ACT Airlines B744F krasjet i Kirgistan 16JAN17

SudCaravelle

ScanFlyer Rusty
Medlem
http://news.sky.com/story/turkish-airlines-cargo-jet-crash-kills-20-10730785

A Turkish Airlines cargo jet has crashed in Kyrgyzstan, killing a pilot and dozens of people on the ground.

Most of the victims are believed to be residents of a village in the crash area when the Boeing 747 came down in dense fog near Manas airport.

The plane reportedly crashed as it tried to land at around 7.30am local time (1.30am UK time) near the capital Biskek, in an area with a number of summer houses.

Last edited:
Re: 747 Cargo (fra Turkish?) Styrtet.

Er vel ACT Airlines som opererte den.
Etter de overtok maskinen i slutten av 2015 fløy den et år utleid til Qatar Cargo og begynte sin wetlease til Turkish Airlines (cargo) fra 11 januar. Så det ble en ganske kort leieperiode. Flyet var på vei fra HKG

METAR fra steder, og tolker jeg det rett så var det tåke og trolig under minimum og burde vel ikke ha prøvd å lande?

UCFM 160100Z VRB01MPS 0050 R26/300N FZFG VV001 M09/M10 Q1023 R26/19//60 NOSIG
UCFM 160130Z VRB01MPS 0150 R26/550 FZFG VV001 M09/M10 Q1024 R26/19//60 NOSIG

Rapportert minst 28 døde på bakken nå.

Og når man ser bildene så får man med en gang litt Lockerbie vibber

fe9f330a5ec240729e23ec8b76513d78.jpg

UCFM/FRU har CATII (Autoland) Radio Altitude 99FT og sikt RVR 350m

Hørte på radioen at en av pilotene faktisk overlevde selve krasjen, men dessverre døde på vei til sykehuset.

Tragisk.
Har selv fløyet på Kyrgistan, brukte det som alternate for fuel stopp i Kazakstan. Kan være tvilsomt vær på begge de plassene.
Samme ruter som denne, fra Østen til Europa.
Hvis dette var en 747-400 skulle dem ha nok automatikk til å kunne treffe banen i tåka, hvis alt var oppdatert og programmert riktig.
Skal bli intresant å se mere detaljer når de kommer ut, men utrolig synd at det der gikk utover uskyldige mennesker som lå og sov i husene sine.
Husker for endel år siden at en Israelsk cargo 747 styrtet i en leilighets bygning, var det Amsterdam tro?

Her er mere detaljer fra AvHerald
http://avherald.com/h?article=4a38d07d&opt=0

Noen som mener de krasjet på en go-around.
Også noe spekulasjon at lasten kunne ha skiftet på en go-around.

VG rapporterer på første side fra nett utgaven at det er flygerfeil. :angry:

(Det kan det jo være, men for tidlig å rope det ut)

VG rapporterer på første side fra nett utgaven at det er flygerfeil. :angry:

(Det kan det jo være, men for tidlig å rope det ut)

Ikke helt riktig fremstilling av VGs rolle. Avisen baserer seg på uttalelser fra visestatsministeren i Kirgisistan:

– Ifølge våre opplysninger krasjet flyet på grunn av en pilotfeil, sier visestatsminister Muhammekaly Abulgaziev.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kirgisistan/fly-styrtet-i-boligomraade-minst-37-personer-mistet-livet/a/23898961/

Jeg synes det er en skam at politikere begynner å spekulere om årsaken kun noen timer etter at ulykken har inntruffet, uten noen som grunnlag i en uavhengig undersøkelse. Sier mye om kulturen hos myndighetene i Kirgisistan.

VG er en "folkeavis" og "dum" når det gjelder luftfarts relatert fagkunnskap. Sånn sett synes jeg at VG i grunn ikke gjør noe feil idet avisen baserer seg på regjeringskilder i ulykkeslandet.

.
VG er en "folkeavis" og "dum" når det gjelder luftfarts relatert fagkunnskap. Sånn sett synes jeg at VG i grunn ikke gjør noe feil idet avisen baserer seg på regjeringskilder i ulykkeslandet.

Tja, jeg trodde kanskje at VG hadde nok vett til å skjønne det ikke har vært tid til noe rapport fra en havari kommisjon.
En regjerings kilde kan jo også være dum som en stokk, lite kvalitetskontroll i enkelte land.

En regjerings kilde kan jo også være dum som en stokk, lite kvalitetskontroll i enkelte land.

Denne saken bekrefter det du sier.....

Men det å vente på en havarirapport er også litt urealistisk. Det tar gjerne 1-2 år og folk ønsker jo å vite hva som har skjedd. Ikke i løpet 2018/2019 når denne ulykken har blitt innhentet av andre ulykker. Jeg synes at det primære ansvaret for kommunikasjon om mulige årsaker ligger hos relevante myndigheter. Og det er deres ansvar å håndtere dette på en forsvarlig måte. Don't shoot the messenger.....

Ikke helt riktig fremstilling av VGs rolle. Avisen baserer seg på uttalelser fra visestatsministeren i Kirgisistan:

Litt kildekritikk kan man vel likevel kunne kreve? Selv VG må jo skjønne at en statsminister ikke sitter på fasiten noen timer etter ulykken. Min første reaksjon var at dette var noe myndighetene gikk ut med for å frifinne seg selv, noe som vel ikke er et helt ukjent fenomen 'borti der'. Ikke veldig tillitsvekkende ned tanke på den kommende etterforskningen, men NTSB og den tyrkiske havarikommisjonen skal vel også være med.

Last edited:
Re: 747 Cargo (Turkish op. My Cargo Airlines)) Styrtet.

VG har vel ikke konkludert med noe som helst. De bare formidler det myndighetene sier. Helt innafor spør dere meg.

Back