AF 447

Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

VG skriver at det ble sendt SMS'er fra flyet. Er ikke det litt rart? Da må det da ha fløyet ganske lavt og nær land. Eller In-Flight telefonsystemet må ha virket, noe som ikke henger helt sammen med teknisk feil meldingene. Synes det henger usedvanlig dårlig sammen med informasjonen som har kommet ut før idag.

Last edited:

Utrolig trist når sånt skjer. Nå sender en slik maskin informasjon til Air France teknikere på bakken kontinuerlig gjennom hele flyturen. Regner med at Air France har en viss aning om hva som har skjedd. Har forstått det slik at det har vært et problem ombord over en viss tidsperiode. Hvis det er tilfelle tviler jeg på at dette er værrlatert men heller et teknisk problem ombord.

Får da virkelig håpe at de finner flyet snart...kanskje det er overlevende hvem vet...

TVNorge meldte nettopp i Aktuelt kl 22:30 at flyet trolig er funnet, ved hjelp av satelitter, midt i mellom Afrika og Sør-Amerika. Redningsstyrker skal være på vei ut til stedet, meldte nyhetsankeret

Last edited:

Det står å lese på Aftenposten.no at AF melder at ulykken trolig skyldes et lynnedslag...

Tordenvær på 35-40.000 føtter - er ikke det veldig sjelden?

Kommer an på breddegraden. Her, ja, men nær ekvator kan været gå langt langt høyere.
g

Det står å lese på Aftenposten.no at AF melder at ulykken trolig skyldes et lynnedslag...

Tordenvær på 35-40.000 føtter - er ikke det veldig sjelden?

Torden (CB-cumulonimbus)-skyene kan gå helt til (og litt forbi) tropopausen, ved ekvator er den over høyden til flyene (60.000ft +-??). Noen korriger om jeg er på jordet her..

TVNorge meldte nettopp i Aktuelt kl 22:30 at flyet trolig er funnet, ved hjelp av satelitter, midt i mellom Afrika og Sør-Amerika. Redningsstyrker skal være på vei ut til stedet, meldte nyhetsankeret

Da er i et minst en av nyhetene mest sannsynlig feil. Enten at det ble sendt SMS'er, eller at det er funnet midt i Atlanteren. Med mindre "midt i Atlanteren" er rett ved Kapp Verde. Imidlertid passer ikke det heller med at flyet ikke ble fanget opp av radarene der.

Er de alene om å melde dette? Klarer ikke finne informasjon om dette på noen kanaler eller på nett

Da er i et minst en av nyhetene mest sannsynlig feil. Enten at det ble sendt SMS'er, eller at det er funnet midt i Atlanteren. Med mindre "midt i Atlanteren" er rett ved Kapp Verde. Imidlertid passer ikke det heller med at flyet ikke ble fanget opp av radarene der.

TV2 har litt om SMS-saken:
http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/article2755028.ece

Blant annet:
Leder Ronaldo Jenkins for luftfartsmyndighetene i Brasil bekrefter overfor avisa Jornal de Noticias at flere av passasjerene sendte sms.

Hvis pilotene skjønte at dette ville var iferd med å gå galt, ville et Mayday rop bli hørt hvis de er midt over atlanteren?
Jeg har ikke lest noe sted at det er sendt ut nødmelding, annet enn en automatisk melding om feil på flyet (og passasjerer som sender melding hjem som sier "I love you" og slike ting, noe som tyder på at de er redde.

Er de alene om å melde dette? Klarer ikke finne informasjon om dette på noen kanaler eller på nett

Finner ingenting på nettet jeg heller, men det var det som ble sagt.

EDIT: Kanskje TVNorge/Aktuelt har tolket dette som om at det var trolig funnet?

France sent one of its air force planes from west Africa and several ships. Sarkozy said Spain was helping in the mission and Paris had asked the United States to assist in locating the crash site using U.S. satellite data.
"It seems the zone has been identified down to within 10 nautical miles," Borloo said on France 2 state television.

http://www.reuters.com/article/topNews/idUSTRE5501PB20090601?pageNumber=1&virtualBrandChannel=0&sp=true

Last edited:

men at hardt vær får ett fly til å styrte skal ikke være mulig ett fly produsert i 2005, så det tviler jeg meget sterkt på er årsaken.
.[/I]

Åjo. Kommeer du inn i en cb med ekstrem turbulens, lyn, hagl og ising er du ferdig uansett flytype og årstall.
g

DERSOM det stemmer at folk har sendt SMS, vil man lett klare å finne ut hvilken carrier og tårn som SMS har kommet fra og deretter finne ut hvilket område flyet gikk ned i.

Jobbet en god del med mobilteknologi og rekkevidden på ett mobiltårn er ikke mye å skryte av, maksimum 50-70 kilometer med super fri sikt, men vanligvis mindre.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=544084

Det sies nå at flere har sendt sms fra flyet. Høres merkelig ut.
Viss det er tilfelle så har de vært rimelig lavt og ganske nært land.

Så viss dette er tilfelle så må jo noen allerede ha funnet ut hvor meldingene ble sendt fra. Da har de i hvertfall et ganske godt utgangspunkt å lete fra.
Dette ville jo være enda mer tragisk, om det viser seg at utstrakt bruk av mobiltelefoner har forstyrret så pass at det har hatt en medvirkende årsak til at det gikk galt. Ettersom det elektriske systemet tydeligvis var ganske så skadet, så kan det jo være at det er langt mindre motstandsdyktig mot de forstyrrende elementene 50 mobiltelefoner i bruk tross alt er.

Jobbet en god del med mobilteknologi og rekkevidden på ett mobiltårn er ikke mye å skryte av, maksimum 50-70 kilometer med super fri sikt, men vanligvis mindre.

GSM har begrensninger på hvor lang tid signalet kan bruke fra basestasjon til mobiltelefon og tilbake til basestasjon for ikke å lage krøll i tidsmultipleksinga på hver frekens. Dette gir ei teoretisk rekkevidde på temmelig nøyaktig 30 km.

At det skal være sendt SMS fra flyet, ihvertfall i nærheten av ulykkesstedet, tror jeg vi kan se bort fra.

GSM har begrensninger på hvor lang tid signalet kan bruke fra basestasjon til mobiltelefon og tilbake til basestasjon for ikke å lage krøll i tidsmultipleksinga på hver frekens. Dette gir ei teoretisk rekkevidde på temmelig nøyaktig 30 km.

At det skal være sendt SMS fra flyet, ihvertfall i nærheten av ulykkesstedet, tror jeg vi kan se bort fra.

Dette er selvsagt ikke spesielt relevant, men jeg mener å ha vært borti GSM teknologi (Extended Range et eller annet) som gir 3-4 ganger så lang rekkevidde som det du indikerer, Gustav. Jeg husker ikke om dette var eksperimentelt, eller kommersielt (det er noen år siden jeg leste om det).

NRK melder følgende:

Også flyprodusenten Airbus sier at flytypen A330 har en ulykkeshistorie som ikke tilsier at det kan ha vært noe slikt som Air France-sjefen hevder. Fly fra Airbus har aldri hatt dødsfall på sine passasjerruter.
Dette må jo være feil. Dette er da ikke første hendelsen med dødsfall for et Airbus-fly?

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6633551

Back