Adam Air B733 "knakk"

Re: Adam Air B733

Et fly fra canadiske Skyservice ble stående lenge et sted i Karibien for et år eller to siden av noenlunde samme årsak som topic her. Hard touchdown med påfølgende deformasjoner i skroget.
Hender fra tid til annen, men relativt sjeldent at flyet kneler så mye som her... :huh:

Originally posted by Concorde

Tar jeg ikke helt feil så tok Falcon bilder av den når den kom til Fornebu og selv husker jeg godt synet av MD'n på lekteren sklir inn bak Torvøya.

Det var jo en DC-9-41 og ikke noen MD.

Hadde en mistanke om det siden du jo linket til aviation safety network...:smile2

Originally posted by MountainDew

Denne landingen virker mindre myk! http://www.youtube.com/watch?v=SRFtBVllxgg

Uffda.... Mener jeg så en LITEN gnist der???

F35Landing sa: Skippern kom rett fra DC-8 hvor det visstnok hendte man kalte "spoilers" på short final og extende disse.

Synes å huske at han hadde fløyet SE-210 før en lang periode på DC-10, men aldri DC-9. På Caravellen kunne spoilers brukes som speedbrakes helt til landing, kjekt siden den ikke hadde reversering av motorene. På DC-9 armeres spoilers på final (trekke håndtak opp) for å sprette ut ved landing. Altså falt han i et travelt øyeblikk tilbake på Caravelle-vaner.

Jeg syns ikke skylden skal legges kun på ham. Da han skulle til DC-9 ble tiden som styrmann på ny flytype før kapteinsjekk kuttet ned. Tror også at han som styrmann ikke fikk prøve circling approach Værnes - den var nemlig IKKE morsom, kan huske at selv erfarne kapteiner følte seg ukomfortable der.

Altså: I dårlig sikt med vind fra vest var det ILS til rwy 09 og høyresving fra final for å følge løysløype langs åssiden og så "180-and-backtrack" inni dalen for final rwy 27 (som ikke hadde ILS på den tiden pga terrenget østenfor). Kanskje vår "resident" x-DC-9 pilot er gammel nok til å ha prøvd fenomenet.

Tror vi har hatt oppe dette tema før. Old myths never die. :cry:

PS: Ikke heng meg ut hvis noen detaljer er "feil" eller formidlet på gammeldags måte.

Originally posted by ANX

Altså: I dårlig sikt med vind fra vest var det ILS til rwy 09 og høyresving fra final for å følge løysløype langs åssiden og så "180-and-backtrack" inni dalen for final rwy 27 (som ikke hadde ILS på den tiden pga terrenget østenfor). Kanskje vår "resident" x-DC-9 pilot er gammel nok til å ha prøvd fenomenet.

Been there,done that! Krydder i tilværelsen,spesielt for en med under hundre timer på typen.Fløy approachen to ganger det første året synes jeg å huske.

Been there,done that! Krydder i tilværelsen,spesielt for en med under hundre timer på typen.Fløy approachen to ganger det første året synes jeg å huske.

Du har vel vært med på circling inni svarte natta i Alta også da, til RWY 29. Den er jo ikke helt borte sånn pulsmessig den heller...

Originally posted by F35Landing

Du har vel vært med på circling inni svarte natta i Alta også da, til RWY 29. Den er jo ikke helt borte sånn pulsmessig den heller...

Mange ganger.Var også stasjonert i Alta da jeg begynte i Norving.

Krydder i tilværelsen,spesielt for en med under hundre timer på typen.

Men du hadde forhåpentligvis en kaptein med flere timer på typen og hadde kjørt lysløypa før...

:question:

Originally posted by ANX

Krydder i tilværelsen,spesielt for en med under hundre timer på typen.

Men du hadde forhåpentligvis en kaptein med flere timer på typen og hadde kjørt lysløypa før...

:question:

Forhåpentligvis hadde jeg det,men det var nesten bestandig JEG som fløy!

Back