Adventkalender 2019

God søndag, 22.desember, og 4.søndag i advent :)
Nå tenner vi 4 lys og gjør klart det som står igjen.

Dagens luke viser et fly som fløy for første gang for 30 år siden, på dagen! Og som i 2019 igjen kom inn på fast rute på OSL gjennom Air Leap sin rute til og fra Ørland flystasjon.

Flyet fløy for Crossair i 11 år, HB-AKE, så ble det 5 år som XA-AFR for Aerolitoral før det i 2006 kom hjem til Sverige som SE-KXI. Det har fløyet for Golden Air, Aviatrans Nordic og Nextjet før det kom til Air Leap i oktober 2018.

Her kommer det seilende inn som luke 22, mot bane 01L på morgenruta fra Ørland

Air Leap Saab 340 SE-KXI at ENGM/OSL 02-08-2019 by Ole Johan Beck, on Flickr

God Lille julaften, 23.desember! :)

I dag vil jeg bruke kalenderen til å takke alle som bidrar til å ta vare på flyhistorien rundt omkring. I november var jeg for første gang på mange år i Kristiansand i forbindelse med en konferanse jeg deltok på. Da jeg skulle reise hjem fikk se dette fine flyet, som jeg så for mange år siden da den sto falmet på en søyle foran skolesenteret på flystasjonen.

Republic RF-84F Thunderflash cn: 51-17055 ble levert ny til Luftforsvaret som et av 20 fotorekognoseringsfly til 717 skvadron mens de var på Sola flystasjon. Den gang hadde den merkingen som bildene viser, T3-H. I 1961 flyttet 717svd fra Sola til Rygge flystasjon. Deretter ble flyene kamuflasjemalt etter NATO standard, og skvadronen fikk nye kjennetegn, og T3-H ble til AZ-H. I 1969 ble Thunderflash erstattet av nye RF-5A Freedom Fighter i 717 skvadron, og i følge Flyhistorie nr 12, ble AZ-H fløyet fra Rygge til Kjevik 28.november 1969 for å kunne brukes som et utdanningsfly på Luftforsvarets skolesenter på Kjevik. Etter hvert kom flyet på en søyle foran skolesenteret, godt synlig fra veien. Etter som årene gikk falmet det ganske mye og i 2012 ble det tatt ned og satt på egne hjul foran skolesenterets hangar, og dyktige entusiaster satte i gang med et stort oppussingsarbeid for å få flyet tilbake til sin opprinnelige stand. Den ble ferdig i 2016 og har nok stått slik den står i dag siden det. Vel verdt et besøk!

Her er luke 23:

Republic RF-84F Thunderflash at ENCN/KRS 13-11-2019 by Ole Johan Beck, on Flickr

Republic RF-84F Thunderflash at ENCN/KRS 13-11-2019 by Ole Johan Beck, on Flickr

God Jul ! :)

En takk til alle flyvenner og håper at kalenderen har vært til glede :)

Luke 24 åpner et spesielt minne for mange, dette er siste besøk av en Concorde i Norge, og det skjedde den første lørdagen etter at OSL Oslo lufthavn åpnet på Gardermoen, 10.oktober 1998.

F-BVFC ble levert ny 3.august 1976 og gikk rett inn i rutetrafikken startet det året. I 1979 og 1980 hadde AF et samarbeid med Braniff om å fly videre fra Washington til DFW, og da med amerikansk registrering som ble N94FC.
Etter ulykken i Paris i juli 2000 ble alle Concorde satt på bakken, F-BVFC sto da på JFK og ble ferget tilbake til Paris i september. Var tilbake i trafikk i oktober 2001 og fløy til AF avsluttet sitt Concorde-program 31.mai 2003.
27.juni 2003 ble den fløyet til Toulouse og er tatt vare på der.

For et syn og for en lyd det var når den kom seilende inn på bane 01R som AF4501 fra Paris. Så gikk den ut på en supersonisk tur over Nordsjøen før den landet igjen og tok av som ettermiddagsflyet tilbake til Paris, men da var det skumring. Jeg legger også ved et bilde tatt når den har kommet inn fra turen over Nordsjøen og taxer til en litt uvanlig fjernparkering sør for pir øst.

Her er luke 24:

Air France Concorde F-BVFC at ENGM/OSL 10-10-1998 by Ole Johan Beck, on Flickr

Air France Concorde F-BVFC at ENGM/OSL 10-10-1998 by Ole Johan Beck, on Flickr

Last edited:
Takk til Ole Johan Beck for alle de fine bildene og ikke minst all informasjon om hvert enkelt fly.
Jeg håper du kommer tilbake neste år med en ny adventskalender!

Tusen takk for en flott kalender i år også! :)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Takk for mange fine bilder med tilhørende historier, og for at du tar deg bryet med å gi oss denne gleden i desember. :) God jul!

Mange flotte bilder, men ikke minst mye interessant informasjon om hvert fly. Tusen takk for at du tar deg jobben med dette!

Riktig god jul.

Tusen takk for en fantastisk flott adventskalender Ole Johan.
Alltid like lærerik lesing og knallfine bilder, Ha en fortsatt god jul! :)

God Jul ! :)

En takk til alle flyvenner og håper at kalenderen har vært til glede :)

JA, den har vært til masse glede :)

Tusen takk for en fantastisk flott adventskalender! :)
Mye detaljert informasjon om hvert fly. Veldig bra og interessant!

Og ikke minst B747 også :) :) Tusen takk!! :) :) Godt nytt år!

Back