Air France KLM byr på Alitalia

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Air France KLM byr på Alitalia

AF/KL har sikkert krevd rimelige frie tøyler. AZ består nok som merkenavn, men jeg vil anta at strukturen i selskapet vil se rimelig annerledes ut om noen år.

AF/KF har sikkert krevet rimelige frie tøyler for å ta over AZ. AZ består nok som merkenavn, men står utvilsomt foran store endringer.

Passer jo bra dette om det skjer... Kjekt å få samlet de dårlige selskapene som KLM og Alitalia er i samma selskap :colgate::p

Og flyprodusentene kan vel begynne å småsikle ved tanken på mulighetene når disse tre selskapene en gang i fremtiden skal modernisere short- og medium-haul flåtene sine med neste generasjons modeller.

Ja dette blir nok litt av en ryddesjau, vil tro det blir snakk om
en del oppsigelser etterhvert i Alitalia. Ellers har vel Alitalia
en ganske så aldrende MD-flåte, og når den skal skiftes ut -
blir del vel mer Airbus inn i flåten.

Likevel høy pris for et konkursbo.
Dette blir nok et kjempeselskap i årene fremover.
Hva nå LH og BA?

Pressemeldinga fra Air France-KLM sier, blandt annet:

Its membership of the Air France-KLM Group together with the implementation of the plan should enable Alitalia to return to operating profit as early as 2009, and to rapidly move to operating margin levels in line with those of other major European airline companies.

Jeg spår at det kommer til å bli noen harde tak i det selskapet de neste månedene...

Enig at om de reelle verdiene i Alitalia er lik null er det en høy pris, men selskapet er jo blant de gamle traverne og har sikkert mange bra slots på store flyplasser rundt omkring og Italia i seg selv er et stort marked. Flåten må nok byttes ut om ikke så mange år, og da er det mulig å kjøpe likt i alle tre selskaper slik at man kan utnytte dette på vedlikehold o.l. Tiden er overmoden for en skikkelig overhaling av selskapet.

Det blir nok knallharde tak i tiden fremover, kanskje spesielt når man står opp mot fagforeningene. De har etter hva jeg har forstått stått grundig i veien for en helt nødvendig omstrukturering, så det kan jo bli spennende fremover.
Jeg mistenker at dette kommer til å bli litt som om da SAS kjøpte Braathens - selskapet stod på randen av skifteretten og ble kjøpt til "spottpris" for så å bli snudd til å bli nærmest en pengemaskin.

Air France-KLM's takeover of Alitalia has been abandoned

Air France-KLM's takeover of Alitalia has been abandoned and the Italian airline's chairman has resigned.

Maurizio Prato stood down after the breakdown of talks between Alitalia's unions and Air France-KLM management.

He had warned the unions that Alitalia risked going bankrupt if they did not accept the deal.

The Italian government has been trying for more than a year to sell its 49.9% stake in the troubled national airline and says there are no other bidders.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7326320.stm

Den videre skjebnen til Alitalia bestemmes vel av om Silvio Berlusconi kommer til makten eller ikke i neste valg...

Hørtes ut på BBC som om lirene (Euro..) rant ut så fort at det kunne bli bråstopp

Likevel høy pris for et konkursbo.
Dette blir nok et kjempeselskap i årene fremover.
Hva nå LH og BA?

Hvorfor gifte seg med en upent dame om du kan har en prinsesse?

LH har ingen ambisjoner pa AZ, fordi denne tapslukt blir veldig veldig dyr a overtake. Husk at de har enna ikke forandred seg i like stil som Swiss gjorde för LH kjöpte. Samtidlig har LH en god grep i marked med Air One og det er smartere a bruke penger pa a utvide denne.

Nok en ting kommer i spill. Begge Ryanair og EasyJet har 4-5 fly i strategisk reserve og de ma vaere ingen glass-kule man for a se hvor disse fly vil havne da AZ blir tvunget ned pa bakken.

Om jeg skulle vedde penger, vil jeg har satsed penger pa at LH vil forsöke a kjöpe IB i fremtida. Dette gir en god fit og med Click-Vueling og Spanair i spill er alle muligheter apen.

Fagforeningene der må leve i steinalderen og ville seg selv vondt. Ryanair kan få rett med sitt "Arrividerci Alitalia".

Back