ACARS og HFDL over her

espeno

ScanFlyer Blue
Medlem
Litt blanding av ACARS fra 131.825/131.725 og litt HFDL med dårlig HF antenne.

Hadde tenkt å lime inn loggen her, men det ble lite pent. Se heller linken under.

Logg fra 26.03.2007
 
Naemen!

N552TZ (B753 TZ) 1848 20070326 TZ0000

Det var nok TZ8337 CAE-YQX-SNN-BUD-KWI .. Skulle egentlig vaert i Columbia og jobbet den paa soendag, men maatte mede avbud
 
Se der ja litt ekstra info skader aldri.

Mye morro i litt e-spotting også;
Mr. Abramovich var ute med den lille kjærra si P4-MES her om dagen også, fanget den opp over Det kaspiske hav for et par dager siden.

25/03/2007 19:03 P4-MES UV0000 B767-33A (ER) Universal Aviation -
 
Graadig rekkevidde paa den saken .. det er ikke verst aa plukke opp en kjerre som gaar Gander-Shannon ...
 
Originally posted by espeno

Litt blanding av ACARS fra 131.825/131.725 og litt HFDL med dårlig HF antenne.

Hadde tenkt å lime inn loggen her, men det ble lite pent. Se heller linken under.

Logg fra 26.03.2007


Den loggen hjalp meg mye - samler opplysninger om Mytravel og her ikk jeg en
OY-VKB (A321 VS) 1059 20070326 DK5615 (ENGM-LPMA)

:clap :clap :clap Takker - gjerne flere slike logger, gjerne hver dag :old

Jan
 
Med datalinken som går over HF er rekkevidden nesten "ubegrenset", men dog veldig utstyrsavhengig og også tildels væravhengig. Mye fint vær gir bedre HF forhold.

Jeg har dårlig HF antenne og "dårlig" rekkevidde. Et godt stykke østover i Russland og ca midt i havet mellom europa og amerika er vel området jeg kan dekke pr nå. Med god antenne er ikke USA og deler av Asia umulig, særlig på sommertid.

HF signaler blir også i stor grad påvirket solen og dens "syklus", akkurat nå er den på bunn. Heldigvis går det bare oppover nå, så om 2-3-4 år er mottaksforhold for HF betyedelig bedre.

HFDL slår SBS ned i støvlene i underholdninsverdi sånn i forhold til det "e-spotte" eksotiske ting syns jeg... (Selv om det egentlig er litt feil å sammenligne de to)
 
Originally posted by espeno

Med datalinken som går over HF er rekkevidden nesten "ubegrenset", men dog veldig utstyrsavhengig og også tildels væravhengig. Mye fint vær gir bedre HF forhold.

Jeg har dårlig HF antenne og "dårlig" rekkevidde. Et godt stykke østover i Russland og ca midt i havet mellom europa og amerika er vel området jeg kan dekke pr nå. Med god antenne er ikke USA og deler av Asia umulig, særlig på sommertid.

HF signaler blir også i stor grad påvirket solen og dens "syklus", akkurat nå er den på bunn. Heldigvis går det bare oppover nå, så om 2-3-4 år er mottaksforhold for HF betyedelig bedre.

HFDL slår SBS ned i støvlene i underholdninsverdi sånn i forhold til det "e-spotte" eksotiske ting syns jeg... (Selv om det egentlig er litt feil å sammenligne de to)

Har tenkt og prøve meg på dekoding av HFDL, jeg bor jo helt ved kysten i Bergen, så rekkevidden vestover burde bli ganske bra. Har kjøpt PC-HFDL, mangler bare mottakeren. Tenkte på denne: http://www.salangva.no/htdocs/index.php?SCREEN=item&sid=fkpOcO6GPVte0mjF&item=191

Den har jo SSB, og lydutgang. Ellers så er det vel stort sett interkontinentale flygninger som bruker HFDL vel ?
 
Det er bare å prøve seg frem det.. Men en ekstern antenne er jo første du bør få på plass for å få god rekkevidde.

Mye interkontinentalt å se på HF ja, men også endel annet. Aeroflot har vel HFDL på mesteparten av flåten sin f.eks.


Jan, jeg skal rote litt rundt i eksisterende logger for å se om jeg finner noe mer MyTravel "snacks" til deg.
 
Dette er spennende tiltak for oss - takker for alle som bidrar.

Det er litt nytt for oss i ATC teamet og vi skal oppdatere oss i løpet av påsken. Vi har den mulighet å benytte "posisjonen" for sbs-1 for østlandet og vi kunne tenke oss å kunne i ta i mot slikt på en server/ eller pc hvor vi kan laste ned på lik linje som noen av dere har gjort.

For å teste dette ut, ønsker jeg å få komplett bruksansvisning på PM eller epost, slik at vi kan bryne oss på dette på fridagene.

Men husk, dere snakker ikke med datakyndige personell - så du/dere må bruke t-skje metoden - husk dette.

I tillegg jobber vi med å få opp radioen som skal dekke ENGM osv - se annen tråd om dette.

