AF 447

Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

http://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/article1175770.ece

Bekræftet, at én dansker var ombord. Fortsat usikkerhed om antallet af svenskere - muligvis personer med dobbelt statsborgerskab.
Det ligger i menneskets natur å spekulere, også i en slik sak som dette...
1. Som en her skrev, kan CB'ene i denne delen av verden gå svært høyt. A330 har FL410 som max høyde, og det kan i spesielle tilfeller vise seg å ikke holde, for å komme over. Da må man "circelnavigere". Værradaren vil selvfølgelig vise cellene.

2. Vedr. mobiltelefoni, så virker det normalt ikke ikke fly, over ca 5-6000 ft, og i fra for lang avstand fra nødvendig antenne/utstyr.
Men bl.a. Air France har innstallert basestasjoner i noen av sine fly, med satelittforbindelse, som kan muliggjøre mobiltelefoni. A330 har normalt sat.com.

3. A330 har ACARS /ATSU som automatisk kan sende "feilmeldinger", også slike som ikke vises på ECAM for pilotene. ACARS-dekning er en betingelse.

4. Flyet lå hva jeg forstår nordøst av INTOL, noe som innebærer HF-kommunikasjon (Brasil /Senegal). Kommunikasjonen er tungvint, og signalene dårligere enn ved VHF. Men "mayday" eller annen beskjed burde ikke være vanskelig å få ut, hvis det ikke var for rask utvikling av problemene. Videre har man en air-to-air frekvens som brukes her.

A330 er for øvrig utstyrt med 5 "hovedcomputere" for å styre/kontrollere flyet. Flyet kan manøvreres med kun en i drift, ja den kan flys konvensjonelt med kun THS (trimbar stabilisator) og rudder. Ved dual engne failure har man fortsatt strøm fra APU eller RAT (nødturbin) som felles ut. I siste instans har man batteristrøm. I tillegg til airdata-instrumentene (AFIS) har flyet konvensjonelle back-up instrumenter.

Flyet anses som noe av det sikreste i "industrien".

Tally-Ho
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Selvsagt. Poenget mitt var at vær ALENE kan ikke sende ett fly i bakken


Heh, nei, det må du gjerne tro....
Et flott eksempel er denne:
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19880524-0

Forøvrig har det regnet nedisede Caravaner i USA i flere år. Det er ene og alene været sin skyld at det iser, men pilotene burde holdt seg unna slikt vær, så det gjelder vel ikke i dine øyne... Hehe..

Det er en feig påstand du kommer med igrunn, siden været har skyld i mange ulykker, som kunne vært unngått hvis om atte, dersom atte... ...og vips er det delt skyld...

F.eks:

Windshear = Failure to maintain proper airspeed/rate of descent.

Det er ikke været sin skyld, det er pilotens... :rolleyes:
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Ja og nei, Tommy - vi husker jo denne.
Men jeg er enig i at lynnedslag generellt er ufarlig for større fly, og jeg blir overrasket hvis det viser seg at ett lynnedslag har felt ben på AF447.

Man kan være enig i at lynnedslag generelt er ufarlig.
Dog skal vi ikke mange år tilbake for å huske en F28-4000 fra NLM Cityhopper som fikk hjelp av lyn og turbulens til å "falle" ut av himmelen.
En av vingene ble observert falle ned seperat fra selve flyet.
Dette skjedde øst for Amsterdam. Husker ikke nøyaktig årstall , men det var enten på slutten av syttitallet eller begynnelsen på åttitallet.
Etter denne ulykken ble man ytterligere bevisst på å styre trafikken utenom de verste tordenværene. Ulykken i Holland ble mye omtalt i sin tid og behørig belyst i luftfartskretser.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Torden (CB-cumulonimbus)-skyene kan gå helt til (og litt forbi) tropopausen, ved ekvator er den over høyden til flyene (60.000ft +-??). Noen korriger om jeg er på jordet her..

Nei , du er ikke på jordet her.
Har selv fløyet over Atlanteren, mye med KLM's "melkerute" til sør-Amerika på syttitallet og inn på åttitallet. På disse nattflygingene er det rene fyrverkeriet man kan observere fra tordenværene i det tropiske beltet. Stort sett går man godt utenom disse værsystemene , men det hendte et par ganger at flyet kom rimelig nær det som kalles kraftig turbulens. Slik turbulens varte som regel alt fra 15min til ca en halv time. Uansett varighet oppleves det som ubehagelig og utrygt når man hører konstruksjonen avgir metalliske lyder.
Mange ganger er det ingen vei over eller rundt når værsystemene er megastore.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Heh, nei, det må du gjerne tro....
Et flott eksempel er denne:
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19880524-0

Forøvrig har det regnet nedisede Caravaner i USA i flere år. Det er ene og alene været sin skyld at det iser, men pilotene burde holdt seg unna slikt vær, så det gjelder vel ikke i dine øyne... Hehe..

