AF 447

Dette var det første som slo meg også. Fly har dessverre flere ganger tidligere steilet/stall'et og deretter havarert ifm klatring utløst av ugunstige værforhold.

Espen
 
Det nye er at dette er en jurisisk undersøkelse og ikke en Annex-13 ulykkesundersøkelse:

Parties have two months to comment on the report, which is part of a judicial investigation into the crash.

En Annex-13 ulykkesundersøkelse tar ikke stilling til skyldspørsmålet.

Tydeligvis har AF, fra et juridisk synspunkt, ikke noe ansvar i hendelsesforløpet.

Etter min oppfatning kan det stilles spørsmålstegn til kvaliteten på treningen flygerne fikk fra arbeidsgiveren men den var vel "in compliance with the regulations". Det er den beste måten for både AF og Airbus å fraskrive seg ansvar på. Skyld på de som mistet livet men som jobbet med deres utstyr og trening.

Kanskje den franske påtalemyndigheten bør lese NY Times fra 29- juli 2011:
However, neither of the skills — which experts say could have helped avert the disaster —were part of standard industry training at the time.

http://www.nytimes.com/2011/07/30/world/europe/air-france-flight-447-crash-report-july-2011.html
 
Air France og Airbus tiltalt for uaktsomt drap etter flystyrt

Begge selskaper nekter for at de er strafferettslig ansvarlige. Air France har for lengst utbetalt erstatninger til de berørte familiene

https://www.dn.no/utenriks/airbus/a...-for-uaktsomt-drap-etter-flystyrt/2-1-1332082

Begge ble frikjent

https://www.msn.com/en-gb/news/worl...009-crash-which-killed-228-people/ar-AA19Xpte

Air France and Airbus cleared of involuntary manslaughter over 2009 crash which killed 228 people
 
Back
Top