Jan
 
Her er en testlogg fra Oslo (Fra en bekjent av oss)


ACARS mode: 2 Aircraft reg: .LN-BRO [Boeing 737-505 Braathens]
Message label: H1 Block id: 3 Msg. no: D023
Flight id: BU4525
Message content:-
#DFB*C2
-------------------------------------[29.03.2007 17:36]

ACARS mode: 2 Aircraft reg: .LN-BRI [Boeing 737-405 Braathens]
Message label: H1 Block id: 3 Msg. no: D009
Flight id: BU4676
Message content:-
#DFB*CRZLN-BRI29031306N358N593320327420616890872628623857312230857085708860891630363500135501360P037P03846460980991100000011
035025020066021004014057////////////

-------------------------------------[29.03.2007 17:55]

ACARS mode: 2 Aircraft reg: .LN-BRI [Boeing 737-405 Braathens]
Message label: _ Block id: 4 Msg. no: 5520
Flight id: BU4676
-------------------------------------[29.03.2007 17:55]


ACARS mode: 2 Aircraft reg: .LN-BRI [Boeing 737-405 Braathens]
Message label: _ Block id: 5 Msg. no: 5526
Flight id: BU4676
-------------------------------------[29.03.2007 17:55]

ACARS mode: 2 Aircraft reg: .LN-BRI [Boeing 737-405 Braathens]
Message label: _ Block id: 6 Msg. no: 5530
Flight id: BU4676
-------------------------------------[29.03.2007 17:55]

ACARS mode: 2 Aircraft reg: @@@@@@@
Message label: H1 Block id: 0 Msg. no: D001
Flight id: BU0000
Message content:-
#DFB*EGTLN-BRJ31010550N393N63035968755044598077274751
-------------------------------------[29.03.2007 18:02]

Disse meldingene sier vel ingen for oss ???

Message content:-
#DFB*CRZLN-BRI29031306N358N593320327420616890872628623857312230857085708860891630363500135501360P037P03846460980991100000011
035025020066021004014057////////////

Hvordan kan dette dekodes ???

Jan
 
Spørsmål til Acars brukere:

1. De meldingene som kommer på 131.725, er dette fra flyet ??

2. Hvis ja, hvem er mottager ??

3. Er dette ren info til mottager på bakken eller er dette et svar på en henvendelse fra bakken ??

4. Hvis dette er svar fra flyet - hvem sender forespørsel og på hvilken frekvens ??

5. Finnes det andre meldingssystem mellom fly og bakken ??

6. SITA - er eller var et meldingsystem som ble benyttet - eksisterer dette i dag ??

Gi oss forklaringer, til oss som ikke jobber i flybransjen forstår :old

Jan
 
Originally posted by ATC-flyradar

Spørsmål til Acars brukere:

1. De meldingene som kommer på 131.725, er dette fra flyet ??

2. Hvis ja, hvem er mottager ??

3. Er dette ren info til mottager på bakken eller er dette et svar på en henvendelse fra bakken ??

4. Hvis dette er svar fra flyet - hvem sender forespørsel og på hvilken frekvens ??

5. Finnes det andre meldingssystem mellom fly og bakken ??

6. SITA - er eller var et meldingsystem som ble benyttet - eksisterer dette i dag ??

Gi oss forklaringer, til oss som ikke jobber i flybransjen forstår :old

Jan

Hei Jan, jeg tror du finner mange svar f.eks på SASFLIGHTOPS , under Datalink

/Geir
 
Helt enkelt .. litt googling kan gi deg mer detaljer.


1. De meldingene som kommer på 131.725, er dette fra flyet ??

Ja.


2. Hvis ja, hvem er mottager ??

Flyselskapet - normalt Ops eller teknisk avd.

3. Er dette ren info til mottager på bakken eller er dette et svar på en henvendelse fra bakken ??

ACARS er toveis kommunikasjon

4. Hvis dette er svar fra flyet - hvem sender forespørsel og på hvilken frekvens ??

Situasjonsbetinget - se nummer 2 - frekvensen er den samme.

5. Finnes det andre meldingssystem mellom fly og bakken ??

Ja, satelitt-kommunikasjon og SELCAL f.eks.

6. SITA - er eller var et meldingsystem som ble benyttet - eksisterer dette i dag ??

Oh yeah, baby! 'type-b' meldinger kommer til aa vaere i omloep i mange aar til.
 
Originally posted by LN-MOW

Helt enkelt .. litt googling kan gi deg mer detaljer.


1. De meldingene som kommer på 131.725, er dette fra flyet ??

Ja.


2. Hvis ja, hvem er mottager ??

Flyselskapet - normalt Ops eller teknisk avd.

3. Er dette ren info til mottager på bakken eller er dette et svar på en henvendelse fra bakken ??

ACARS er toveis kommunikasjon

4. Hvis dette er svar fra flyet - hvem sender forespørsel og på hvilken frekvens ??

Situasjonsbetinget - se nummer 2 - frekvensen er den samme.

5. Finnes det andre meldingssystem mellom fly og bakken ??

Ja, satelitt-kommunikasjon og SELCAL f.eks.

6. SITA - er eller var et meldingsystem som ble benyttet - eksisterer dette i dag ??

Oh yeah, baby! 'type-b' meldinger kommer til aa vaere i omloep i mange aar til.

Takker for svaret.

Jeg regner med at all RX/TX går via en meldingsentral - at din melding til flyet går ut på et viss antall basestasjoner, slik at man er sikre på at flyet får meldingen eller at når flyet sender meldinger blir mottatt på mannnnnnnnge motagersteder i hele verden.

Hvem er teknisk ansvarlig i Norge ?? er det avinor eller Telenor ??

Jan
 
Litt lite tid til å bedrive ACARS/HFDL fikling om dagen, i tillegg mangler jeg en PC å kjøre dette på mer permanent (men det kommer)

Kjørte HF noen timer i går kveld og resultatet kan sees her:
Logg 31.05.2007
Bilde fra Airnav

ATT: LN-MOW
Stemmer det at TZ8401 er VAD-SSC-YQX
 
Back
Top