Skepsis til et prosjekt som Aeriton jobber med er en svært sunn holdning.
"Ræsers" vurderingsgrunnlag for sitt bastante standpunkt har jeg heller ingen formening om.
Hva som er en realitet er bakgrunns arbeidet for å faktisk komme til et punkt innen aerospace hvor man enten forkaster et konsept, eller velger og ta det videre.
Aeriton prosjektet har nå pågått i snart tre år, med løpende vurdering av helheten. For å gi et prosjekt som ikke skal sertifiseres som "exprimental" kreves ikke bare en idé, men man skal knytte til seg leverandører av hovedkomponenter i et fly som er en prosess i seg selv.
Eksempel: For en produsent av avionikk og bestemme seg for å levere et integrert system til et nytt fly, og som i vårt tilfelle en helt ny produsent er en omfattende avgjørelse. Det å si ja til deltakelse, er for produsenten og å påta seg 35-40 mill.Nok i egne kostnader. Et avionikk system skal kalibreres, sertifiseres og innstaleres i en maskin. Den kostnaden og det arbeidet må produsenten selv påta seg. For oss som er et helt nytt konsept skal man da "bevise" ikke bare at flyet faktisk kan fly, men og at potensiellt marked som gjør at en produsent sier ja til en slik kostnad, og at dette er noe for dem og tjene penger på.
Aeriton har leverandører på alle disse systemer.
Jeg vil heller ikke kalle Aeritons investorer for "ikke oppegående mennesker".
MVH
Johannes Wårseth-Junge