• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

AA bestiller 30 CRJ-900 og 60 E-175

Someone

Moderator
Medlem
Som endel i oppryddningen og strømlinjeformingen av regionalflåten, dvs for å kvitte seg med flere ulønnsomme 50-setere i nye American Airlines har de idag annonsert kjøp av 30 CRJ-900 og 60 E-175.

Spesielt for Bombardier så hjelper dette betydelig på CRJ sin ordrebok

http://hub.aa.com/en/nr/pressrelease/american-airlines-announces-large-regional-jet-purchase

FORT WORTH, Texas, Dec. 12, 2013 /PRNewswire/ -- American Airlines, Inc., a wholly owned subsidiary of American Airlines Group Inc., announced today that it has signed agreements with Bombardier Inc. and Embraer S.A. to purchase 90 new 76-seat regional jets. Consistent with American's Plan of Reorganization and Merger Agreement, these aircraft will provide much improved economics for the airline as they will replace smaller, less efficient 50-seat regional aircraft scheduled for retirement.

Itillegg er det med 40 opsjoner på CRJ og 90 på E-175, og begge vil få 76 seter ombord, inkludert F, Y+ og Y
 
Sparer man virkelig så mye på å kjøpe to forskjellige flytyper som tar omtrent samme antall passasjerer? E-jet er iallefall å foretrekke for oss passasjerer, synes jeg.
 
Økonomi kan være så mangt .. Her vil jeg tippe leveringstid har hatt en del å si.. Og har du mange nok fly i flåten, er ikke enhetsflåte så viktig heller.
 
Leveringstid er nok ikke uvesentlig. Første CRJ kommer allerede i Q2 2014, og E-175 (som riktignok AA allerede har begyn å få endel av fra en annen ordre) først i 2015

Og har du mange nok fly i flåten, er ikke enhetsflåte så viktig heller.

Og de blir vel mest sannsynlig operert av forskjellige selskaper. CRJene skal til PSA, og E-jetsene trolig et annet sted (de som byr lavest)
 
Et drøyt år etter orden ble satt så øker American ordren på CRJ-900 med 24 maskiner, så en hyggelig bestilling for Bombardier som har hatt litt utfordringer på ordrefronten i det siste. Flyene skal primært brukes til og erstatte mindre 50 seters regional jets



http://www.flightglobal.com/news/articles/american-exercises-options-for-24-crj900s-408836/

American Airlines has exercised options for 24 Bombardier CRJ900 NextGen aircraft with deliveries beginning this November..



I tillegg bestilte Mesa 7 CRJ-900 som også skal flys for AA sist uke
 
Back
Top