while contributing to economic development and tourism in the regions it serves.

Jeg er litt overrasket over at de ikke tar med CityJet i samme organisasjonen.

Dette høres ikke helt riktig ut. AirFrance har ei stund jobbet med omorganisering av regionalvirksomheta og dette er resultatet. Som det står i presseinformasjonen:

Må nok innrømme at jeg ikke leste så mye mer en den nederlandske saken. Den engelske fant jeg først etterpå :love

Wall Street Journal harselerer lett over navnevalget:

HOP! follows a long-established trend in the industry–especially among discount carriers–to adopt onomatopoeically interesting names to give the impression of being young and hip....

samtidig mener de at et hipt og sprekt navn ikke er nok for å overleve

Monosyllabic branding alone isn’t enough to ensure survival in the cutthroat airline industry. Go was set up by British Airways but then sold to private-equity firm 3i, while Buzz, created by KLM, ended up being bought by Ryanair

http://blogs.wsj.com/source/2013/01/25/hop-along-with-air-france-klm/

Kommer de til å følge Lufthansa som vil bruke Germanwings på regionale ruter i stedet for under Lufthansa navnet?

De lader til at ville flyve CDG til BLL, OSL og GOT med det nye brand, mens CPH og ARN fortsat skal beflyves af det "rigtige" AF. For lige at tage de skandinaviske destinationer.

Dette er vel ikke flytyper man assosierer med lavkostselskaper (som klarer seg). Må det ikke litt større flytyper til for å få det til å lønne seg?

Kun tre ting som må til for et vellykket lavkasteselskap, Volum, volum og volum.
Hop er et regionalselskap.

Ville da trodd at noen sveitsere tok det navnet først ... ;)

Dette er vel ikke flytyper man assosierer med lavkostselskaper (som klarer seg). Må det ikke litt større flytyper til for å få det til å lønne seg?

Jo, men nå er ikke dette snakk om et vanlig lavprisselskap, men Air France som samler tre av sine regionale selskap under et

Blir rutene til BLL/OSL/GOT wetlease eller codeshare? Dersom det er meningen at selskapet skal stå utenfor Skyteam er det dårlige nyheter for de som samler mil i andre program enn (F)lying Blue hvis det er codeshare. Ser dessuten de har en festlig vri ved at man må betale 5 € for å få milene på de billigste billettklassene :spin

Med 98 planlagte fly i størrelsen 48-100 tyder det på at de minste regionaljetene, type ERJ og gjerne CRJ100 forsvinner.

Billettene begynner på 55 €. Rimelig, men ikke direkte råbillig. Dessuten kommer innsjekking av bagasje på 15 € i tillegg.

Blir rutene til BLL/OSL/GOT wetlease eller codeshare? Dersom det er meningen at selskapet skal stå utenfor Skyteam er det dårlige nyheter for de som samler mil i andre program enn (F)lying Blue hvis det er codeshare. Ser dessuten de har en festlig vri ved at man må betale 5 € for å få milene på de billigste billettklassene :spin

Med 98 planlagte fly i størrelsen 48-100 tyder det på at de minste regionaljetene, type ERJ og gjerne CRJ100 forsvinner.

Billettene begynner på 55 €. Rimelig, men ikke direkte råbillig. Dessuten kommer innsjekking av bagasje på 15 € i tillegg.

Visse ruter skal flyves på vegne af AF (herunder OSL/BLL/GOT), og så vidt jeg forstår vil disse ruter ikke være under det nye priskoncept, og heller ikke have bagagegebyrer. På kortet er disse ruter blå, mens de nye low-cost ruter er markeret med rødt.

Jeg er litt overrasket over at de ikke tar med CityJet i samme organisasjonen.

Slik jeg skjønner det så ønsker/forsøker Air France å selge CityJet

Visse ruter skal flyves på vegne af AF (herunder OSL/BLL/GOT), og så vidt jeg forstår vil disse ruter ikke være under det nye priskoncept, og heller ikke have bagagegebyrer. På kortet er disse ruter blå, mens de nye low-cost ruter er markeret med rødt.

SLik jeg forstår det også, så eneste forskjellen på OSL-CDG vil være at istedet for at det står Regional på siden av flyene så vil de komme i HOP!-farger

Har hatt noen innom på OSL de siste dagene. Knipsa noen bilder i stad når jeg sendte AF1775.

Crewet var ikke så veldig happy over de nye fargene. Spurte kapteinen hva han synes om de nye fargene. Fikk til svar at det var "bullshit". :)

Attachments

• HOP1.jpg
    HOP1.jpg
    52.1 KB · Views: 894
  • HOP2.jpg
    HOP2.jpg
    50.5 KB · Views: 883

Fløy fra CDG ikveld med HOP på ECO+.
Var heldig og fikk to-seteren på E190 for meg selv.
Opplevde kanon service med god mat, skikkelig bestikk og uoppfordret påfyll av Champagne, om enn i plastglass.

At bagasjen nok en gang ble stående igjen i Paris tillegger jeg Air France/CDG...

Offiselt findes kastesystemet i India ikke mere, og har ikke gjort i 5-10 år. Men så hurtigt endre man ikke kulturen. Så der går nok 2-3 generasjoner før det er helt væk.

Back