Mulig redningsplan for Air France /Air France-KLM

Fra NRK.no

18:48 Redningspakke for KLM stanset Den nederlandske regjeringen har stanset krisepakken som skal redde det statlige flyselskapet KLM. Flere milliarder euro holdes tilbake fordi fagforeningene ikke går med på å fryse lønnen i fem år. Nederlands finansminister sier han er skuffet.

Hm, Jeg kjenner ikke detaljene her, men det er neppe tiden for lønnskrav nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Uten å spekulere for mye. Men tipper foreninger og piloter rundt om er ganske lei av å kutte kutte kutte. Selv i gode tider skal det kuttes. Det har vart i 20 år nå.

Men som sagt, bare mine egne tanker rundt det
 
Ja hvor mye skal man ofre for jobben. I denne situasjonen hadde bedriften gått i minus om man jobbet gratis. Man bør nå sette seg inn i hva betingelsene er rundt i alle selskaper innen luftfart. Alle må forstå att å selge billetter til 49 kr lager store problemer finansielt når avgiften er på 119 kr. På tide at det snur nå.
 
Dette er vel litt det samme som gjorde at heller ikke SAS sine piloter inngikk noen avtale. Alle skjønner at det i år neppe blir så mye lønnsvekst, hvilket ikke er unikt for luftfarten, men det å binde seg i 5 år er det ikke rart i de ikke gidder.
 
Dette er vel litt det samme som gjorde at heller ikke SAS sine piloter inngikk noen avtale. Alle skjønner at det i år neppe blir så mye lønnsvekst, hvilket ikke er unikt for luftfarten, men det å binde seg i 5 år er det ikke rart i de ikke gidder.

Man må se på de eksakte detaljer av slike "tilbyd".
Lønnskutt pluss lønnsfrys i frem år. På den andre sida har du pris-vekst i form av inflasjon, noko som betyr at din kjøpekraft går ned mer og mer i disse 5 år. Still you have bills to pay ...

I visse yrkesgrupper vil flybransjen miste mange gode folks rett og slett bransjen vil betale så dårlig i forhold til andre bransjer at folk velger selv å flytte.
 
Enig i at 5 år er lenge, «frys»-perioden kunne med fordel vært kortere, eller gjenstand for forhandling senere når man vet mer om hvorledes markedet utvikler seg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
https://www.aviation24.be/airlines/...tate-aid-of-3-4-billion-intended-to-help-klm/
Dutch government freezes state aid of 3.4 billion intended to help KLM
The Dutch government on Saturday froze the release of public aid of 3.4 billion euros intended to help the airline KLM in the face of the coronavirus crisis, after the unions refused to sign a five-year agreement.

Mr. Hoekstra had given the management and the unions of KLM until Saturday 11:00 GMT to sign this agreement supposed to release aid, in the form of loans, to the Dutch branch of Air France-KLM.

The trade unions from the Dutch company had refused to sign this agreement, denouncing “last minute” changes on the issue of lower wages they were supposed to accept for a duration of five years.

Ellers interessant å se at KLM "kun" bringer -€234 millioner til tapet på -€1665 millioner som var fasit for Air France KLM gruppen i Q3. Air France er da fortsatt tapssluket for gruppen med -€1431 mill, KLM utgjør 14% av tapet til gruppen.

https://www.aviation24.be/airlines/...klm-results-for-q3-2020-loss-of-e234-million/
KLM results for Q3 2020: loss of €234 million
The Air France-KLM results for the third quarter of 2020 grimly reconfirm the extent to which the COVID-19 pandemic has disrupted the air transport industry. This is without doubt our deepest crisis since World War II – for broader society, for aviation in general, and certainly for KLM. Our cargo division is performing well and generating extra revenue, but our passenger flights have been scaled down further for the winter season.

Traditionally, the third quarter is especially strong in the air transport industry, but KLM has now incurred a loss of EUR 234 million for the quarter, down EUR 745 million compared to Q3 last year. The result incurred during the first nine months of 2020 has deteriorated by 1,7 billion compared to 2019.
 
Nettotapet ble -€7,1 mrd for Air France-KLM i 2020, og selve driften gikk €4,5 mrd i minus, så her rant pengene ut

https://www.aviation24.be/airlines/...up-reports-net-loss-of-e7-1-billion-for-2020/

Air France KLM group today published its 2020 financial results with the coronavirus crisis clearly having an unprecedented impact on the group. In 2020, Air France KLM transported only 34 million passengers (down 67% compared to 2019). Travel restrictions and slow bookings turned those financial results in a operating loss of €4.5 billion and a huge net loss of €7.1 billion.
 
Mere friske midler på vei til Air France, dog med et krav fra EU om at de da gir fra seg noen slots på Orly. Snakkes om €3 mrd, dog ennå ukjent i hvilken form

https://www.aviation24.be/airlines/...ssion-agree-on-more-state-aid-for-air-france/

Ser ut som det er snakk om egenkapital i følge den franske finansministeren. Det betyr at den franske staten øker sin eierandel fra 14,3% til 29,9%.

EU hadde opprinnelig krevd at de ga opp daglige 24 slots på ORY, men de fikk forhandlet det ned til 18, slik jeg forstår det
 
Last edited:
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Litt mer info om Air France-KLMs nye midler, og et svar på spørsmålet mitt fra nesten 1 år tilbake

Air France har gjennom forskjellige statlige lån og statsgarantier, lånt €7 mrd, mens KLM skal få en lånepakke mellom €2-4 mrd

Så er spørsmålet hva som faktisk blir betalt tilbake, og hva som kommer til å ende opp som ny statlig egenkapital i selskapene?

€3 mrd som ble gitt av lån fra den franske staten i fjor, blir ikke betalt tilbake, og omgjøres til hybridkapital, i form av en evigvarende hybridobligasjon.

€1 mrd hentes inn i frisk egenkapital, og er blant annet de som øker Frankrike sin eierandel til tett oppunder 30%. Nederland blir ikke med på emisjonen, slik at deres eierandel vil falle fra 14%, til noe rundt halvparten. Delta blir heller ikke med, så samme skjer med deres eierandel på 8,8%. China Eastern som eier 10%, blir derimot også med på emisjonen


https://www.aviation24.be/airlines/...-billion-and-gives-up-18-slots-at-paris-orly/

In exchange for €4 billion state aid, Air France increases Group capital by €1 billion and gives up 18 slots at Paris Orly
 
Siden China Eastern bidrar med friske penger, blir det også et tettere samarbeid med disse

EyyxM_yXIAMVQG-
 
Back
Top