• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Air Berlin sliter tungt

Re: Air Berlin sliter tungt.

18.mai , altså onsdag kommer de med resultatet....og det er vel ikke så godt ....
Hilsen
Ole
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Problemet for AB er faktum at de ikke vokse organisk i sitt eget business modell, men bare via akvisisjoner.

Dersom man kikker litt pa tallene for Q1 10 og Q1 11 sa ser man at dersom man regner ut Niki, sa har omsettning av AB stigget med "fenomenale" 0,2%. Og dette i en tida hvor man har öked minimums-prisen med 50% fra 29€ til 44,95€.

Rett na tjener AB bare i charter penger. Men de taper litt penger pa sine langruter og sa det suser pa sitt Europa-nettverk som er ikke charter. En del skyldes til ekstremt ufavourable wet-leie avtaler med Germania og TUIFly. Sistenevnte har en kontrakt med garanterte blokk-hours. Selv om AB ikke utnytter disse, sa betaler de for disse block-hours og en visst antall fly.

Alrede na er det kjent at enda flere fly blir direkte etter leveranse videre-solgt (blant annet til China Southern). Pluss at enda flere av de unge 738 vil forsvinne, blant annet til Pegasus som har alrede 3 nesten-nye fly fra AB.

For de som spörer hvor lenge det kan forsette? Med disse tapene som AB viser, 2-3 ar, för de blir spist opp av en konkurrent. Hovedproblemet er at deres navaerende business-modell er ikke baeredyktige og ikke leverer solide overskudd. Dette ma de takle, eller en ny eier vil takle dette...
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Ærgeligt, hvis det skulle komme til en lukning...synes de yder god service ombord...Jeg har i alle fald ikke oplevet andet
Hilsen
Ole
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Egentlig rart at det går fint å drive billigselskap i Norge med 5 mill innbyggere, men ikke i Tyskland med over 100 mill... Gemanwings gikk heller ikke så bra.
 
En del skyldes til ekstremt ufavourable wet-leie avtaler med Germania og TUIFly. Sistenevnte har en kontrakt med garanterte blokk-hours. Selv om AB ikke utnytter disse, sa betaler de for disse block-hours og en visst antall fly.

Hvor lenge varer disse leieavtalene?


Egentlig rart at det går fint å drive billigselskap i Norge med 5 mill innbyggere, men ikke i Tyskland med over 100 mill... Gemanwings gikk heller ikke så bra.

Nå er det endel andre faktorer enn antall innbyggere som også er avgjørende her.

Og Germanwings lever ennå, så man trenger da ikke snakke om de i preteritum....
 
Last edited:
Re: Air Berlin sliter tungt.

Egentlig rart at det går fint å drive billigselskap i Norge med 5 mill innbyggere, men ikke i Tyskland med over 100 mill... Gemanwings gikk heller ikke så bra.

Dermed gir du deg egentlig selv svaret.

Det gar an a drive en rendyrked lavpris-selskap i Norden (og ogsa i Tyskland, dersom noen vil pröve seg). Men ikke dersom du vil samtidlig fly som en nettverk-selskap i oneworld, fly samtidlig charter i stor stil og dermed danse pa alle bryllup samtidlig. Det gar rett og slett ikke. Fordi hver selskap har en image, ikke tre eller fire. Det har man ikke forstatt hos AB.

