TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: Aeroflot tok av fra taxebane på OSL
Selv om jeg ikke ser på meg selv som lettskremt så må jeg si at det er nokså skremmende at slike ting skjer når det er en rekke faktorer som skulle tilsi at pilotene burde oppdaget dette før take-off. Man kan gjerne kalle det human factors, for som oftest er det vel menneskelig svikt, men det skremmer meg likevel.....
Igjen - sånne incidenter skjer i blant, og det er som vanlig snakk om human factors (menneskelige feilvurderinger, forårsaket av forskjellige anledninger..)
Flere "faktorer" skal normalt hindre slikt å skje;
- merking og belysning skal normalt ikke være til å ta feil av (forskjellig belysn. på twy og rwy). Taxi-kortene på OSL er rimelig oversiktelige.
- Rwy er 45 meter bred, mens twy er betydelig smalere.
- En "våken" Airbus-pilot burde kanskje reagere på at ILS'en ikke "tunes" på FMA. (indikasjon på at man er linet opp på rullebanen, og mottar ILS-signalene ("RWY").
-Jeg vet ikke om bakkeradaren til tårnet var i bruk, da har de sjekk på hvor du er og hva du gjør. Men her hadde de kanskje fått en tidlig klarering, og startet "rolling" før tårnet fikk varslet.
Selv om jeg ikke ser på meg selv som lettskremt så må jeg si at det er nokså skremmende at slike ting skjer når det er en rekke faktorer som skulle tilsi at pilotene burde oppdaget dette før take-off. Man kan gjerne kalle det human factors, for som oftest er det vel menneskelig svikt, men det skremmer meg likevel.....