Air Berlin med motorhavari i Phuket

Hpkris

Front section flyer
Under takeoff kom det flammer fra venstre motor, etter 40 min landet flyet trygt. Selv om ett eller 3 dekk eksploderte under den harde landingen.

The 8:30 pm Air Berlin flight from Phuket to Abu Dhabi in the UAE caught fire after takeoff around 10 pm last night (December 20), with 249 passengers on board.

With flames pouring from the left engine of the Airbus A330-200 aircraft, the captain managed to circle and put the aircraft back down on the runway in Phuket at 9:30 pm, bursting three tyres in the process.

According to the Aviation Herald, passengers reported "repeated bangs and sparks flying off an engine".

An airport official told The Phuket News that the pilot, with just one engine, had to “slide slip” the plane frequently on the way down, an aerodynamic term to describe when the aircraft is moved sideways as well as forwards, to ensure it is able to land.

When the pilot landed the plane, three tyres, two on the left and one on the right, exploded.

Airport officials told The Phuket News said they were full of admiration for the pilot, saying he demonstrated “fabulous flying skills”.

Kilder:http://www.thephuketnews.com/flaming-air-berlin-plane-lands-safely-at-phuket-35592.php
http://avherald.com/h?article=45ad3851&opt=0
 
Man kan fueldumpe på A332, men det er strenge regler for dette, og det betyr overvektslanding.

Air Berlin har lenge slitt økonomisk.

Tally-Ho
 
Den siste her var vel litt unødvendig foreløpig.
---
Jeg regner med at du er i stand til å se at dette siste var en generell tilleggskommentar, og at det ikke er plassert en sammenheng mellom et sannsynlig motorhavari (engine stall e.l.) og den økonomiske situasjonen i et selskap?

Tally-Ho
 
---
Jeg regner med at du er i stand til å se at dette siste var en generell tilleggskommentar, og at det ikke er plassert en sammenheng mellom et sannsynlig motorhavari (engine stall e.l.) og den økonomiske situasjonen i et selskap?

Mulig det var opplagt for deg, men for meg så det ut som en klar insinuasjon om at det var en sammenheng. Hvorfor nevne akkurat økonomien og ikke fargen på flyene eller noe annet som ikke er relevant?
 
Man kan fueldumpe på A332, men det er strenge regler for dette, og det betyr overvektslanding.

Air Berlin har lenge slitt økonomisk.

Tally-Ho

Men det blir kanskje et litt håpløst forum hvis vi i alle tråder skal diskutere ting som er fullstendig irrelevant for temaet for tråden.
 
Moderator
Fint om vi holder oss til tema, og tar metadiskusjonen et annet sted. Air Berlin sin økonomi har også en egen tråd her.

Tilbake til dommedag....
/Moderator
 
Dumt spørsmål fra meg - kan man dumpe fuel når det står flammer ut av en motor?

Edit, kvalte kanskje motoren ja :p
 
Last edited:
Back
Top