Aftenposten: Leste om islam, ble kastet av flyet

Status
Not open for further replies.
Neste gang noen er i Jeddah eller annen by i "Magic Kingdom of Saudi Arabia"og prøver å lese høyt fra Bibelen som de ulovlig har smuglet inn i landet under boarding så vil jeg gjerne høre hva våre tolerante, politiske korrekte forumister tror vil skje med vedkommne. Hint, det blir ikke møtt med mantraet "peace, love and understanding" som Islam liker å gå under.

Venter i spenning på svar.

I perioden 2006-2008 ble hele 0,4% av alle terroraksjoner i Europa utført av islamister, så vi snakker tross alt om et kjempeproblem....

Jeg kan jo i tillegg legge til at 6,5% av alle terroraksjoner ble gjennomført av sosialistiske grupper, så la oss hive av alle passasjerer som leser SVs partiprogram i samme slengen!

På meg virker dette som om denne personen må ha gjort mer enn å bare "lese høyt " fra Teksten. Jeg er vel muligens en av de mest liberale når det gjelder folks ønske om å dyrke sin tro eller overtro, men mener at dette er noe som hører den private sfære til.
Opptrer man på en måte som virker skremmende på andre, uansett om man leser religiøse tekster, opptrer utagerende på andre måter eller annet som folk av ulike årsaker syner er ubehagelig, så bør de finne seg annen reisemåte.

La nå debatten om islamske terrorister vs andre muslimer og andre folk ligge. Poenget er at folk ble skremt, og sannsyligvis var de skremte vanlige passasjerer og ikke rasister. Folk som reiser er vant til å se litt av hvert, vil jeg tro. Men høytlesing virker merkelig, og ut fra det som står skrevet virker det som en helt riktig avgjørelse.

<mod>
Vi stopper religionsdebatten her! Politikk og religion kan debatteres andre steder.
</mod>

Man har vel gærninger som ETA og IRA som kunne funnet på noe slikt i sine glansdager så helt terror fritt er ikke kristendommen eller,.

Men da leser de ikke høyt fra religionsrelaterte tekster på flyene heller :) Du begrunner ikke din handling i noe religionsrelatert, altså er det irrelevant for vårt tema.

Her snakker man ikke om stille sinn - men hoeylydt sinn .... stor forskjell.

Når jeg roper/gauler "herre gud hvorfor sa jeg ja til dette" (etter at flyet har ristet seg gjennom heftig turbulens) - har jeg aldri opplevd noen som har følt dette truende og skummelt. Kun litt teit og evt reagert med medfølelse. Hadde jeg derimot ropt "O store Allah [.....] " eller liknende - da ville det nok vært en annen lyd på pipa. Fordi tidligere handlinger skader ryet. Enkelt og greit. Det er alt jeg ville fram til :)

Etter min mening er det tre potensielle grunner til at kapteinen kan velge å bortvise en person som leser (halv)høyt fra et religiøst skrift (artiklene i Aftenposten og Expressen sier ingenting om at han har bedrevet deklamering, snarere at han har lest høyt slik at det var mulig for andre passasjerer å høre hva han leste):

1. En person som tydelig fremstår som muslim er ikke ønsket på flyet.

2. En person som leser i religiøse skrifter er ikke ønsket på flyet.

3. En person som leser halvhøyt for seg selv er ikke ønsket på flyet.

Å forutsette at ett eller flere av disse forholdene gjør personen uønsket må videre begrunnes av hensynet til a) sikkerhet eller b) hensynet til medpassasjerenes ve og vel.

Jeg håper de fleste er enige i at årsakene 1a) og 2a) ikke er holdbare - skulle man legge dette til grunn er det i så fall mange andre faktorer som bør vurderes også - bør man nekte personer med kampsportbakgrunn? militær bakgrunn? personer med spesiell teknisk kompetanse om et flys "svake punkter"? personer som medbringer alkohol?

