Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'
1. Som en her skrev, kan CB'ene i denne delen av verden gå svært høyt. A330 har FL410 som max høyde, og det kan i spesielle tilfeller vise seg å ikke holde, for å komme over. Da må man "circelnavigere". Værradaren vil selvfølgelig vise cellene.
2. Vedr. mobiltelefoni, så virker det normalt ikke ikke fly, over ca 5-6000 ft, og i fra for lang avstand fra nødvendig antenne/utstyr.
Men bl.a. Air France har innstallert basestasjoner i noen av sine fly, med satelittforbindelse, som kan muliggjøre mobiltelefoni. A330 har normalt sat.com.
3. A330 har ACARS /ATSU som automatisk kan sende "feilmeldinger", også slike som ikke vises på ECAM for pilotene. ACARS-dekning er en betingelse.
4. Flyet lå hva jeg forstår nordøst av INTOL, noe som innebærer HF-kommunikasjon (Brasil /Senegal). Kommunikasjonen er tungvint, og signalene dårligere enn ved VHF. Men "mayday" eller annen beskjed burde ikke være vanskelig å få ut, hvis det ikke var for rask utvikling av problemene. Videre har man en air-to-air frekvens som brukes her.
A330 er for øvrig utstyrt med 5 "hovedcomputere" for å styre/kontrollere flyet. Flyet kan manøvreres med kun en i drift, ja den kan flys konvensjonelt med kun THS (trimbar stabilisator) og rudder. Ved dual engne failure har man fortsatt strøm fra APU eller RAT (nødturbin) som felles ut. I siste instans har man batteristrøm. I tillegg til airdata-instrumentene (AFIS) har flyet konvensjonelle back-up instrumenter.
Flyet anses som noe av det sikreste i "industrien".
Tally-Ho
Det ligger i menneskets natur å spekulere, også i en slik sak som dette...http://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/article1175770.ece
Bekræftet, at én dansker var ombord. Fortsat usikkerhed om antallet af svenskere - muligvis personer med dobbelt statsborgerskab.
1. Som en her skrev, kan CB'ene i denne delen av verden gå svært høyt. A330 har FL410 som max høyde, og det kan i spesielle tilfeller vise seg å ikke holde, for å komme over. Da må man "circelnavigere". Værradaren vil selvfølgelig vise cellene.
2. Vedr. mobiltelefoni, så virker det normalt ikke ikke fly, over ca 5-6000 ft, og i fra for lang avstand fra nødvendig antenne/utstyr.
Men bl.a. Air France har innstallert basestasjoner i noen av sine fly, med satelittforbindelse, som kan muliggjøre mobiltelefoni. A330 har normalt sat.com.
3. A330 har ACARS /ATSU som automatisk kan sende "feilmeldinger", også slike som ikke vises på ECAM for pilotene. ACARS-dekning er en betingelse.
4. Flyet lå hva jeg forstår nordøst av INTOL, noe som innebærer HF-kommunikasjon (Brasil /Senegal). Kommunikasjonen er tungvint, og signalene dårligere enn ved VHF. Men "mayday" eller annen beskjed burde ikke være vanskelig å få ut, hvis det ikke var for rask utvikling av problemene. Videre har man en air-to-air frekvens som brukes her.
A330 er for øvrig utstyrt med 5 "hovedcomputere" for å styre/kontrollere flyet. Flyet kan manøvreres med kun en i drift, ja den kan flys konvensjonelt med kun THS (trimbar stabilisator) og rudder. Ved dual engne failure har man fortsatt strøm fra APU eller RAT (nødturbin) som felles ut. I siste instans har man batteristrøm. I tillegg til airdata-instrumentene (AFIS) har flyet konvensjonelle back-up instrumenter.
Flyet anses som noe av det sikreste i "industrien".
Tally-Ho