• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Alert Air Canada Express CRJ9 krasjet med brannbil under landing på LGA 22MAR26

Trdfly

Moderator
Medlem
Air Canada Express fra YUL til LGA krasjet under landing på LGA med en flyplassbil, bilder viser at fronten på flyet er knust. Her er det nok dødsfall.
March 23 (Reuters) - An Air Canada (AC.TO), opens new tab Express plane flying from Montreal collided with ‌a ground vehicle upon landing at New York's La Guardia Airport, according to flight tracking website FlightRadar24.
The U.S. Federal Aviation Administration (FAA) issued a ground ⁠stop for all planes at the airport until 0530 GMT, according to a notice from the regulator.

Bilde:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Stygg sak… ser jo ut til at ATC selv innser feilen ved å la brannbilen krysse, dessverre akkurat for sent :/ kan jo kanskje tenkes at workload kommer til å være en faktor i denne etterforskningen…

ATC lyd er skremmende, overbelastet, understaffed, dette er det venninna mi i Chicago sier gang på gang... Dette er varslede hendelser som man lar skje fordi ingen hører på varslene.

Mye fokus på ATC i USA og arbeidsforholdene nå for tida...blir ikke overrasket dersom flere hendelser eller near-miss oppstår i tiden som kommer.

Det er kanskje på tide å se på hvordan hele luftfarten fungere i USA fordi det virker som om dem har en langt høyere ratio når det kommer til (nesten) ulykker både på bakken og i luften enn andre land/ kontinenter.
Og det skyldes sannsynlighet ikke bare 1 ting som få flygeledere, fordi USA har hatt denne trenden over en lengre tid.

IMO virker det som om hovedproblemet er at USA er litt for lette på følge internasjonal regler (bruke mye unntak inkl standiliserte SID/ STAR og ATC ordbruk) og at man presser alt til det ytterste både piloter, ATC og infrastruktur (både på bakken og i luften).

Det er kanskje på tide å se på hvordan hele luftfarten fungere i USA fordi det virker som om dem har en langt høyere ratio når det kommer til (nesten) ulykker både på bakken og i luften enn andre land/ kontinenter.
Og det skyldes sannsynlighet ikke bare 1 ting som få flygeledere, fordi USA har hatt denne trenden over en lengre tid.

IMO virker det som om hovedproblemet er at USA er litt for lette på følge internasjonal regler (bruke mye unntak inkl standiliserte SID/ STAR og ATC ordbruk) og at man presser alt til det ytterste både piloter, ATC og infrastruktur (både på bakken og i luften).
I tillegg har jo amerikanerne veldig mange gamle og påklattede flyplasser med kompliserte/kryssende rulle-/taxebanesystemer og mye trafikk. Typ LGA, DCA, JFK, SFO og BOS. Uten at det var den direkte årsaken til denne ulykken.

Rett før krasjen skjedde, hadde et United-fly meldt om fumes ombord, og derfor full utrykning med brannbiler. Det var ved kryssing ulykken skjedde.

Her video av krasjen:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Mener du at USA har eller ikke SID/STAR?

I tillegg har jo amerikanerne veldig mange gamle og påklattede flyplasser med kompliserte/kryssende rulle-/taxebanesystemer og mye trafikk. Typ LGA, DCA, JFK, SFO og BOS. Uten at det var den direkte årsaken til denne ulykken.
Men det er og derfor at det nesten aldri blir stopp grunnet vind.

Videoen og informasjonen om utrykning gjør det i alle fall litt lettere å forstå hendelsesforløpet. Men må si meg enig med siste stemme på videoen: "that is crazy"...

Ser sånn ut. Tok ikke lang tid før “USA bad” startet denne gangen heller. Ble til og med antydet at piloter blir presset til det ytterste. Ganske sikker på at piloter i snitt flyr veldig mye mindre i USA enn i Europa. Er jo ikke lenge siden et SAS fly nesten dundra inn i noen fuel tanker i BRU, men da var holdningene litt annerledes hvis jeg husker rett….

Ikke feil derimot at systemet er overbelastet. ATC har vært underbemannet i lang lang laaaang tid. I tillegg hadde USA ett snitt på 44,000 flights per dag i 2025 mot EU sine 30,000, på ett område som er ca samme størrelse.

Til slutt. Uten for mye “armchair quarterback”. Truck 1 ble gitt tillatelse til å krysse banen på tårnfrekvens. Samme frekvens som Jazz var på. Hadde jeg personlig hørt det på short final hadde jeg ikke tenkt 2 ganger før go around. ATC/FAA får selvfølgelig hovedskylden her. Truck 1 krysset i tillegg over linja mens de røde hold bars lyste. Kan så vidt sees i videoen. Uansett klarering eller ikke så skal man være treng til å ikke kjøre overde lysene, siden de varsler om at det faktisk er noen på/nær rullebanen

Rett før krasjen skjedde, hadde et United-fly meldt om fumes ombord, og derfor full utrykning med brannbiler.

Man kan også lure på om det faktisk var fumes ombord, eller om det var ekstern lukt. Som jeg er sikker på at de fleste som har vært på LGA har opplevd. Taksebanen er så nær rullebanen at gummistanken kan være voldsom ... Isåfall var dette en helt unødvendig utrykning ...

Nå vet jeg at USA har SID og STAR, men det virker som om man i USA ofte tar short cuts og unnvik fra prosedyrer og internasjonale standarder og regler som er der for å forhindre (nesten) ulykker. Når man gjør slike ting i kombinasjon om mye trafikk i et lite området og mannskapsmangel så er det oppskriften på det vi ser nå skjer i USA og ser ut til å skje langt oftere der enn andre land/ kontinenter.

Jeg tenker i områder der det er mye trafikk og mange flyplasser nære hverandre så bør man holde seg 100% til SID/ STAR traser og IFR flygning, samt ikke benytte kryssende rullebaner samtidig (ref nestenulykken i EWR for et par dager siden).
Uansett tror jeg det er på tide for USA og FAA å ta en operations and safety audit over luftfarten i USA.

Når alt dette er sagt og skrevet fra meg, så ser jeg nå at ulykken mest sannsynlig skyldes at ATC var underbemannet og opptatt av hendelsen med United og det var derfor kjøretøyene var på rullebanene.
Men dette går jo også på bemanning, prosedyrer og standarder i flytårnet som myndighetene (FAA) bør se på.

Men dette går jo også på bemanning, prosedyrer og standarder i flytårnet som myndighetene (FAA) bør se på.

Her ga to controllers motstridende klareringer for samme bane. Det skal da ikke være mer enn en controller ansvarlig for aktiv rullebane?

Back