Agurknytt - Samletråd om flyrelaterte "agurker" og samletråd for smånytt

Re: Agurknytt - Samletråd om flyrelaterte "agurker" og samletråd for smånytt

En kan jo lure på hvem i begge avisene i Bergen Marius Berntsen kjenner, siden denne saken faktisk havnet både i bergensavisen og bergens tidende.. Link til BA og BT (begge abo)

Utdrag fra saken i en av avisene:

I meldingen har Flyr skrevet at det er sykdom blant crewet og at de derfor har begrenset kapasitet.

Kommunikasjonsdirektør Anita Svanes skriver i en tekstmelding til BT at det er av sikkerhetshensyn de må begrense hvor mange passasjerer de tar imot.

– Det er selvsagt beklagelig overfor gjestene som ble berørt av endring på så kort varsel.

Svanes sier berørte passasjerer vil få dekket kjøp av ny billett hos andre flyselskaper.

Det synes Berntsen er lite trøst.

– Det er stressende å måtte kaste seg rundt for å finne en måte å komme seg hjem på.

Han forteller at han nå skal fly via Amsterdam for å komme seg hjem.

– Jeg er glad for at jeg fikk dra på ferie, for det er det ikke alle som kan, men jeg synes det er helt utrolig at Flyr lar dette skje, sier Berntsen.

Utrolig at akutt sykdom kan skje ja...:headbang

Ja ja, Berntsen får kose seg i Amsterdam. Der går sikkert ting så meget bedre.

De fikk ikke ta med alle pax grunnet sykdom? Det er da ikke lov til å gå ned fra 4 til 3 kabinansatte og så bare ta med 150? En 787 fra DY prøvde seg jo på dette for noen år siden og fikk ganske mye pepper.

Easyjet har jo måttet fjerne en rad med seter for å komme under 150 på a319 grunnet mangel på crew. Det går jo på seter, ikke antall pax du faktisk har med.

Eller jeg som har misforstått artikkelen?

De fikk ikke ta med alle pax grunnet sykdom? Det er da ikke lov til å gå ned fra 4 til 3 kabinansatte og så bare ta med 150? En 787 fra DY prøvde seg jo på dette for noen år siden og fikk ganske mye pepper.

Easyjet har jo måttet fjerne en rad med seter for å komme under 150 på a319 grunnet mangel på crew. Det går jo på seter, ikke antall pax du faktisk har med.

Eller jeg som har misforstått artikkelen?

Hvis en blir syk på utestasjon, kan man fly hjem hvis de senker kapasiteten tilsvarende. Men du kan ikke gjøre det ut av en basestasjon.

Mener å huske at dette ble tydeliggjort av LT etter den episoden du nevner.

pokhara internasjonale flyplass har åpnet (Edit: gamle flyplassen i bysentrum ser ut til å stenges ned. ihvertfall atr og dash)
. .
The runway of Pokhara international airport is 45 metres wide and 2,500 metres long, and has an east-west orientation. A 1,200-metre-long and 23-metre-wide taxiway connects the runway with the parking bays, hangars and terminals.

https://tkpo.st/3WA0EFw
https://kathmandupost.com/money/202...irport-launches-amid-grim-operational-outlook

Last edited:

Banan-nytt - ille å få kun en banan til frokost kanskje, men å lage en artikkel basert på hva folk skriver på Flyertalk bla med følgende innhold synes jeg er et nytt lavmål:

"Lunsjen var spagetti det ikke smakte noe av. Måltidene mine på andre Japan Airlines-flyginger har også vært dårlige, men ingenting har vært så skuffende som dette.
...
Dagbladet har bedt Japan Airlines om å kommentere det stusslige måltidet, foreløpig uten å få svar."

https://dinside.dagbladet.no/reise/ingenting-har-vaert-sa-skuffende/78566162

Så neste gang du får laks, Fnate, så kjør på med full pressedekning!

Air Bosnia ser det ut som. Landet 0900 og kom seg først avgårde 3 timer seinere… :drink

Jeg ser BA var sene denne dagen også. Der har crewet overnatting i Oslo før morgenavgangen til London. Air Serbia kommer inn fra Beograd tidlig på morgenen. Flytid 2:40, legg så til innsjekkstid på 1 time og at hun ble tatt med promille på over 1 etter landing på OSL? Enten var hun dritings ved avgang BEG eller så har hun drukket heftig ombord. Eller så var det BA.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg ser BA var sene denne dagen også. Der har crewet overnatting i Oslo før morgenavgangen til London. Air Serbia kommer inn fra Beograd tidlig på morgenen. Flytid 2:40, legg så til innsjekkstid på 1 time og at hun ble tatt med promille på over 1 etter landing på OSL? Enten var hun dritings ved avgang BEG eller så har hun drukket heftig ombord. Eller så var det BA.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Var nok Air Serbia. Uansett så ser man på ganglaget til denne dama at hun definitivt ikke var edru. Bra at politiet kjører sånne kontroller og slår hardt ned på dette. Overtredelse av avholdsplikten i luftfarten fører vel nesten alltid til ubetinget fengsel .

Sent fra min SM-G990B via Tapatalk

Beklager. Blandet Bosnia og Serbia. Håper ingen føler seg støtet. Air Serbia.

Ny kontroll på OSL i dag. Mannlig ansatt hos Norse tatt med videre til blodprøvetaking:

https://twitter.com/politietost/status/1678780947511283718?s=46&t=5dcasb6opPnuEMjhOHi8zQ

For andre dagen på rad er en flyansatt blitt tatt for å være beruset på jobb på Oslo Lufthavn. Tirsdag slo kontrollen ut på rusmidler.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xgzLrQ/nok-et-crewmedlem-tatt-i-ruskontroll-paa-oslo-lufthavn

I de siste dagene har mediene vært fulle av nordmenn på Rhodos som angivelig ikke får den hjelpa de trenger osv. Men hva med lokalbefolkningen, de som faktisk må stå i dette? Det virker som nordmenn tror at TUI, Apollo etc har en masse fly stående ledig i reserve som de bare kan peise inn. Har ikke nordmenn hørt om force majeure noe skogbranner og andre naturkatastrofer definitivt går inn under?

Back