I dag er det 13.desember! Lucia-dagen
Kalenderen går noen år bakover igjen til et fly som har gjort en lang og tro tjeneste, som det faktisk enda ikke er helt avklart om det er flydyktig fortsatt, i hvertfall ikke i våre vanlige vestlige databaser. Rzjets har en liten notis "RTS 2018", noe jeg tolker som "Returned to service".
Fly et er en DC-8-55 som fløy første gang 30.mars 1965
Den var bestilt av SAS, og ble levert som "Folke Viking" SE-DBD. Første DC-8 i SAS-flåten med nye "fanjet" motorer, i stedet for "turbojet" motorer som var i første generasjons jetfly. I 1970 ble SE-DBD første DC-8 med Scanair-solen på halen, solgt etter endt sommersesong i 1979 som N721UA,
et kort år som EC-DIH før det ble N916R for Overseas National Airlines september 1980
I mai 1982 ble det leid ut til Icelandair som N916R, og begynte å dukke opp på FBU igjen. Solgt til Icelandair og ble TF-FLB i 1986 med navnet "Sudurfari".
I februar 1988 solgt som 5N-AWE og bygget om til fraktfly i Miami før det fløy 6 år for Kabo Air. En kort tid som 5N-OCM før det ble 10 år for MG Airlines først som 5N-MKE, men omregistrert til 9G-MKE etter støydemping av motorene i 1996. Fra mars 2005 har det tilhørt "Congolese Air Force" som 9T-TDA, 9Q-CAQ og 9T-TCN. Det rapporteres nok ikke årlig derfra som hvor flydyktig den er i dag? Men uansett har dette flyet vært i virksomhet i mer enn 40 år og det er da imponerende
Bildet er tatt 16.april 1987 gjennom vinduet i glassdøren som var før inngangen til Caravelle-restauranten på FBU, og dette var mens byggingen av Pir C var i full gang, og gate 20 ikke lenger var i bruk, men det tok tid før markeringen forsvant.
Her er luke 13:
Icelandair DC-8-55 TF-FLB at ENFB/FBU 16-04-1987 by
Ole Johan Beck, on Flickr