[Jeg var litt usikker på plasseringen av denne, evt. flyttes til generelt flyforum?]
En snasen kaptein forklarte meg for litt siden om prinsippet av at 737'ern balanserer på vingene sine, og jeg har etter dette sett svært godt for meg hvordan lufta strømmer rundt flyet og også hvordan de andre kreftene holder flyet både stabilt og generelt oppe i lufta.
Men i dag i fysikktimen tok jeg meg i å tegne opp MD-80'ene med forsøk på løft og generelle krefter jeg kunne tenke meg holdt flyet oppe. Kan noen gi meg en "fasit" på dette? Hvordan og hvor fungerer løft og andre krefter for fly som har vingene (og motorene) så langt bakpå kroppen? Gjelder jo f.eks også CRJ 9000.
PÅ 737'ern ser jeg for meg to pinner i en T form, hvor krysspunktet i T'en er området hvor motorene ligger og flykroppen også "balanserer" på en luftsøyle (selvfølgelig ikke virkeligheten, men hjelper på å tydeliggjøre netto kraftbalanse i systemet). Går det an å tegne/se for seg noe liknende for MD/CRJ'ene?
Anyone care to elaborate for aspirerende fysikknerd? :colgate:
En snasen kaptein forklarte meg for litt siden om prinsippet av at 737'ern balanserer på vingene sine, og jeg har etter dette sett svært godt for meg hvordan lufta strømmer rundt flyet og også hvordan de andre kreftene holder flyet både stabilt og generelt oppe i lufta.
Men i dag i fysikktimen tok jeg meg i å tegne opp MD-80'ene med forsøk på løft og generelle krefter jeg kunne tenke meg holdt flyet oppe. Kan noen gi meg en "fasit" på dette? Hvordan og hvor fungerer løft og andre krefter for fly som har vingene (og motorene) så langt bakpå kroppen? Gjelder jo f.eks også CRJ 9000.
PÅ 737'ern ser jeg for meg to pinner i en T form, hvor krysspunktet i T'en er området hvor motorene ligger og flykroppen også "balanserer" på en luftsøyle (selvfølgelig ikke virkeligheten, men hjelper på å tydeliggjøre netto kraftbalanse i systemet). Går det an å tegne/se for seg noe liknende for MD/CRJ'ene?
Anyone care to elaborate for aspirerende fysikknerd? :colgate: