Aftenposten i dag !

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Flere sider med test av diverse LCC...... Verd å lese , i papirutgaven..:up:

Kom da litt i elektronisk format også:
http://www.aftenposten.no/reise/article3272306.ece
Air Berlin er ny i det norske markedet. Et topp produkt, og slår Norwegian på service!

http://www.aftenposten.no/reise/article3272308.ece
Norwegian er best på komfort, men til tross for nye fly er det en dyr opplevelse.

http://www.aftenposten.no/reise/article3272309.ece
Hos Ryanair skal de prakke på deg varer hele tiden. Men billettprisen er det ingen som slår.

http://www.aftenposten.no/reise/article3272319.ece
Når lander EasyJet i Oslo?

http://www.aftenposten.no/reise/article3272324.ece
Cimber Sterling forsøker å ta opp arven etter det gamle Sterling.

http://www.aftenposten.no/reise/article3272329.ece
Hvis reisekomfort betyr mye, styr unna Wizz Air.

Det er en ting jeg stusser over her: Ryanair får skryt for god plass i setene, og god komfort, mens Wizzair får pepper for dårlig benplass, trange og ukomfortable seter.
Mitt inntrykk er at Wizzair sine seter faktisk er gode, det er skinnseter, de virker for meg minst like komfortable som Ryanair sine seter, kanskje et godt hakk bedre også. Og interiøret i Wizzair sine fly er estetisk sett av en helt annen verden: Fine behaglige farger, og som sagt: skinnseter.

Jeg har et veldig positivt inntrykk av Wizzair. 180 passasjerer i en A320 er mye, men lavpris er lavpris. Har også veldig positivt inntrykk av crew ombord på Wizzair sine fly.

IMM

Min erfaring er at det er bedre plass hos Ryanair enn hos Wizz Air - det er rett og slett helt vanvittig trangt om bord hos Wizz Air! Det er mulig Ryanair vinner litt seteplass fordi de ikke har setelommer. Det er ikke så stor forskjell i setekomforten - skinnsetene hos begge selskaper er møkkete og ekle, men helt greie å sitte i. Wizz Air-kabinen er estetisk sett pen og "rolig" i forhold til Ryanairs, men på de eldre flyene er interiøret så slitt at du ikke får lyst til å oppholde deg om bord. Maten hos begge er overpriset, men Ryanair har et langt bredere utvalg.

Norwegian kommer heldig ut i testen fordi testpanelet fikk et nytt 737-800-fly med Recaro-seter. Flertallet av Norwegians fly har imidlertid andre seter, inkludert flere av 737-800-maskinene. Hadde testpanelet fløyet en 20 år gammel 737-300 med lave seterygger, reklame i alle kriker og kroker og et sprakende høyttaleranlegg ville Norwegian kommet dårligere ut. Maten hos Norwegian er overpriset og utvalget er kjedelig. Gebyrene florerer til tross for at billettprisene ikke nødvendigvis er spesielt lave i utgangspunktet.

Last edited:
Morsomt å lese...og nå er det absolutt på tide at jeg tar meg en tur med LN-KGL sin favoritt - AirBerlin.

Sikkert den samme som Fevennen hadde i går. Der var Air Berlin best, og Ryanair ble omtalt som ei pølsebu med vinger!

BF:cool2

Er det ikke Norwegian som er pølsebu med vinger da? De solgte i hvert fall pølse i brød ombord da jeg fløy med dem til Marokko i fjor :)

Er det ikke Norwegian som er pølsebu med vinger da? De solgte i hvert fall pølse i brød ombord da jeg fløy med dem til Marokko i fjor :)

Aftenposten gir 'ærestittelen' til Ryanair :p

reiseliv_Escenic-r_1108065v.jpg

(Aftenposten)

Sikkert den samme som Fevennen hadde i går. Der var Air Berlin best, og Ryanair ble omtalt som ei pølsebu med vinger!

BF:cool2

Da dukker den nok opp i Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad også, etterhvert - som en ledd i stordriften hos Media Norge.

Fyttirakkern , har dem ikke mer fantasifull mat en dette!:drunk:
Det får nå pinadø være nok med det de kaller flyplasser rundt om som jeg kaller pølsebu med landingsmuligheter.

Jeg fløy Zürich-Berlin-Oslo-Tromsø for 2 uker siden og fikk anledning til å prøve airBerlin vs DY. Leggen fra Zürich ble fløyet med 757 og beviste at airBerlin ikke bare er utstyrt med fly med freshe kabiner. Men servicen var upåklagelig. Berlin - Oslo var en (tilsynelatende) splitter ny A319, maskinen så nesten fabrikksny ut. Også her var servicen bra, faktisk bedre enn fra Zürich, med et mannskap så høflig at man fikk bakoversveis.

