• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Air Asia X til Scandinavia?

Trdfly

Moderator
Medlem
Så på CNN tiligere i dag (fikk ikke helt med meg om det var Air Asia eller Air Asia X, fordi det var CEO'n til Air Asia som sa dette. Gjetter det er Air Asia X)men ailfall så var det snak om nye kjøp av A3XX NEO, såmtidig ble det spurt om det skulle komme noen nye ruter. De hadde Nice, Milano og Frankfurt som første prioritering og så sa han at neste skulle være Scandinavia. Kan være noen feil angående flykjøp, fikk ikke det helt med meg.

Feel har jo uttalt at de har lært mye av de asiatiske lavprisselskapene. Og vi vet også at et asiatisk selskap har søkt slots på OSL. Kan like gjerne være et av de nevnte. Feel kommer seg jo aldri i lufta, så ved å lære av lavprisselskapene i øst gjorde kanskje Feel seg selv en bjørnetjeneste?

Kommer Air Asia till Scandinavien är jag övertygad om att de väljer Sverige.
Marknaden från Sverige till sydostasien är mycket större än från Norge och Danmark.
ARN är säkert favorit men LCC flygplatsen Skavsta(Ryanairbas) kan definitivt inte uteslutas.

Har svårt och tro på NYO, pga att det inte finns taxibana ifrån 08 till plattan, och hur skulle det gå att svänga runt nere vid 08 med en A330/A340? Och dessutom har Skavsta bara ILS CAT2 på 26 och bara LLZ på 08.

Det går säkert att bygga till det som fattas på NYO OM behovet uppstår...
Har inte NYO redan haft besök av Boeing 747F, Airbus 330-200 från Thomas Cook & 767-300ER från TUIFly Nordic?

Det finns flera "små" flygplatser i Sverige som tagit emot Airbus A330...JKG, KSD, VXO...tom BLE.

Last edited:
Problemet är vem som ska finansiera skiten då NYO går back varje år. Hoppas inte Asia börjar flyga hit, helre till MMX.

Du la altså ikke merke til denne kommentaren: 'There are lots of proposals, we will choose markets that are unexploited, under-served,' he said.

Det utelukker vel i hvert fall CPH.

Vi betragter CPH som under-served på Asien i forhold til det potentiale der eksisterer - så dette er ingen hindring for CPH og der er uden tvivl interesse for at få Air Asia X online ;)

Og vi vet også at et asiatisk selskap har søkt slots på OSL.

Hvordan ved vi det - så vidt jeg er orienteret foreligger der ikke på nuværende tidspunkt nogle konkrete slotansøgninger på OSL fra et asiatisk selskab.

Hvordan ved vi det - så vidt jeg er orienteret foreligger der ikke på nuværende tidspunkt nogle konkrete slotansøgninger på OSL fra et asiatisk selskab.

Hvem er "vi", er det CPH eller Flyprat.no?

Nu var det ikke mig som startede med at benytte "vi" i denne tråd ;)

Spørsmålet fra Trety er vel om du når du skriver "vi betragter CPH som underserved..." er om det er "vi" som her på forumet, eller "vi" som CPH. Jeg betviler ikke at CPH mener at CPH er underserved. Spørsmålet er vel om CPH er underserved om man ser litt mer nøytralt på det.

Har ikke vi hatt disse diskusjonen før? :sarc

Uansett, så skulle AirAsiaX komme til Skandinavia må nok vi nordmenn faktisk løfte blikket fra navlen og erkjenne at Stockholm og København har mye større sjanse for å lande en eventuel rute fra disse enn Oslo

Har ikke vi hatt disse diskusjonen før? :sarc

Kan jeg ikke huske...;)

Uansett, så skulle AirAsiaX komme til Skandinavia må nok vi nordmenn faktisk løfte blikket fra navlen og erkjenne at Stockholm og København har mye større sjanse for å lande en eventuel rute fra disse enn Oslo

Hvordan vet du forresten dette, mister? :) Det faktum at det er etablert en rekke aktører på CPH betyr jo ikke at alle nye også må etablere seg der. Jeg skulle nesten tro at det var stikk motsatt. At ARN ligger foran OSL i løypa tror jeg nok du har helt rett i. Det er vel forøvrig ingen som synes å mene at det er OSL som vil få en evt nyetablering.

Last edited:
Spørsmålet fra Trety er vel om du når du skriver "vi betragter CPH som underserved..." er om det er "vi" som her på forumet, eller "vi" som CPH. Jeg betviler ikke at CPH mener at CPH er underserved. Spørsmålet er vel om CPH er underserved om man ser litt mer nøytralt på det.

Fakta bevidner at der er et udækket potentielt marked, som der arbejdes hårdt på at få dækket gennem nye ruter og operatører - det er ikke nemt da mange faktorer spiller ind, men ses der på resultaterne de sidste par år har indsatsen jo været ganske succesfuld. Der satses på at succesen fortsætter, hvor "udvidelse" af markedet er en af de helt store forudsætninger for videre vækst...

Fakta bevidner at der er et udækket potentielt marked, som der arbejdes hårdt på at få dækket gennem nye ruter og operatører - det er ikke nemt da mange faktorer spiller ind, men ses der på resultaterne de sidste par år har indsatsen jo været ganske succesfuld. Der satses på at succesen fortsætter, hvor "udvidelse" af markedet er en af de helt store forudsætninger for videre vækst...

At CPH har hatt suksess er det vel ingen tvil om. Det betyr jo ikke at det er den eneste flyplassen som evt er underserved, og kanskje finnes det andre flyplasser som er mer underserved. Det kan vel ikke være noen tvil om at de tre skandinaviske storflyplassene konkurrerer om kunder, og da er det heller ikke vanskelig å forstå at de som jobber mest iherdig mot potensielle kunder er mest suksessrik. Der har CPH vært flinke. Det betyr ikke at ikke andre flyplasser kunne vært minst like fornuftige destinasjoner for potensielle kunder, ei heller at de tall som konkurrentene presenterer alltid er den hele og fulle sannheten.

Last edited:
Back