ADVARSEL: Kjøp IKKE noe her...!

Harald Oanes

ScanFlyer Silver
ADVARSEL: Kjøp IKKE noe her...!

Det er vondt å bli svindlet, spesielt når man ikke har så mye å gå på fra før av. Jeg var uheldig og falt, med kamera hengende rundt halsen. Mitt Nikkor 70-300 brakk (!!!), men heldigvis gikk det godt med kamerahuset. Fikk et tips etter gode erfaringer fra andre steder i China, om å bestille et objektiv derfra - og fant et på: http://besttoshopping.com/.

Her fant jeg et Nikkor 28-300 FX objektiv til kanonpris (4500,- inkl mva og frakt), altså minst 2500,- under butikkpris her hjemme... Og ja - nettsiden ser MEGET proffesjonell ut, og jeg bestilte - betalte med transaksjon...! Jeg visste jo ikke bedre...! Men jeg har lært min lekse nå; BESTILL ALDRI UTEN Å BRUKE MASTERCARD O.L.!
Etter utallige mailer uten å få svar, og 2 mnd siden bestilling, må jeg jo bare erkjenne at jeg var ufattelig dum og naiv som falt for dette tilbudet. Dere som er vant med å handle på nettet i utlandet kan nok le av meg, og si jeg er dum herfra og helt til månen - og jeg er helt enig med dere.
Så nå har jeg altså fått ødelagt et objektiv, det er vondt. Så har jeg blitt svindlet for et nytt objektiv, det er enda verre. Så måtte jeg i tillegg kjøpe et nytt objektiv i butikk, og det er jo enda verre enn vondt. Jeg har lært min lekse, en hard lærepenge for en som er uførepensjonist...!

Så hold dere vekk fra:

http://besttoshopping.com/

H

Re: ADVARSEL: Kjøp IKKE noe her...!

Takk for advarselen, Harald! Og til alle oss andre: Kineserne eier ikke moral. Hold dere langt unna alt som har med Kina å gjøre hvis dere kan.

Her kan du lese litt om dem. Hadde nok vært litt skeptisk når dem skriver flere ganger at de ikke driver med tull, eller selger falske varer. Er ikke mangen sider som skriver slikt.

Men jeg kan oppsøke adresse når jeg er i Kina neste måned, så kan vi jo finne ut hva som befinner seg der:)

Det er aldri lett å skjønne seg på hva som som er ekte eller ikke. Særlig ikke fra Asia. Afrika kan man glemme med sånt, meste sør-amerika også, men Asia er frykelig ambivalent. Takk for at du prøver ut for oss, og dessverre viste det seg å ikke lønne seg denne gang. Jaja, det var heldigvis ikke et Canon 70-200mm f/2,8 i det minste. Se på den lyse siden - du har iallefall bidratt til bedre kjennskap. Og "kondolerer" med objektivet ditt :( Trist post fra deg, Harald. Lykke til videre på din fotoferd!

Du kan jo kjøpe deg en Tamron 70-300 mm da. Den koster vel ca 1500 kr.

Men som du selv sier! Betal med kort, for da får du tilbake pengene dersom du ikke mottar varen!

BF:old

Her kan du lese litt om dem. Hadde nok vært litt skeptisk når dem skriver flere ganger at de ikke driver med tull, eller selger falske varer. Er ikke mangen sider som skriver slikt.

Men jeg kan oppsøke adresse når jeg er i Kina neste måned, så kan vi jo finne ut hva som befinner seg der:)

Imens... på en helt annen del av byen... tada...
http://www.electronics-provider.com/aboutus.php
tenk at de har helt like lager og demorom(?)

Det som er mest fascinerende er sertifikatene, hvor det ene ser ut for å være et lite programvarefirma, mens de to nederste er for en SVCD og PDVD spiller hhv. av et kinesisk fabrikant Shenzen. De er riktignok ekte (men utgått på dato), men hva et firma som selger elektronikk trenger de for kan man vel spørre seg.

For øvrig for spesielt interesserte http://www.cqc.com.cn/english/certificateinquiry/A0244index_1.htm
og SHENZHEN BAOAN XINAN TIANZHEN ELECTRONICS FACTORY som Factory Name, så får du opp de sertifikatene. Dette er sertifiakter som blir utstedt både på engelsk og kinesisk.

Huff, forferdelig frustrerende når sånt skjer... :/

Sånn sett er det nok tryggere å handle gjennom ebay - når man først skal handle utenlands. Der kan du sjekke hva selgeren har solgt tidligere og lese kundeerfaringene for hver eneste handel selgeren har gjort. Og her kan du få mye gode tilbud på utstyr - både brukt, og rett fra lageret.

Selv kjøpte jeg min Canon 100-400mm brukt fra en dame i USA på ebay. Hun hadde gode karakterer, men hadde ikke solgt så mange ting, så var litt lettet da jeg endelig fikk pakken :) Kjøpte også en brukt Canon EOS 50D for noen uker siden.

Hei Harald!

Du sier at objektivet ditt knakk. Jeg opplevde noe lignende selv for en stund tilbake da jeg på klønete vis tippet tripoden med kamera og objektiv over ende, noe som resulterte i at festebraketten på objektivet knakk rett av.
Dette var et objektiv med festebrakett av plast, og ikke av den dyreste sorten, men kan love deg at jeg vet hvordan du har det nå.

Jeg sendte da en mail til Camera og Videoteknikk AS i Bergen og fikk tilsendt ny del for den hyggelige pris av 80,-kr. Skiftet delen selv, og nå er objektivet akkurat som nytt.

Vet ikke om det er samme skaden som er oppstått på ditt objektiv, og er klar over at braketten på ditt objektiv er laget av metall. Synes allikevel at det er verdt å nevne, for skaden er kanskje ikke så alvorlig som man først kan få inntrykk av.

Føler med deg, og håper det ordner seg for deg slik som det gjorde for meg. Lykke til!

Mvh Tommy

Harald.

Det der var meget sørgelig.
Nå har eg handlet på nettet i maaaange år....:old Og har blitt lurt noen ganger, men har lært.
Er til tider vanskelig å se de tydelige tingene når de er rett under nesen din. Men vi er en godtroende rase.:headbang

Jeg holder med kun til de kjente sidene som feks. amazon, eBay og alle de andre "store".
Det som er bra på disse er at man for det meste er "sikker" i transaksjonene igjennom deres sider. Og de garanterer pengene tilbake:spin

Back