Dette var det første som slo meg også. Fly har dessverre flere ganger tidligere steilet/stall'et og deretter havarert ifm klatring utløst av ugunstige værforhold.
En Annex-13 ulykkesundersøkelse tar ikke stilling til skyldspørsmålet.
Tydeligvis har AF, fra et juridisk synspunkt, ikke noe ansvar i hendelsesforløpet.
Etter min oppfatning kan det stilles spørsmålstegn til kvaliteten på treningen flygerne fikk fra arbeidsgiveren men den var vel "in compliance with the regulations". Det er den beste måten for både AF og Airbus å fraskrive seg ansvar på. Skyld på de som mistet livet men som jobbet med deres utstyr og trening.
Kanskje den franske påtalemyndigheten bør lese NY Times fra 29- juli 2011:
However, neither of the skills — which experts say could have helped avert the disaster —were part of standard industry training at the time.
Fransk påtalemakt meiner Air France visste om tekniske feil og vil tiltala flyselskapet for aktlaust drap. Norske pårørande håpar alle spørsmål om flyulukka for ti år sidan no kan bli besvart.