Air France flåte - status

Re: Air France flåte - status

Som følge av utfordringene med Covid-19 har Air France annonsert at samtlige av deres A380 er parkert for godt. Maskinene skulle i utgangspunktet fases ut i 2022.

https://www.airfranceklm.com/fr/fin...otalite-de-la-flotte-dairbus-a380-dair-france
Synd. Jeg har hatt gode opplevelser i andre etasje på et par av dem. Utrolig komfortabelt, særlig med tanke på støy. Merkelig at det ikke kan være mer lønnsomt å holde noen gående til feks New York, Hong Kong og kanskje Peking, enn å skrote dem.
 
Re: Air France flåte - status

Synd. Jeg har hatt gode opplevelser i andre etasje på et par av dem. Utrolig komfortabelt, særlig med tanke på støy. Merkelig at det ikke kan være mer lønnsomt å holde noen gående til feks New York, Hong Kong og kanskje Peking, enn å skrote dem.

Det er ikke så merkelig, og man ser mange selskaper gjør det samme. 380 har lite fraktkapasitet, og med gode priser som følge av nedgang i WB-trafikk, så gir 380 lavere inntjening enn en kombinasjon av andre fly i flåten. 380 sin business case var først og fremst høyt volum hub til hub, gjerne i kombinasjon med en tidsforskjell som gjør at man ikke kan spre avganger utover døgnet. Bortsett fra EK har 380 vært et nisjefly.
 
Re: Air France flåte - status

Det er ikke så merkelig, og man ser mange selskaper gjør det samme. 380 har lite fraktkapasitet, og med gode priser som følge av nedgang i WB-trafikk, så gir 380 lavere inntjening enn en kombinasjon av andre fly i flåten. 380 sin business case var først og fremst høyt volum hub til hub, gjerne i kombinasjon med en tidsforskjell som gjør at man ikke kan spre avganger utover døgnet. Bortsett fra EK har 380 vært et nisjefly.

Jo, det er merkelig. Det er merkelig at det får lov til å skje. Behovet er der, men kapasiteten er litt for stor. Kanskje man skulle ha en fee for hvert tomme sete? Last er vel en bonus. Ikke ubetydelig, men et fullt fly med betalende reisende, vil vel lønne seg mer? Hvis ikke kunne man jo starte ren cargo...
 
Re: Air France flåte - status

Jo, det er merkelig. Det er merkelig at det får lov til å skje. Behovet er der, men kapasiteten er litt for stor. Kanskje man skulle ha en fee for hvert tomme sete? Last er vel en bonus. Ikke ubetydelig, men et fullt fly med betalende reisende, vil vel lønne seg mer? Hvis ikke kunne man jo starte ren cargo...

Er behovet virkelig der post corona? De fleste flyselskap ser for seg at det blir et rimelig kraftig fall i etterspørsel, og det tar lang tid å komme tilbake der man var. Vi snakker om flere år der flyet uansett vil stå på bakken, og da kan man like gjerne fase det ut. To avganger med 332/77W vil kunne tilby høyere yield og mye større cargokapasitet enn en avgang med 380, og vil spesielt i oppstarten kunne gi mye større fleksibilitet. Riktig materiell i forhold til etterspørsel vil være nøkkelen til å tjene penger de neste årene, ikke fly rutene med 380 bare for gøy.

Et fullt fly med betalende reisende (spesielt fly på størrelse med 380) er et godt stykke fram i tid.

Last er ingen bonus, men en vesentlig inntektskilde (i følge de som jobber i cargomarkedet er ratene skyhøye, og så lenge LH-trafikken er kraftig ned, vil de holde seg høye). Hvorfor fly 380 (som tar lite cargo) pluss en dedikert frakter, når man kan fly to avganger med 332/77W som gir bedre fleksibilitet, lavere kostnader og høyere inntekter?
 
Re: Air France flåte - status

Last er ingen bonus, men en vesentlig inntektskilde (i følge de som jobber i cargomarkedet er ratene skyhøye, og så lenge LH-trafikken er kraftig ned, vil de holde seg høye). Hvorfor fly 380 (som tar lite cargo) pluss en dedikert frakter, når man kan fly to avganger med 332/77W som gir bedre fleksibilitet, lavere kostnader og høyere inntekter?

Jada. Poenget mitt er bare at det kunne vel være mer samfunnsøkonomisk å fly fulle 380er, enn parallelle, halvfulle 330 og 777-ere. Sikkert litt dyrere for deg og og meg, men f... ta, vi har da penger nok.
 
Re: Air France flåte - status

Air France sin 5. A350-900 ble formelt levert selskapet i mai, men stod lagret i TLS i over en måned, før flyet i forrige uke ble fløyet opp til CDG

Airbus A350 -941 407 F-HTYE Air France delivery 12jun20 TLS-CDG "Bordeaux"
 
Re: Air France flåte - status

Air France har nå fått levert sin 10. og dermed siste 787-9, de hadde i bestillingen
 
Re: Air France flåte - status

Air France er godt i gang me dhuggingen av første A380

https://onemileatatime.com/air-france-a380-dismantled/

Air-France-A380-Scrapped.jpeg
 
Re: Air France flåte - status

Nøyaktig på dagen 1 år siden den hadde sin siste ordinære tur med PAX fra PVG til CDG.
 
Re: Air France flåte - status

Egentlig trist å se såpass "nye" longhaul maskiner bli hugget, burde hatt flere år i tjeneste men verden forandrer seg mye for tiden og 2020 har akselerert ting.
 
Re: Air France flåte - status

A350-900 #8 levert

Airbus A350 -941 488 F-HTYH Air France delivery 12apr21 TLS-CDG "Dijon"

På den andre siden forsvant en 777-200ER, da F-GSPH, ble returnert til leasingselskapet ofr et par uker siden. Tror det var en AerCap maskin
 
Last edited:
Re: Air France flåte - status

A350 nummer 10 ble levert i helgen, og nummer 11 kommer om ikke så lenge

Airbus A350 -941 502 F-HTYK Air France delivery 18jun21 TLS-CDG
 
Re: Air France flåte - status

Samtidig som deres 4. A220 blir levert, går en A318 til huggern (etter 18 år hos Air France)

Airbus Canada A220 -300 55146 F-HZUE Air France delivery 04dec21 YMX-CDG


Airbus A318 -111 2081 F-GUGD Air France to be ferried 04-05dec21 CDG-KEF-YYR-DTW-BYH, for part-out & scrap
 
Re: Air France flåte

Air France og Hop!, hadde da følgene flåte ved inngangen til 2020:

A318: 18
A319: 33
A320: 43
A321: 20

A330-200: 15
A340-300: 4
A350-900: 3
A380: 10

777-200ER: 25
777-300ER: 43
787-9: 9

ATR-72: 3
CRJ-1000: 14
CRJ-700: 11
ERJ-145: 13
ERJ-170: 15
ERJ-190: 16

Har da vært noen endringer de siste 2 årene. Status per 1.1.2022. A220 har kommet inn og er gang med å erstatte A318/A319. A340 og A380 er ute, mens A350 flåten vokser stadig. Og Hop! har gått fra 6 til 3 flytyper

A220-300: 6

A318: 14
A319: 30
A320: 43
A321: 19

A330-200: 15
A350-900: 12

777-200ER: 21
777-300ER: 42
777F: 2
787-9: 10

Totalt 215 i mainline, men 25 er parkerte.

Hop!:
CRJ-1000: 14
E170: 15
E190: 17

Også kan man legge til Transavia France med sine 54 737-800 maskiner
 
Back
Top