AF 447

Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

(på portugisisk):
Google er vår venn :)

58 brasilianske, 61 franske, 1 sørafrikanske, 26 tyskere, 2 amerikanere, 1 Argentinian, 1 østerrikske, 1 belgiske, 5 britiske, 1 kanadiske, 9 kinesisk, 1 Kroatia, 2 spansk, ungarsk 4, Irland 3, Island 1 , 9 italiensk, 5 libanesiske, marokkanske 2, 1 filippinsk, 2 polsk, 1 rumensk, 1 russisk, slovakisk 3, Danmark 1, Estland 1, Gambia 1, 1 svensk, 6 Swiss, 1 nederlandsk, 3 nordmenn, 1 tyrkisk.

Her den seneste oversigt over passagerfordeling efter nationalitet (på portugisisk):

58 brasileiros, 61 franceses, 1 sul-africano, 26 alemães, 2 americanos, 1 argentino, 1 austríaco, 1 belga,, 5 ingleses, 1 canadense, 9 chineses, 1 croata, 2 espanhóis, 4 húngaros, 3 irlandeses, 1 islandês, 9 italianos, 5 libaneses, 2 marroquinos, 1 filipino, 2 poloneses, 1 romeno, 1 russo, 3 eslovacos, 1 dinamarquês, 1 estoniano, 1 gambiano, 1 sueco, 6 suíços, 1 holandês, 3 noruegueses e 1 turco.

Google translate:

58 brasilianske, 61 franske, 1 sørafrikanske, 26 tyskere, 2 amerikanere, 1 argentiner, 1 østerrikske, 1 belgisk, 5 britiske, 1 kanadisk, 9 kinesiske, 1 kroatisk, 2 spanske, 4 ungarske, 3 irske, 1 islandsk, 9 italienske, 5 libanesiske, 2 marokkanske, 1 filippinsk, 2 polske, 1 rumensk, 1 russisk, 3 slovakiske, 1 dansk, 1 estlandsk, 1 gambisk, 1 svensk, 6 sveitsere, 1 nederlandsk, 3 nordmenn, 1 tyrker.

Edit: Noen som har samme tanker som meg gitt :)

Jeg troede, at de fleste af nationaliteterne var logiske at oversætte; hvor mon en argentino kommer fra? ;-)

Men nu har jeg jo så også boet i Brasilien...

Edit: Ja, ok, jeg kan godt se, at alemao måske var en af de svære!

Last edited:

I følge et par postinger på airliners.net, så skal det brasilianske luftforsvaret ha oppgitt følgende tidslinje:

22:30 UTC (19:30 lokal tid) Avgang fra GIG

01:33 UTC Siste radiokontakt Atlantic Area Control Center (Cindacta III, Reciffe) ved posisjon INTOL (01 21 S 32 50 W http://maps.google.com/maps?f=q&sou....811371,-29.882812&spn=46.59401,62.490234&z=4)
Samtidig gir de beskjed om at de forventer å melde seg ved TASIL 02:20 UTC

01:48 UTC Flyet er utenfor radardekning fra Fernando de Noronha.

02:20 UTC Flyet gir ikke melding om at det er ved INTOL. Dette viderefomidles til Dakar Control (Atlantico).

02:30 UTC Leteaksjon settes i gang fra Brasil

Med fare for at dette ikke stemmer etter oversettelse til engelsk, av tilfeldig poster på a.net, og videreformidling fra min side.

I tillegg var det vel 02:14 UTC at det ble sendt ut ACARS-melding om elektriske problemer.

Så vidt jeg har klart finne ut er INTOL på koordinatene 04 00 N 29 59 W (http://maps.google.com/maps?f=q&sou...29.355469&spn=44.237438,62.490234&z=4&iwloc=A), og er grensa mellom Raciffe og Dakar (Atlantico) ATC.

Last edited:

Sikkert alt for tidlig å spekulere i dette, men kan en slik ulykke få konsekvenser for ETOPS operasjoner mon tro ?

Sikkert alt for tidlig å spekulere i dette, men kan en slik ulykke få konsekvenser for ETOPS operasjoner mon tro ?

På Sky News er det en ex BA kaptein som mener at man har strukket strikken for langt hva angår ETOPS, eller som det står i artikkelen hvor langt man kan fly over hav med kun to motorer (som jeg antar er ekvivalent med ETOPS).

Dette høres jo ut til å være en ulykke der utfallet ville vært det selv om dette hadde skjedd over land, så å blande inn ETOPS her høres ikke helt relevant ut!?

VC-10

En skal vel aldri si aldri men jeg tviler paa at dette vil ha noen konskvenser for ETOPS. Personlig tror jeg at dette flyet moette vaerforhold som ingen andre flytyper kunne ha klart seg ut av....det lille vi vet tyder paa at maskinen mistet stroem og muligens ogsaa trykket i trykkabinen....og flere motorer ville ikke ha hjulpet....jeg tror heller ikke at flytype ville ha hatt noe aa si...moderne maskiner er bygget for aa taale de samme belastningene....og denne maskinen kom muligens ut i forhold som overskred disse...

Utrulig triste nyheter. Det har vært en preget dag på jobb der det har blitt snakket mye om dette her. Mine tanker går til de etterlatte.

På Sky News er det en ex BA kaptein som mener at man har strukket strikken for langt hva angår ETOPS, eller som det står i artikkelen hvor langt man kan fly over hav med kun to motorer (som jeg antar er ekvivalent med ETOPS).

Skal ikke høre alt for mye på hva "ekspertene" til Sky/BBC sier på TV. Det er helt håløst hva de klarer å få seg til å si til tider. Mange av dem har også en agenda......noe jeg mistenker i dette tilfellet.

