Air China til CPH

Someone

Moderator
Medlem
I følge CPHTraveller så er det med stor sannsynlighet at Air China kommer tilbake til CPH, med 4 ukentlig PEK-CPH fra neste sommer

http://cphtraveller.dk/nyheder/air-china-vender-med-al-sandsynlig-tilbage-til-kobenhavn-naste-ar
Nu tyder alt dog på at Air China vender tilbage til København fra sommeren 2012. Ifølge oplysninger fra branchekilder som CPHtraveller er i besiddelse af, så vil Air China fra næste sommer flyve direkte mellem Beijing og København, hvor der efter planen i første omgang vil blive tale om 4 ugentlig flyvninger.
 
Re: Rykte: Air China til CPH?

Ifølge check-in.dk åpner Air China ruten 2. juni med fire ukentlige avganger. Slik svarer SAS:

"Vi er endnu ikke officielt blevet gjort bekendt med, at Air China vil flyve til København. Vores holding er, at det er altid godt at få en partner ind på ruten. Når Air China bekræfter, at selskabet vil flyve på ruten, vil vi forsøge at etablere en code-share aftale eller et lignende samarbejde på ruten," siger Per Møller Jensen, der er Vice President, Brand, Marketing & EuroBonus hos SAS.

http://check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=54267
 
Re: Rykte: Air China til CPH?

Jaja, vet ikke helt hvor "godt" SAS synes om denne. Er selv ingen fan av Air China og 777 produktet de har på ARN er ganske kjipe greier hvis det blir tilsvarende på CPH.
 
Re: Rykte: Air China til CPH?

http://www.cph.dk/CPH/DK/PRESSE/Nyheder/2011/Air+China+åbner+rute+til+København.htm


Nu är det officiellt...Air China startar PEK-CPH-PEK!
2a juni är det trafikstart och Air China ska flyga rutten 4ggr/v med Airbus A330-200.
CA A330 har IFE & PTV i ekonomiklass.

Tillsammans kommer SAS och Air China ha 11 avgångar per vecka på linjen CPH-PEK.
SAS startar även CPH-Shanghai 2012 så tillgången på flygstolar mellan Danmark och Kina ökar kraftigt nästa år.

Air China flyger även dagligen till ARN med B777-200.

Tror ni Air China kommer till Oslo under överskådlig framtid?
Kina blev ju förbannade på norska regeringen härom året...
 
A330 benyttedes tidligere på ARN-PEK, og det er et fantastisk fly på economy. 34'' og AVOD.
B777-200 som erstattede A330'eren er konfigureret med 2-5-2 på monkey class, og antikke skærme i loftet.
CA A330 CPH-PEK kan meget vel blive mit foretrukne fly til Kina.

Men der er rygter om en snarlig rute mellem CPH og HKG - og det skulle hverken være CX eller SK. Det kunne hurtigt ændre præferencerne igen...
 
A330 benyttedes tidligere på ARN-PEK, og det er et fantastisk fly på economy. 34'' og AVOD.
B777-200 som erstattede A330'eren er konfigureret med 2-5-2 på monkey class, og antikke skærme i loftet.
CA A330 CPH-PEK kan meget vel blive mit foretrukne fly til Kina.

Men der er rygter om en snarlig rute mellem CPH og HKG - og det skulle hverken være CX eller SK. Det kunne hurtigt ændre præferencerne igen...
 
Re: Rykte: Air China til CPH?

Tror ni Air China kommer till Oslo under överskådlig framtid?
Kina blev ju förbannade på norska regeringen härom året...

Det er Nobelinstituttet de er forbanna på, ikke regjeringen. Problemet er at de ikke skjønner forskjellen :p

Funfact: Norge er i dag det eneste landet i Skandinavia uten direkterute til Kina :p Er det mulig at det er politiske motiver inne i bildet her? Syns ærlig talt det er litt rart at de velger å gå i konkurranse med SAS fra CPH framfor å satse fra OSL som er relativt underserved. (Disclaimer: Dette utsagnet er ikke ment nasjonalistisk. Jeg har ikke noe mer patriotisk forhold til OSL enn eventuelle dansker og svensker her på forumet har ;) )
 
Re: Rykte: Air China til CPH?

