A380 stopper LAX

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Every time Qantas lands one of its giant Airbus A380s at Los Angeles International Airport, parts of the nation's fourth-busiest airport come to a halt.

Service roads, taxiways and runways must be closed to airfield trucks, cars and other commercial aircraft as the world's largest passenger plane — with wings almost as long as a football field — arrives, departs and taxis with an official escort of operations vehicles.


http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2008678466_airbus28.html
 
Ahhhhhhh,,typisk amerikansk hysteri....Den er stor javel, men så stor er den altså ikke...
LAX kan jo modtage den, eller ville de bare være først amerikanske lufthavn med scheduled A380 trafik. Det er vel egentlig "bare" at have den korrekte opmaling på baner og taxiways
Hilsen
ole
 
LAX har et sammensurium av taxiways, men SQ-flygere med utsjekk håndterer dem utvilsomt. Det spørs om det ikke er flyplassen som sikrer seg med å holde SQ i hånden på denne måten.
 
Problemet er at maskinen er så bred at vingene går over kjøreveiene ved siden av takseveiene. Derfor må disse sperres når kjerra passerer. Dette er absolutt et problem og kan ikke løses på annen måte enn at taksebanene gjøres bredere og kjøreveiene flyttes. Ingen billig løsning ....
 
Og man er tydeligvis nødt til å bruke taxiways med kjøreveier ved siden. Ja, da må noen ut og dirigere. De ekstra avgiftene dekker nok de ekstra kostnadene, og alternativkostnadene er sikkert fristende å flytte frem til det blir flere anløp med disse hvalene av noen fly.

Et annet moment er jo om det faktisk er plass til å gjøre slike endringer. Det er nokså høy utnyttelse der allerede.
 
LAX har et sammensurium av taxiways, men SQ-flygere med utsjekk håndterer dem utvilsomt. Det spørs om det ikke er flyplassen som sikrer seg med å holde SQ i hånden på denne måten.

Rekner med du mener QF/Qantas, som også nevnes i artikkelen, siden SQ ikke flyr med A380 på LAX.
 
Mener å huske at LAX også gjorde noen justeringer på den sydligste rullebanen nylig fordi de lå så tett at det ikke var taxeplass i det hele tatt?

EDIT:

Iflg. Airports Nov/Dec 2008 så har de flyttet 07R/25L sydover for å få klemt inn en taxebane mellom 07/25-banene (de to sydligste). De to nordligste er det ikke taxebaner mellom og ellers ser det grusomt trangt ut rundt plassen:

Kart: http://flightaware.com/resources/airport/KLAX/APD/AIRPORT+DIAGRAM
Google er ikke ajour med bildene sine: http://www.google.com/maps?f=q&sour...16,-118.407469&spn=0.047707,0.077248&t=h&z=14
 
Last edited:
Back
Top