Det er en feig påstand du kommer med igrunn, siden været har skyld i mange ulykker, som kunne vært unngått hvis om atte, dersom atte... ...og vips er det delt skyld...

F.eks:

Windshear = Failure to maintain proper airspeed/rate of descent.

Det er ikke været sin skyld, det er pilotens... :rolleyes:

Skjoenner meget godt motivasjonen her, men leser du innlegget mitt, ser du at jeg ikke forsoeker aa legge skylden paa noen.

I eksemplet du gir, noedlandet flyet landet og ingen ble skadet, saa at flyet ramlet ut av himmelen blir vel aa ta litt hardt i??

Det har aldri skjedd at en moderne jet paa cruise (i dette tilfellet FL350) har ramlet ut av luften paa grunn av turbulens eller ett lynnedslag. Dag kunne fortelle at hvert eneste fly treffes i snitt en gang i aaret av ett lynnedslag og lynnedslag paa ett fly som A330 er ufarlig.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Man kan være enig i at lynnedslag generelt er ufarlig.
Dog skal vi ikke mange år tilbake for å huske en F28-4000 fra NLM Cityhopper som fikk hjelp av lyn og turbulens til å "falle" ut av himmelen.
En av vingene ble observert falle ned seperat fra selve flyet.
Dette skjedde øst for Amsterdam. Husker ikke nøyaktig årstall , men det var enten på slutten av syttitallet eller begynnelsen på åttitallet.
Etter denne ulykken ble man ytterligere bevisst på å styre trafikken utenom de verste tordenværene. Ulykken i Holland ble mye omtalt i sin tid og behørig belyst i luftfartskretser.

Kjenner til den ulykken, men det er en relativ stor forskjell paa ett fly som flyr igjennom ett slikt vaersystem i bare noen hundre meters hoeyde og ett av de mest moderne og nyeste flytypene i trafikk som cruiset paa 35000 fot

GSM har begrensninger på hvor lang tid signalet kan bruke fra basestasjon til mobiltelefon og tilbake til basestasjon for ikke å lage krøll i tidsmultipleksinga på hver frekens. Dette gir ei teoretisk rekkevidde på temmelig nøyaktig 30 km.

At det skal være sendt SMS fra flyet, ihvertfall i nærheten av ulykkesstedet, tror jeg vi kan se bort fra.

Nettopp. Dersom dette virkelig er sant, maatte flyet gaatt ned noen faa km fra kysten og da burde man vel ha funnet det for lengst?
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Det begynner å bli rimelige mange bastante meninger og tendenser til pissekonkurranse her, kansje vi skal alle innse at ulykker sjeldent har èn årsak, og at dette er den berømte osten med hullene som plutselig orienterer seg pent på rekke og rad?

La det komme noe fakta på bordet, så vil man innse at dette som annet er et hendelsesforløp, ikke en enkelt hendelse.

-A
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Da rapporterer Bloomberg at en TAM flight paa vei til CDG har observert (oppdateres). Enkelte brazilianske nettaviser har begynt aa melde at flyet er funnet utenfor Senegal (ikke bekreftet av vestlige medier 1940 CST):


June 1 (Bloomberg) -- Tam SA said crew members of one of its flights saw flashes of light over the Atlantic Ocean near where a missing Air France aircraft last sent a signal.

Crew members were on the Tam flight to Rio de Janeiro from Paris when they saw the flashes about 1,300 kilometers (808 miles) from Fernando de Noronha island, Brazil’s second-largest airline said in an e-mailed statement.


http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=a8LcMC4MDeSw&refer=home
 
Last edited:
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

...

A330 er for øvrig utstyrt med 5 "hovedcomputere" for å styre/kontrollere flyet. Flyet kan manøvreres med kun en i drift, ja den kan flys konvensjonelt med kun THS (trimbar stabilisator) og rudder. Ved dual engne failure har man fortsatt strøm fra APU eller RAT (nødturbin) som felles ut. I siste instans har man batteristrøm. I tillegg til airdata-instrumentene (AFIS) har flyet konvensjonelle back-up instrumenter.

Flyet anses som noe av det sikreste i "industrien".

Tally-Ho

Jeg tror du drar litt falske konklusjoner.

AF sier at de har mottatt flere meldinger som hinter pa total loss of electronic system.

Med loss av elektronisk system havner fly automatisk i "Mechanical Backup". Da er det mörkt i cockpit og etter noen sekunder skal egentlig komme batteri-ström opp og da har du absolut minimalt instrumenter tilgjenlig. Pilot PDF, ~halve ECAM og en ur. Ikke mye mer. Ingen Pilot ND, ingen Co-Pilot instrumenter i det heile tatt.