Det er Nobelinstituttet de er forbanna på, ikke regjeringen. Problemet er at de ikke skjønner forskjellen :p

At Kina virker til at tro at Nobelinstituttet er en statsorganisation kan man jo kun ryste på hovedet af. Især modsvaret med Confucius-prisen. Men lad den del ligge.

Funfact: Norge er i dag det eneste landet i Skandinavia uten direkterute til Kina :p Er det mulig at det er politiske motiver inne i bildet her? Syns ærlig talt det er litt rart at de velger å gå i konkurranse med SAS fra CPH framfor å satse fra OSL som er relativt underserved. (Disclaimer: Dette utsagnet er ikke ment nasjonalistisk. Jeg har ikke noe mer patriotisk forhold til OSL enn eventuelle dansker og svensker her på forumet har ;) )

Udover ovennævnte med politisk fravalg af Oslo, så afhænger det vel også af hvilke passagerer man går efter. SAS's fly er vel næppe kun fyldt op af københavnere, ligesom Air China nok også satser en del på transfer. En forklaring er måske også fragt; Air China Cargo har vist daglige flyvninger til CPH, og der er måske brug for lidt ekstra kapacitet?

Men vil Air China udvide i Norden, så er OSL næppe udelukket, spørgsmålet er om HEL kommer først. Dog vil jeg tro næste udvidelse bliver dagligt til CPH før de åbner nye ruter.

Lars
 
Det er vel bare å ta av seg hatten og gratulere. Det er forbausende hvilket godt arbeid som virker å ha blitt lagt ned på ruteutvikling i CPH.
 
Re: Rykte: Air China til CPH?

Er det mulig at det er politiske motiver inne i bildet her? Syns ærlig talt det er litt rart at de velger å gå i konkurranse med SAS fra CPH framfor å satse fra OSL som er relativt underserved. (Disclaimer: Dette utsagnet er ikke ment nasjonalistisk. Jeg har ikke noe mer patriotisk forhold til OSL enn eventuelle dansker og svensker her på forumet har ;) )

Det var vel også politiske årsager der gjorde at Emirates først kom til Danmark i år. Den var vel planlagt for flere år siden, men så kom der en Muhammed-krise i vejen...
 
Air China använder B777-200 non-ER till ARN. Dessa kärror börjar bli lite äldre nu.
PEK-ARN går tydligen bra för CA, fullt med cargo och hög kabinfaktor. Enligt min polare på SGS har CA från ARN en väldigt stor del transferpax vidare till framförallt BKK och MEL/SYD. Drömmen vore om CA uppgraderade ARN-PEK till 777-300ER :)

Det måste finnas ett skäl till att Air China valde CPH, det kan mycket väl vara politiskt men vem vet...efterfrågan kanske är väldigt stor från just CPH till PEK?

Kinas regering blev iaf mycket upprörda när fredspriset delades ut i Oslo.
Är det politiskt för att straffa Norge så kanske inte Kjos får starta OSL-PEK heller.
Finns det något gammalt bilateralt flygavtal mellan Norge och Kina?

Vem vet, Air China kanske kommer flyga med en mix av A330-200/A340-300 till CPH om efterfrågan blir över förväntan.
 
Last edited:
CA A330 flotta är väldigt ny och har bra IFE med PTV & AVOD
772 flottan är från 1990-talet med old school IFE.
En av anledningarna till det relativt snabba bytet från A332 till 772 på ARN linjen var tydligen stora mängder cargo till PEK.
 
Ser ut som denne ruten muligens kannibaliserer litt på deres rute til ARN, da den vil bli redusert fra daglig til 5x ukentlig (med 777) til sommeren
 
CPHtraveller skriver at Air China igen har kig på København:

"Det nationale og statsejede flyselskab Air China har i dag den 16. november, ansøgt de kinesiske luftfartsmyndigheder (CAAC) om tilladelse til at flyve mellem Beijing og København fra marts måned 2018. Det oplyser den anerkendte blog Airlineroute.net.

Ansøgningen omfatter et ønske om fem ugentlige flyvninger med en Airbus A330-200 der har plads til 237 passagerer."

http://cphtraveller.dk/nyheder/air-china-har-ansogt-om-rute-til-kobenhavn-fra-beijing
 
Back
Top