Germanwings har kommet seg ut av dette dödspiral i tida, stopped sitt vekst, og heller forflytted sine flykapasiteter mot yield-sterke innenlands og etniske ruter. Dette konsept virker ogsa en relativ sma antall fly og man tjener penger og utvider forsiktig...
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Egentlig rart at det går fint å drive billigselskap i Norge med 5 mill innbyggere, men ikke i Tyskland med over 100 mill... Gemanwings gikk heller ikke så bra.
Nå har vel ikke Tyskland "over 100 mill" innbyggere, men derimot rundt 82 millioner.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Ikke til å komme fra at markedet i Tyskland er mye større enn i Norge. Det bor vel rundt 3,5 mill i Berlin, og "metro Berlin area" kan regnes til 1 mill mer. Da har du fort et marked tilsvarende Norges befolkning bare rundt den ene byen. Dette burde være en gullgruve hvis merkedet ble utnyttet riktig.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Det har jo ikke bare med befokningsgrunnlag å gjøre.
Problemet med Berlin er vel at det er lite industri i området og dermed er det et ganske low yield marked med stor andel av leisure-trafikk.
Nå er vel heller ikke Berlin et underserved marked, så i tillegg til å være low yield er det også stor konkurranse, noe som ikke akkurat bidrar til at det er mye penger å hente.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Det har jo ikke bare med befokningsgrunnlag å gjøre.
Problemet med Berlin er vel at det er lite industri i området og dermed er det et ganske low yield marked med stor andel av leisure-trafikk.

AB er jo et lavprisselskap, og jakter paa sliker kunder. TXL er uansett ikke eneste base, de har en god del andre baser ogsaa.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

AB er jo et lavprisselskap,

Er de det? For meg er de et hybridselskap midt mellom to stoler, hvorav den ene er LCC og den ene er nettverkselskap.

De har vel fått bekreftet medlemsskap i oneWorld neste år. Inflight så er det vel ikke BOB, men heller servering?
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

AB er jo et lavprisselskap, og jakter paa sliker kunder.
Alle flyselskaper jakter på høyt betalende kunder. Tror du AB heller vil ha low yield trafikk enn kunder med betalingsvillighet? Til og med Ryanair har forretningskunder.
AB er på vei inn i OneWorld og ligner etterhvert mer på et nettverksselskap.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Hvor lenge varer disse leieavtalene?

Nå er det endel andre faktorer enn antall innbyggere som også er avgjørende her.

Wet-Leieavtalen med Germania utlöper i sommer, jeg mener a huske det er August. Alle D-AGE* fly gar tilbake til Pembroke i höst.
Avtalen med TUIFly ble signert sist (=?) ar og löper i flere ar og omfatter 14 fly, 10 -700s og 4 -800s.

Ikke til å komme fra at markedet i Tyskland er mye større enn i Norge. Det bor vel rundt 3,5 mill i Berlin, og "metro Berlin area" kan regnes til 1 mill mer. Da har du fort et marked tilsvarende Norges befolkning bare rundt den ene byen. Dette burde være en gullgruve hvis merkedet ble utnyttet riktig.

Du ma huske at det ikke bare gjelder innbygere, men ogsa hvor mye de flyr. I Norge flyr man ca. 5 ganger sa ofte som i Tyskland. Dermed har du en del av forklaringen. Den andre er at traffiken splittes seg opp pa to flyplasser (forsatt) og at EZY har posisjonert seg under AB og klarer a kapre en god del kunder fra SXF. De har jo 10 basefly der...

vel DUS er kæmpestor når det handler om AB
Hilsen
Ole

Det stemmer. AB sine hubs er DUS, TXL og MUC, hvorav DUS og TXL er störst.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

airBerlin kutter rutene til Nord-Afrika fra CGN og en fra MUC.

airberlin starting 30OCT11 is canceling 4 routes to North Africa (Egypt, Tunisia and Morocco).
Cologne – Nador (2 weekly; Cancelled from 29NOV11)
Cologne – Tangier (1 weekly)
Cologne – Tunis (1 weekly)
Munich – Cairo (2 weekly)

Kilde: http://airlineroute.net/2011/07/29/ab-na-w11cxld/
 
Last edited:
Re: Air Berlin sliter tungt.

airBerlin kutter langrutene til Nord-Afrika fra CGN og en fra MUC.

airberlin starting 30OCT11 is canceling 4 routes to North Africa (Egypt, Tunisia and Morocco).
Cologne – Nador (2 weekly; Cancelled from 29NOV11)
Cologne – Tangier (1 weekly)
Cologne – Tunis (1 weekly)
Munich – Cairo (2 weekly)

Kilde: http://airlineroute.net/2011/07/29/ab-na-w11cxld/

Man kan vel neppe kalle disse ruter for langruter?
 
Back
Top