Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Utrolig informativ tråd! Takk til bidragsytere og moderator![]()
Ikke helt korrekt. Avgangsstasjonen (eller flyet via ACARS) sender en avgangsmelding (MVT) via SITA-nettverket når den er airborne. Denne gaar rett inn i LETIS og oppgir en estimert ankomsttid basert på flytid i flightplanen. Noen ganger korrigeres dog dette hvis det er avvik når piloten kaller inn (ca 15 minutter før landing). ACARS sender av og til også korreksjon.
Kan man også si at radiofyrene tilkopla LETIS / DME'ene også kan korrigere når flyet er innenfor TMA?
Likevel skal det ikke gå an å bomme på Reknes og Tøndergård i en sånn sammenheng. Noen har med andre ord tatt feil her...
Ja, den avbrøt landingen i det den passerte Aker Stadion og fulgte denne right turn: http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENML/EN_AD_2_ENML_5-4_en.pdfLikevel skal det ikke gå an å bomme på Reknes og Tøndergård i en sånn sammenheng. Noen har med andre ord tatt feil her...
Enig...med mye feilinformasjon..ld
![]()
Jeg vil tro det er mennesker på bakken som har sagt at landingen ble avbrutt over Tøndergård, men da har landingen allerede vært avbrutt en god stund.
Med denne informasjonen i bakhodet, så kan det med andre ord like gjerne være at AFIS har gitt en "runway free" selv om den egentlig ikke var det?
(Som i at man burde vite at SK var på vei ned og DY ikke ville rekke å ta av først)
Kan ikke se at de er dokumentert noe sted at DY-kjerra brukte for lang tid heller? (Dog, mulig jeg har oversett det)
Enig.En fin redgjørelse dette Jumper_G5.
"Normal" horisontal radaratskillelse på 5 NM er ikke relevant i dette tilfellet.Det jeg tror har skjedd i dette tilfellet er en kombinasjon av små tidsfaktorer som har ført til at avstanden ble akkurat for liten til å gå klar av seperasjonen på 5nm.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.