Årsaksfaktor 3a) er i og for seg interessant. Dersom en person forstyrrer sikkerhetsgjennomgangen kan man jo anta at vedkommende reduserer flyets sikkerhet. At han ikke følger med på gjennomgangen... vel, den dagen crewet krever full oppmerksomhet fra alle passasjerer, da er det en grei begrunnelse, ellers ikke.

1b) 2b): Jeg håper vi ikke kommer dit at det blir et problem. Som ateist kan jeg selvsagt ha mine meninger om religiøse folk av ymse slag, men å kreve dem fjernet fra flyet fordi jeg synes de er skumle eller teite? Da burde heller jeg finne meg et annet transportmiddel selv.

3b) er kanskje den mest interessante - at folk kan tenkes å føle frykt fordi noen leser halvhøyt fra et religiøst skrift. Jeg erkjenner at noen oppfatter ihuga muslimer som en trussel mot samfunnet. Men hvor mange slike antagelser skal en fartøysjef måte forholde seg til? Kan en sosialist kreve at to "blåruss" som diskuterer globalisering fjernes fra flyet fordi han mener de er skumle? Kan en pinsevenn kreve at black-metal-kisen som lever seg med i en "drep de kristne"-låt på headsettet hives av? Om en sivilist leser i en NATO-manual for desarmering av veibomber, er det suspekt?

Personlig synes jeg dette blir paranoia. De som virkelig har evne til å påføre skade på et fly klarer nok å skjule sine intensjoner. En person må selvsagt kunne fjernes om han utgjør en reel plage for sine medpassasjerer, men at noen synes det er skummelt med muslimer, det burde ikke være en god nok grunn.

Jeg har selv vært med på en lignende affære. Det var på en flight fra JFK til CDG med gode gamle TWA i 1994. Maskinen skulle videre til Telaviv etter oppholdet i Paris og det var ganske mange ortotokske jøder ombord, av typen med svarte klær og hatt og langt hår og skjegg. I utgangspunktet ikke noe problem med det, men mange av disse herrene skulle også utføre sin religion og messet høyt og nektet til og med å sette seg ned når setebeltene skulle festes. Til slutt var det klart til å taxe, men ikke før var vi i bevegelse så reiste de seg og begynte med sitt igjen. Flyet stoppet og til slutt ble de truet med at hvis de ikke øyeblikkelig roet seg, festet beltene og oppførte seg, skulle vi returnere til gate for at de skulle bli kastet av. Først etter dette ble det rolig og turen videre gikk rimelig greit. Dette var en riktig ubehagelig opplevelse og jeg tror at fler enn meg egentlig ønsket at de skulle kastes av.
Folk må få tro på hva de vil, men det er en privatsak og det er ikke OK at de plager andre med dette!

Bra innlegg, med mange bra perspektiver.

Men hvor mange slike antagelser skal en fartøysjef måte forholde seg til? Kan en sosialist kreve at to "blåruss" som diskuterer globalisering fjernes fra flyet fordi han mener de er skumle? Kan en pinsevenn kreve at black-metal-kisen som lever seg med i en "drep de kristne"-låt på headsettet hives av? Om en sivilist leser i en NATO-manual for desarmering av veibomber, er det suspekt?

Det to siste vil jeg faktisk tippe kan være grensetilfeller, i alle fall om sistnevnte leste halvøyt, som en fartøysjef vil måtte forholde seg til?

Nå var vi jo dog ikke til stede om bord, og det er vaskelig å se hvordan denne personen kunne oppfattes. Utseende, klær, framtreden ellers etc vil jo spille inn. Leser man halvhøyt kunne jo man tro at vedkommende var mentalt forstyrret?

Selvsagt skal det være grenser, og det er mulig at dette også var over grensen, men nå fikk han være med et fly senere. Og hvis han slutter å lese høyt, så er jo dette ikke noe problem videre.

Altså: Jeg tror ikke man av denne enkelte episoden kan si at det pga enkeltes frykt for muslimske fundamentaliser medfører diskriminering av de som tilhører denne religonen.

Folk må få tro på hva de vil, men det er en privatsak og det er ikke OK at de plager andre med dette!

