Aeroclassics Braathens B 737-205 special offer

Hei!

I tillegg til SE-DBL med Scanair-logo har jeg også SE-DBL med SAS-logo i halen og med Scanair Sunjet over for- og bakdør. Denne kom i tillegg til OY-KTF som også var i SAS dragehodedekor, men som hadde ordinære SAS logo over de aktuelle dørene.

Beste hilsen Espen

Nice Espen !

Gravel kit hadde vært kult å se da. AK har jo planer om å slippe ut flere tidligere utgitte
liveries basert på den seineste 737-200 moulden. Alaska Airlines og flere kanadiske aktører
benytter jo gravel kit varianten.

En annen norsk aktør med 732 var jo Mey-Air.(LN-MTC og D). Deres versjoner var uten gravel kit..

Right you are, Geir. Men Mey-Air hadde jo ikke bare 737 maskiner...jeg tar i alle fall ett par.

Hadde de bare en 737? det viste jeg ikke, da jeg så dem på fornebu da jeg var liten hadde jeg inntrykk av at det var fler av dem, men jeg var ikke så gammel, hvilke andre flytyper hadde de? F-50 ... mer?

Hei!

Busy Bee fløy også LN-NPG som var en SC-7 Skyvan (egentlig Skyliner). Den ble operert på Forsvarets flyruter i Finnmark ut i fra Kirkenes. Den ble solgt til Zaire eller Congo på midten av 80-tallet til et privat gruveselskap, og havarerte i Afrika noen år etterpå. Du finner noen bilder av dette flyet på internett, det er bare å google på registreringen.

Beste hilsen Espen

Nå ble dette så fragmentert for Busy Bee at jeg prøver med et helhetsbilde, deri inkludert Air Executive som i alle praktiske henseender var samme firma (dog med forskjellig fargeskjema). Utstrakt gjenbruk av registreringer indikerer jo at en del av flyene var inne forholdsvis kort tid...

737-2R4C: LN-NPB
F.27-100: LN-SUL/SUE/SUF/NPC/NPD/NPI/NPM
F.27-200: LN-AKA/AKB/AKC/AKD
F.27-300: LN-NPH
Shorts Skyvan SC-7: LN-NPA/NPC/NPG (Kay Hagbys "bibel" omtaler NPA & NPC som Skyliner, ikke NPG)
HS.125-3B: LN-NPA/NPC/NPE
Lear 23: LN-NPE
Piper Aztec: LN-NPB/NPD
Cessna A.185E: LN-NPF
Cessna U.206A: LN-NPD.

Muligheter for feil utelukkes ikke, dette gikk litt fort...:)

Last edited:
Nå ble dette så fragmentert for Busy Bee at jeg prøver med et helhetsbilde, deri inkludert Air Executive som i alle praktiske henseender var samme firma (dog med forskjellig fargeskjema). Utstrakt gjenbruk av registreringer indikerer jo at en del av flyene var inne forholdsvis kort tid...

737-2R4C: LN-NPB
F.27-100: LN-SUL/SUE/SUF/NPC/NPD/NPI/NPM
F.27-200: LN-AKA/AKB/AKC/AKD
F.27-300: LN-NPH
Shorts Skyvan SC-7: LN-NPA/NPC/NPG (Kay Hagbys "bibel" omtaler NPA & NPC som Skyliner, ikke NPG)
HS.125-3B: LN-NPA/NPC/NPE
Lear 23: LN-NPE
Piper Aztec: LN-NPB/NPD
Cessna A.185E: LN-NPF
Cessna U.206A: LN-NPD.

Muligheter for feil utelukkes ikke, dette gikk litt fort...:)

Men i andre offisielle dokumenter står LN-NPG oppført som en Shorts Skyliner 3A....

Beste hilsen Espen

Tror det har skjedd litt feilskriving her.
NPC + NPG kom fra BEA, og var passasjermaskiner.
NPA tror jeg var en frakt, evt combimaskin, og kun brukt av produsenten.
(prototype - demo ?)

Ok når jeg lurte på hvlike fly de hadde, i denne forbindelsen så tenkte jeg på fly man kan se i 1/400 og da kan man bare glemme piper og cessna altså, så.... 732,f-50 og f27 lista blir levert aeroclassics ikke forvent noen rask aksjon om noen :P dette kan jeg ikke gjøre annet enn å foreslå :P

Back