Var det ikke en 4 motors BA maskin som hold på å gå i havet pga av møte med et naturfenomen for en del år siden.....var ikke mye hjelp i å IKKE være ETOPS da......

Noe sier meg at ETOPS vil ha lite med utfallet i denne saken, time vill sjåv seff.

Håper de klarer å finne/ta opp FDR/CVR, blir ikke lett med dybden det er snakk om her.

Nei, det er nok bedre å høre på hva "ekspertene" på Scanair sier.

Hold dere til temaet og dropp diskusjonen i denne tråden om hvem som er "eksperter" og ikke. Klaging på medias "uvitenhet" finnes det mange andre tråder å gjøre slikt på. :old

Last edited:

Det står å lese på Aftenposten.no at AF melder at ulykken trolig skyldes et lynnedslag...

Tordenvær på 35-40.000 føtter - er ikke det veldig sjelden?

En skal vel aldri si aldri men jeg tviler paa at dette vil ha noen konskvenser for ETOPS. Personlig tror jeg at dette flyet moette vaerforhold som ingen andre flytyper kunne ha klart seg ut av....det lille vi vet tyder paa at maskinen mistet stroem og muligens ogsaa trykket i trykkabinen....og flere motorer ville ikke ha hjulpet....jeg tror heller ikke at flytype ville ha hatt noe aa si...moderne maskiner er bygget for aa taale de samme belastningene....og denne maskinen kom muligens ut i forhold som overskred disse...

Tror nok det er alt for tidlig å spekulere i akkurat dette, men at hardt vær får ett fly til å styrte skal ikke være mulig ett fly produsert i 2005, så det tviler jeg meget sterkt på er årsaken. At turbulens kan ha ødelagt avionics kan jo selvsagt være årsaken, men at det er strukturelt er umulig.

Reuter melder om at man tviler på lyn og turbulens som årsak:

http://www.reuters.com/article/latestCrisis/idUSL1719357

PARIS, June 1 (Reuters) - Two Lufthansa jets passed through turbulence before and after a missing Air France plane without incident on Monday, a source with access to data said, leaving experts scrambling to assess the weather's role in the disaster.

......

It had been preceded safely on the same track 30 minutes earlier by a Boeing 747-400 heading to Frankfurt for Lufthansa, according to a source with access to data transmitted from jetliners for the World Meteorological Organisation.

Two hours later an MD-11 cargo plane also flown by Lufthansa passed just south of the same spot on the way to West Africa, the source told Reuters, asking not to be identified.

Neither aircraft reported any anomaly.

Nå spør jeg sikkert dumt men:

Er det ikke slik at lynnedslag i fly er uproblematisk? Det er da ikke uvanlig at lynet slår ned i fly?

Hvis det er så kraftig turbulens at flyet ikke tåler kreftene, kan man ikke se dette på en vær radar og fly utenom det området? Det kan jo være at flyverne ikke kan se at det er så ille som det faktisk er, men uansett: bør man ikke fly rundt ekstremvær ikke bare på grunn av sikkerhet, men også på grunn av komforten (for hvem liker å bli filleristet i et fly)?

IMM

Nå spør jeg sikkert dumt men:

Er det ikke slik at lynnedslag i fly er uproblematisk? Det er da ikke uvanlig at lynet slår ned i fly?

Hvis det er så kraftig turbulens at flyet ikke tåler kreftene, kan man ikke se dette på en vær radar og fly utenom det området? Det kan jo være at flyverne ikke kan se at det er så ille som det faktisk er, men uansett: bør man ikke fly rundt ekstremvær ikke bare på grunn av sikkerhet, men også på grunn av komforten (for hvem liker å bli filleristet i et fly)?

IMM

Lynnedslag (eller turbulens for den del) får ikke fly til å styrte lengre. På 60 tallet kunne det kanskje være en faktor, men ikke i 2009.

Pilotene klarer lett å se slikt vær på værradaren og skal kunne manøvrere unna slikt vær

Lynnedslag (eller turbulens for den del) får ikke fly til å styrte lengre. På 60 tallet kunne det kanskje være en faktor, men ikke i 2009.

Pilotene klarer lett å se slikt vær på værradaren og skal kunne manøvrere unna slikt vær

Blir totalt umulig å spekulere i hva som har skjedd her. Som du sier skal ikke vær og turbulens kunne sende et moderne fly i bakken, men det kommer helt an på hva som har skjedd, om alle systemer har fungert som de skulle osv osv osv osv. Det er mye som ikke skulle skje som virkelig har skjedd likevel. Blir interessant å se om de kan komme med noe som helst fornuftig teori i nærmeste fremtid.

Blir totalt umulig å spekulere i hva som har skjedd her. Som du sier skal ikke vær og turbulens kunne sende et moderne fly i bakken, men det kommer helt an på hva som har skjedd, om alle systemer har fungert som de skulle osv osv osv osv. Det er mye som ikke skulle skje som virkelig har skjedd likevel. Blir interessant å se om de kan komme med noe som helst fornuftig teori i nærmeste fremtid.

Selvsagt. Poenget mitt var at vær ALENE kan ikke sende ett fly i bakken

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=544084

Det sies nå at flere har sendt sms fra flyet. Høres merkelig ut.
Viss det er tilfelle så har de vært rimelig lavt og ganske nært land.

Så viss dette er tilfelle så må jo noen allerede ha funnet ut hvor meldingene ble sendt fra. Da har de i hvertfall et ganske godt utgangspunkt å lete fra.

Ja og nei, Tommy - vi husker jo denne.
Men jeg er enig i at lynnedslag generellt er ufarlig for større fly, og jeg blir overrasket hvis det viser seg at ett lynnedslag har felt ben på AF447.

Back