Aeroflot tok av fra taxebane på OSL

Re: Aeroflot tok av fra taxebane på OSL

Det var nok på Maik.

Uansett synes jeg alle skal ta inn over seg det som TFC1 skriver her.

Jeg tror man skal være litt tilbakeholdne med å rakke ned på pilotene før man vet nøyaktig hva som skjedde. Slike ting skjer, og selv om det ofte er pilotenes feil til syvende og sist, så er det gjerne andre faktorer som virker inn, type skilting, uklare klareringer, lite kjennskap til angjeldende flyplass osv.

Men hell og lykke at det ikke var noe i veien :(

Taxiway NOVEMBER i følge PPRUNE

Kuriositet; fargen på norske RWY-markeringer er like gul som TWY-markeringer ;) (En av Norges valgte avvik fra ICAO std.) Hvordan er det i Russland?

Gul TWY og hvit RWY.

Synes det er godt gjort å ta feil av en rullebane og taxebane. Men at taxebane M kan virke litt forvirrende, det skjønner jeg. Bra det er en av de taxebanene som brukes minst!

Vil tro det var noe slikt som skjedde. Fikk takeoffclearence før de nådde A2 som de kanskje ville ta av fra, svingte inn mot høyre hvor A2-skiltet pekte og gjorde neste høyresving litt for tidlig:
Taxiwaytakeoff.jpg

Last edited:

Godt at det ikke var noen andre fly på taxebanen.

Hadde det vært fly på taxebanen, hadde han vel forhåpentligvis sett dem, og da hadde ikke dette skjedd.

Min lille teori om hvorfor taxebane-take-offs alltid går bra ;)

Hadde det vært fly på taxebanen, hadde han vel forhåpentligvis sett dem, og da hadde ikke dette skjedd.

Inntil det en dag er tåke på Gardermoen. Om det noen gang skulle oppstå tåke der ;)

Så lenge det er god sikt, ja...

Teorien til Even høres sannsynlig ut den. Og hadde det vært dårligere vær, hadde dette vært unngått. ;) Da måtte de ha tatt turen innom deicing, og A1 til 01L, noe som gjør det vanskelig å rote seg inn på M. Det var altså været sin skyld. :D

Hvordan er prosedyrene når flyene er klarert for avgang, skal ikke da tårnkontrollerne se at de faktisk er på rett bane og at evt. andre fly er klar av banen?

Problemet er om feks et fly hadde kommet nordover og var veldig innstillt påtakeoff og så kommer en annen trillende ut på en kryssende bane og ikke ser en kilometer til venstre eller høyre, og da kan det smelle godt.

-A

Kan hende de var heldige som ikke var så lette at de valgte å ta av fra A3.

Hvorfor skilter de ikke taxebanene med "innkjørsel forbudt" skilt? Slik de har på motorveier. Det hindrer jo at man kjører ut i motkjørende felt. Eller skilter taxebanene med skilt hver 100 meter som sier at dette er en taxebane?

Hvorfor skilter de ikke taxebanene med "innkjørsel forbudt" skilt? Slik de har på motorveier. Det hindrer jo at man kjører ut i motkjørende felt. Eller skilter taxebanene med skilt hver 100 meter som sier at dette er en taxebane?

"Innkjøring forbudt" gjør det så vanskelig å komme seg fra gate til runway, man blir så ofte stående fast i gresset.

-A

Syns dette er skummelt jeg... Og jeg er ikke redd for å fly..

E!

Mange sofakrok-sjokkerte mennesker og håpefulle sertifikatinndragere her, gitt... Men slik merkingen og lysbruken på OSL til tider har vært selv på sommerføre, bidrar kanskje dette til at den tas litt mer alvorlig også på vinterføre.

Sitat fra den første vinteren på OSL:

Cockpit: - Nå går det ikke an å se taksebaneskiltene lengre...
TWR: - Ja, men det er jo fordi det er så mye snø!

Sitat på TV etter Linate-ulykken:

OSL: - Noe slikt kunne aldri skjedd her.

De fleste norske trafikkflygere tenkte straks på da ett fly gjorde go around, et tok av og ett fremdeles stod på banen - samtidig - vinteren før.

Mange sofakrok-sjokkerte mennesker og håpefulle sertifikatinndragere her, gitt... Men slik merkingen og lysbruken på OSL til tider har vært selv på sommerføre, bidrar kanskje dette til at den tas litt mer alvorlig også på vinterføre.

Som med de absolutt fleste andre hendelser i luftfarten er dette nok en variant av hva som kan komme seg igjennom sveitserosten, og dermed langt mer enn bare personalet på rad 0 som skal prates med.

Det som er langt mer spennende er om vi om 2-3 år kan lese rapporten fra de rette myndightene og se hva som er funnet og hva som egentlig er endret.

-A

Utrolig godt gjort.

Deles det ut medalje for den slags prestasjoner? Man skal være rimelig i tåka for å ikke se forskjell på taxe og rullebane, og så veldig tåkete har det vel ikke vært i dag :)

Kanskje det var vodkatåke?:rolleyes:

Står på flightglobal sin nettside at de faktisk tok av fra A3 og brukte M, lengde 1650m.
Hvis du da har performance kalkulert for full lengde 01L, med full flex temp på motorer var det nok pretty close.

Igjen - sånne incidenter skjer i blant, og det er som vanlig snakk om human factors (menneskelige feilvurderinger, forårsaket av forskjellige anledninger..)

Flere "faktorer" skal normalt hindre slikt å skje;

- merking og belysning skal normalt ikke være til å ta feil av (forskjellig belysn. på twy og rwy). Taxi-kortene på OSL er rimelig oversiktelige.

- Rwy er 45 meter bred, mens twy er betydelig smalere.

- En "våken" Airbus-pilot burde kanskje reagere på at ILS'en ikke "tunes" på FMA. (indikasjon på at man er linet opp på rullebanen, og mottar ILS-signalene ("RWY").

-Jeg vet ikke om bakkeradaren til tårnet var i bruk, da har de sjekk på hvor du er og hva du gjør. Men her hadde de kanskje fått en tidlig klarering, og startet "rolling" før tårnet fikk varslet.

Heldigvis er "M" nesten aldri i bruk.

Enig at vel 1600 meter (med kanskje redusert Braking Action den dagen..?) er knapt med flex.

Men igjen - alltid lett å vurdere slike sitasjoner hjemme i sofa'en etterpå. Dagens luftfart er presset med knappe ressurser, stress og tidspress for de involverte. En skikkelig "departurebriefing" gjøres gjerne på vei ut taxibanen, skjønt den skulle vært gjort i ro og mak før push-back.
Kanskje er dette et resultat av at kravet til økonomi (tidspress) begynner å gå foran sikkerhet. Og det er en uheldig utvikling.

Tally-Ho

Back