Adressa skriver om hvorfor det ikke er flere direkteruter fra Værnes

jufix

ScanFlyer Blue
Adressa skriver om hvorfor det ikke er flere direkteruter fra Værnes

Temmelig enkel artikkel om hvorfor det ikke er flere direkteruter fra Værnes i Adressa-søndag 13. April (må lastes ned), hvor man blant annet spør SAS hvorfor de ikke åpner direkteruter til FRA eller CDG...

http://digimag.adresseavisen.no/adressa-portal/

Jeg lurer faktisk på hvorfor det ikke er flere direkteruter, når KLM kan fly 3 ganger daglig til AMS, hvorfor kan ikke LH gjøre det samme til FRA?


--
jufix
 
Re: Værnes

Temmelig enkel artikkel om hvorfor det ikke er flere direkteruter fra Værnes i Adressa-søndag 13. April (må lastes ned), hvor man blant annet spør SAS hvorfor de ikke åpner direkteruter til FRA eller CDG...

http://digimag.adresseavisen.no/adressa-portal/

Jeg lurer faktisk på hvorfor det ikke er flere direkteruter, når KLM kan fly 3 ganger daglig til AMS, hvorfor kan ikke LH gjøre det samme til FRA?
--
jufix

Svært diplomatisk og dårlig svar av Morten i SAS, hvis man snakker med de som jobber med ruteutvikling i Avinor og SAS har de et annet svar når det gjelder ruter ut fra TRD (Forøverigt andre steder også...)

Når LH la ned ruten til TRD var det ikke pga dårlig belegg, men omprioriteringer og nedskalering av flåten, BGO og SVG fikk også nedjustering av frekvens... Men som de sa om DY sin rute til SXF, så var de to-tre ukentlige avganger til FRA for lite..
 
Re: Værnes

Ja, så også at det ikke gjaldt belegg til FRA. Når det er sagt, så er det jo verken ruter til LHR eller CDG fra TRD. Trodde artikkelen skulLe drøfte noen rotårsaker til dette, ikke intervjue SAS om hvorfor de ikke vil shortcute sine egne huber... Det virker å meg som om luftfartsforumet her oppe rett og slett er litt tafatte, man skulle tro at markedet i svg med relativt frekvente hub-connections til ams, fra, cdg og Cph var mettet, men der bare øker det, mens trd har 3 til ams og 3 til Cph daglig....

???

Rimelig lei...

--
Jufix
 
Re: Adressa skriver om hvorfor det ikke er flere direkteruter fra Værnes

Jeg reiser ofte og prøver så mye som mulig å unngå mellomlanding i Gardermoen. Er også mange på jobben min som etterspør flere direkteruter fra Værnes. Markedet er jo der, men det virker som om flyselskap ikke har nok fly til å sette inn. Etterspør fly fra Værnes til Frankfurt, Istanbul og Paris.
 
Re: Adressa skriver om hvorfor det ikke er flere direkteruter fra Værnes

Mye av grunnen skyldes vel at TRD ligger en del lengre vekke fra hubbene i europa enn det SVG gjør. Feederrutene starter som oftest med regional jets, og 2t+ i en regionaljet koster heftig mye. Så spørsmålet er vel heller om folk i TRD er villig til å betale i dyre dommer for å fly via f.eks FRA.
 
Re: Adressa skriver om hvorfor det ikke er flere direkteruter fra Værnes

trd-fra: 934 mi
trd-lhr: 928 mi
trd-ceg: 1048 mi

vs.

trd-ams: 803 mi (eksisterende)

Utgjør 120 - 200 mi extra så mye i fuel at prisene blir uakseptable? Jeg klarer ikke helt se den.
 
Re: Adressa skriver om hvorfor det ikke er flere direkteruter fra Værnes

Glem FRA. LH har knapt med landingsslots, og bruker disse der det gir best inntjening. Dette er nok andre steder enn småbyene i Norge, der det er få reisende i C-klasse.

BA sliter med samme problemet på LHR, men har i det minste klart å få inn SVG og BGO på kartet, noe som nok delvis skyldes potensialet i olje-reisende som normalt betaler godt.
 
Re: Adressa skriver om hvorfor det ikke er flere direkteruter fra Værnes

Jeg lurer faktisk på hvorfor det ikke er flere direkteruter, når KLM kan fly 3 ganger daglig til AMS, hvorfor kan ikke LH gjøre det samme til FRA?

Det er vel fordi folk ikke liker FRA som transittflyplass.
Schiphol er jo vanvittig mye bedre :-)
 
Re: Adressa skriver om hvorfor det ikke er flere direkteruter fra Værnes

Forøvrig så står det jo i artikkelen i Adressa at passasjergrunnlaget ikke er til stede....
Oljesmurt Stavangerområde, større befolkning og høyere kjøpekraft sier vel det meste.
 
Re: Adressa skriver om hvorfor det ikke er flere direkteruter fra Værnes

Et visst passasjergrunnlag er det nok. Om betalingsviljen er høy nok er nok det store spørsmålet. Ellers er det nok mest som Hickock sier. Man prioriterer andre ruter som er tryggere økonomisk.
 
Re: Adressa skriver om hvorfor det ikke er flere direkteruter fra Værnes

Et visst passasjergrunnlag er det nok. Om betalingsviljen er høy nok er nok det store spørsmålet. Ellers er det nok mest som Hickock sier. Man prioriterer andre ruter som er tryggere økonomisk.

Reduserte ikke LH på FRA-BGO på grunn av inntjeningen, ikke på grunn av passasjergrunnlaget? Det samme gjelder sikkert for TRD.
 
Back
Top