Mechanical Backup ogsa betyr at du mister Flight-Spoiler og Ailerons som control surfaces. Du har trimmable stabiliser og rudder, mens dette gir det en megen beskjeden mulighet a styre flyet. I en turbulens situasjon absolut utilstekkelig. Hovedstyring er Flight-Spoilers + Ailerons.

Vil du starte APU'en, sa ma du ned fra 35.000fot. Dette betyr, du kommer enda dypere inn i urolige lufta. Denne fly har batterier, mens de er tenkt a ta over kortsiktig, ikke for timer. Kan du ikke bruke APU, og ma velge RAT, sa betyr dette at du har i maksimum 8,6kV tilgjenlig, mens dersom visse omstender tiltreffer, bare 3,5kV. Dette betyr at i begge tilfeller en god del instrumenter er ikke operabel. Med dette vil du i beste fall havner igjen i "Direct Law".

Det er litt over-optimistisk a skrive at man kunne handtere en A330 pa samme mate dersom man mister alle instrumenter / viktige systemer. Bare for a illustrere dette. Dersom du mister Hydro-Systemer har du jo RAT som du kan utfelle. Mens da ma du huske at dette gir deg bare 30-40% av trykk i systemet og at alle "motions" er elendig tregt. Flyet er da langt vanskeligere a styre.

Don't get me wrong, A330 er en av de sikreste fly som flyr rundt denne jorden. Mens a tro nesten blind pa noe er aldri smart. AF447 kom i en situasjon hvor alle protections, computer og mekaniske systemer ikke ble tilstrekkelig a holde flyet i lufta. Vi ikke kjenner arsaken na, mens det er verdt a tenkte litt pa faktum at uansett hvor mye teknikk og elektronik man stuffer inn i en fly, sa er det forsatt en teknisk system. Og en teknisk system har alltid en failure ratio.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

VGNett skriver bl.a følgende i dag:

Hvis ingen overlevde flydramaet, er dette den største flytragedien siden 11. september 2001.

Som MOW, så er ikke jeg heller av de ivrigste på journalistbashing, men hva menes med dette? Det er jo direkte feil.
 
Last edited:
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Nå er ikke akkurat VGNett den meste ivrige etter å sjekke kilder og sannhetsgehalt i disse. Det virker alt for ofte som om det viktigste er å få lagt ut noe på sidene, og så heller redigere, eller i verste fall, fjerne siden.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Nå er ikke akkurat VGNett den meste ivrige etter å sjekke kilder og sannhetsgehalt i disse. Det virker alt for ofte som om det viktigste er å få lagt ut noe på sidene, og så heller redigere, eller i verste fall, fjerne siden.

Ser nå at de har en annen artikkel på sida som ramser opp de største ulykkene siden Tenerife 77'. Den virker å være korrekt.

Det var bare den setningen midt i en annen artikkel jeg stusset på.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Fæle greier :( Leser jo nå at været i denne regionen kan by på ganske seriøse utfordringer, og det er ikke nødvendigvis helt enkelt å se på værradar heller. Er et mer «tradisjonelt» fly lettere å manøvrere uten elektronikk i dårlig vær, eller er det bortimot umulig uansett?
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Synes det er rart at ikke ELT har slått ut her, for om det har vært en hard kræsj noe det har, så skal ELT slå ut med et treff på 5G, da skal den aktiveres automatisk for å gi "beskjed" at noe har hendt, å da skal de signalene sendes ut på 121.500Mhz og evt 276.0 khz
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Synes det er rart at ikke ELT har slått ut her, for om det har vært en hard kræsj noe det har, så skal ELT slå ut med et treff på 5G, da skal den aktiveres automatisk for å gi "beskjed" at noe har hendt, å da skal de signalene sendes ut på 121.500Mhz og evt 276.0 khz

Joa, men kan den sende ut mottakbare signaler dersom den ligger på flere tusen meters dyp...?
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Den skulle i såfall blitt utløst i det flyet traff vannet om ELTen har fungert som den skulle, ved et såpass hardt impact som det kan være om flyet har styrta i havet, så skal den ha blitt utløst i det flyet traff vannflaten, da den blir utløst av et hardt trykk.
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Jeg stusset litt på dette med at flyet ikke har kontakt med noen kontrollsentral i det hele tatt en times tid ute over Atlanterhavet. I dagens samfunn med satelittkommunikasjon osv, burde da dette være en smal sak å løse?

Er det slik også for dem som flyr over nordatlanteren og stillehavet også? I såfall må jo oppholdet på en time i kommunikasjonen være mye lenger på de 2 nevnte strekningene? Noen som vet noe her?

BF:cool2
 
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

De sender jo ut posisjon med ADS-B, men det krever vel mottak på bakken? Skulle tro det ville være gunstig å sende posisjon over satelitt også når man er over hav?
 
Back
Top