Og her synes jeg VC-10 oppsummerer alt meget bra i en eneste setning! Dette gjelder overalt, ikke bare på fly. Kan du ikke oppføre deg, og skremmer andre med oppførselen din, vær forberedt på å bli kastet ut. Enkelt og greit synes jeg.

Last edited:
Saken er ganske enkel: Mener fartøysjefen at vedkommende skaper usikkerhet blant crew og pax, så tas vedkommende av flyet uansett om vedkommende er en skummel mann eller ikke. Er det tvil, så er det ingen tvil.

Så får man mene og analysere så mye man bare vil om det i etterkant, for beslutningen blir tatt der og da, og gjerne såpass raskt at man likevel kan få flyet avgårde nogenlunde på rutetid.

Saken er ganske enkel: Mener fartøysjefen at vedkommende skaper usikkerhet blant crew og pax, så tas vedkommende av flyet uansett om vedkommende er en skummel mann eller ikke. Er det tvil, så er det ingen tvil.

Så får man mene og analysere så mye man bare vil om det i etterkant, for beslutningen blir tatt der og da, og gjerne såpass raskt at man likevel kan få flyet avgårde nogenlunde på rutetid.

Nettopp!! Men i denne saken var tilfeldigvis ordet islam med på kjøpet - og det gjorde saken til nyhetsstoff hos ap og søndagstidtrøyte for en del her på forumet.

Så dersom jeg som passasjer subjektivt mener at en annen passasjer gjør meg usikker skal fartøysjefen fjerne den andre?

Nettopp!! Men i denne saken var tilfeldigvis ordet islam med på kjøpet - og det gjorde saken til nyhetsstoff hos ap og søndagstidtrøyte for en del her på forumet.
Som OP vil jeg gjerne kommenter at for meg hadde det vært ett fett om overskriften i Aftenpotten lød

• Frelsesarmésoldat leste i ringperm merket "Blod og ild", kastet av flyet
  • Flyelev leste i tekniske håndbøker, kastet av flyet
  • Minerydder leste i eksplosivhåndbok, kastet av flyet
Poenget mitt er at jeg synes det kan virke som om medpassasjerer og mannskap er for ivrige på avtrekkeren i å vurdere personer som en risiko. Og jeg savner saklige argumenter for at mumling fra en tekst med islamsk bakgrunn skal være verre enn det jeg nevner i lista ovenfor, som alle er konkrete eksempler jeg selv har opplevd på innenlands SK/WF/DY i løpet av det siste halvåret.

En dedikert flykaprer/terrorist vil antagelig ikke "ose" av faktorer som gjør at folk flest vil oppfatte vedkommende som en trussel... Hadde jeg hatt som intensjon å utføre et anslag mot et fly hadde jeg sørget for å få jobb i flyselskapet eller i sikkerhetskontrollen, ikke kledd meg i gresk toga og ropt "DARWIN ER STOR" i midtgangen på flyet.

Så dersom jeg som passasjer subjektivt mener at en annen passasjer gjør meg usikker skal fartøysjefen fjerne den andre?

Nei, og nå setter du det på spissen. Det er selvfølgelig ikke du som passasjer som bestemmer. Men dersom fartøysjefen/crewet opplever at en passasjer skaper usikkerhet/dårlig stemning blant passasjerene, kan vedkommende fjernes. Det sier jeg på generelt grunnlag, helt uavhengig av hva vedkommende foretar seg av av høytlesning, religion eller andre handlinger.

Kan man om det blir ett ENORMT problem, ikke bare få inn forbud mot høytlesing av religiøse tekster inn i ett flyreglement da?

Kan man om det blir ett ENORMT problem, ikke bare få inn forbud mot høytlesing av religiøse tekster inn i ett flyreglement da?
Da er det bare å vente på at den første passasjeren blir kastet av for å lese fra barnebibelen for ungene.. :rolleyes:

Da er det bare å vente på at den første passasjeren blir kastet av for å lese fra barnebibelen for ungene.. :rolleyes:

Leser man ifra bibelen til unger fortjener man å bli kastet av. Men nå stopper vel mod diskusjonen her så siste ifra meg :)

Status
Not open for further replies.
Back