OSL-TOS var en av de mest slitne -300ene til DY (glemt reg). Servicen var i høyden OK.

Konklusjon: Ja til airBerlin på norsk innenriks! :)

Last edited:
Fyttirakkern , har dem ikke mer fantasifull mat en dette!:drunk:
Det får nå pinadø være nok med det de kaller flyplasser rundt om som jeg kaller pølsebu med landingsmuligheter.

Myyyye bedre å få servert Pølse eller Burger som er mulig å lage ombord i ett fly da, en en dårlig versjon av noe ekslusivt som egentlig er godt men ikke på ett fly..
Cola er cola på fly, Vin er ikke vin på fly ( economy class )

Ikke en pølse å se på menyen i august OJB, men kanskje det var en spesialmeny siden vi var ombord i den 6000ende ;)

Norwegian_menu.jpg

Varmretter er det bare på turer over 2,5 time, og siden det bare var et kort hopp til Hamburg (samme som i Aftenposten) ble det bare en Zero og en dansk mørkt rugbrød med ost på meg. Sandwichen var bedre enn det meste som serveres på OSL, så dette var slett ikke verst.

Det jeg ikke forstår er at Aftenposten greier å prestere å likestille easyJet med Ryanair. Fra Hamburg fløy vi videre med easyJet til Luton, og den kvaliteten easyJet leverte på denne flighten var milevidt bedre enn vår tur med MOLs tivoliAir i januar fra Torp til Prestwick. Foruten at fargene om bord på easyJet er mer behagelig enn IKEA-fargene ombord hos MOL, så var setene bedre (ikke klissete fast skaiseter, men behagelig rent stofftrekk), behagelig og morsom kabinbesetning, ikke loddsalg, ikke gin i plastposer, og selv om vi havnet midt i rush-en på Luton så gikk det utrolig fort å komme gjennom passkontroll og få utlevert kofferten. Med andre ord synes jeg at easyJet ligger både ett og to hestehoder foran MOLs tropper.

easyJet_line_up.jpg

Interessant å se at 57% av leserne foretrekker Norwegian foran AirBerlin med 21%. Resten er desimalisert.

Interessant å se at 57% av leserne foretrekker Norwegian foran AirBerlin med 21%. Resten er desimalisert.

Det er vel ikke så overraskende, det er vel mer overraskende at så mange som 21 prosent har gjort seg opp en mening om Air Berlin. "Alle" har jo flydd med DY.

Interessant om EasyJet kommer til Norge. Har vel inntrykk av at det er atkillig mindre "skrikende" enn Ryanair. Ryanair får ikke så mange stemmer heller - det er vel ikke noen som "elsker" det selskapet, selv om mange finner at det er et helt greit transportmiddel.

Personlig synes jeg Air Berlin-turen var fantastisk bra, og langt å foretrekke framfor de andre, også SAS. Selv om det bare var Oslo-Berlin, så har man jo gjort seg opp et inntrykk.

Skjønner ikke mobbingen av pølse med brød. Det er da utmerket spise.

He, he.. Pølse og lompe/brød..

For mange år siden foreslo jeg at SK skulle ha en varm kjele med wienerpølser i galley ( selvbetjening ) for oss som ikke er glad i sterilisert flymat servert på et brett på longhaul.

Og det sier jeg som elsker kald KFC !! Jada, jeg sa kald..:stir. Mange ganger har jeg tatt med KFC på vei til flyplassen fra NYC, AKL til MNL og KUL ..

Joda, mange har sett rart og misunnelig på meg og KFC'en når jeg sender ut matbrettet. Men beholder salaten og kaken/sjokoladen..

Joda, jeg er/kan være gærn.. Men vi er jo lykkelige..:spin

Det er vel ikke så overraskende, det er vel mer overraskende at så mange som 21 prosent har gjort seg opp en mening om Air Berlin.

Det er på en måte litt snodig ja, for de færreste har flydd med selskapet, og for den normale mann i gata som reiser en gang i året, har de færreste engang hørt om selskapet.

MEN, når det er sagt, så hadde Finansavisa eller Dagens Næringsliv en gang en stor reklamekampanje i samarbeid med et større reklamebyrå. Det gikk på å profilere en sjokolade som ikke fantes på markedet. Det ble brukt store summer på reklame (tror over en million kroner). Etter kampanjen tok man en markedsundersøkelse, og denne ikke eksisterende sjokoladen fikk høy score blandt de spurte. De likte sjokolanden veldig godt faktisk! Verden er full av uderligheter.

IMM

Back