DXB skal utvides for $7,8 mrd til 90 mill pax

Someone

Moderator
Medlem
Noen som satser mer enn andre og sjeiken i Dubai planlegger bruke $7,8 mrd på å utvide DXB til å kunne ta 90 millioner passasjerer. Er vel noen og 40 mrd NOK de planlegger å investere her

http://www.bloomberg.com/news/2011-...-7-8-billion-dubai-airports-expansion-1-.html
Dubai ruler Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum approved a $7.8 billion expansion plan for the Persian Gulf emirate’s airports as the facility seeks to become the world’s busiest airfield.
Dubai International plans to boost capacity to 75 million travelers a year by 2012 and to 90 million by 2018, from 60 million now, Paul Griffiths, chief executive officer of Dubai Airports, said today at a news conference. The airport was the third-busiest for international traffic in the first quarter, after London Heathrow and Hong Kong, according to Airports Council International.

En annen interesant opplysning i artikkelen er både hvor mye de omsetter for i tax free butikken der (Avinor må vel drømme våte drømmer om en slik tax free butikk), men også at luftfarten stod for 28% av Dubai's BNP i 2010
 
Hadde de ikke også luftige planer for en giga-flyplass litt uti ørkenen fra Dubai?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Her er ett stjerneeksempel på hvordan en klarer å skape ett helt nytt marked. Dog med midler norske fagforbund ikke hadde godkjent.
De har satset med store midler, men en kan vel nå begynne å se at det bærer frukter. Noe norske politikere skulle satt seg inni. Det eksotiske norske land har vi fått gratis, infrastruktur må skapes.
 
Besøker gjevnlig DXB pga besøk av min far, og det er rett som du sier; DXB lever i beste velgående og er blitt utvidet med minst en ny terminal. De bygger virkelig for harde julingen. DXB ligger omringet av resten av byen og har ikke muligheter for flere rullebaner, men de bygger på den fordet.
Det jeg ikke forstår er hvorfor dette er tilfelle da den nye giganflyplassen også er i full utvikling og størstedelen av trafikken vil bli omdirigert til denne?
 
I tillegg har de Sharjah International Airport, ikke lange halten utenfor Dubai. Mener denne flyplassen i hovedsak tar seg av størstedelen av cargo-trafikken. Forstår fortsatt ikke hva de skal med DXB.
 
I tillegg har de Sharjah International Airport, ikke lange halten utenfor Dubai. Mener denne flyplassen i hovedsak tar seg av størstedelen av cargo-trafikken. Forstår fortsatt ikke hva de skal med DXB.

Sharjah ligger vel strngt tatt ikke i Dubai, og er vel endel cargo på DXB også?
 
Ja, stemmer det Someone, den er forsåvidt uavhengig av Dubai da Sharjah er et eget emirat. Har ikke kontroll på hva som kommer hvor, men har hørt at Sharjah Int Airport i hovedsak tar i mot cargo.
 
Last edited:
Hi

Reg ,

Dubai World , nye namn (DWC) for DXB

Dubai World Central opens to passengers by 2012; Concourse 3 will be world’s first dedicated A380 terminal

http://www.emirates247.com/news/emi...illion-passengers-by-2020-2011-05-03-1.388410
The opening of the passenger terminal at Dubai’s new airport will be further delayed to 2012, but the emirate’s air industry should benefit from unrest in the Arab world, the chief executive of Dubai Airports said.

http://www.gulf-times.com/site/topi...=420147&version=1&template_id=48&parent_id=28
This is some kind of a milestone for the UAE and aviation history

Dubai Airports officially opened Dubai World Central - Al Maktoum International (DWC) for general aviation operations today following the UAE General Civil Aviation Authority's regulatory approval.
http://gulfnews.com/business/aviation/al-maktoum-international-now-fully-operational-1.766968
http://www.emirates247.com/news/emi...-airport-al-maktoum-opens-2011-02-24-1.360298

Ulf Scanhorse
 

Attachments

  • dubaiworld2.jpg
    dubaiworld2.jpg
    56 KB · Views: 336
Last edited:
Er det meningen at DXB skal operere i tillegg til Dubai World Central/Al Maktoum? Ut i fra det jeg har lest på wiki virker jo DXB som en "liten knøtteflyplass" i forhold til den nye ute i ørkenen. Litt ot, men spør man meg virker jo da DXB litt unødvendig iom at den ligger "midt" i byen, men det blir jo et byplanleggingsspørsmål - Tenker man langsiktig ligger jo DXB uhyre sentralt i forhold til byen, og tomten er nok ettertraktet til andre formål enn å drive flyplass.. (ot ja).

For å spore litt "inn igjen", har det noen gang vært snakk om å legge ned hele DXB når Dubai World Central blir fully operative?
 
Last edited:
Nå vet jeg ikke om dette stemmer, men en kamerat av meg fra Dubai sa at DXB blir et "EK land" og at DWC skal håndtere alle andre flyseleskaper også noen av Emirates sine fly. Men det jeg ikke forstår nå er hvorfor de skal utvidde DXB ytterliegere om ryktene stemmer. Har EK virkelig så mange fly at de kan ta opptil 90 millioner passasjerer alene? Og hvordan skal man klare å fylle opp DWC med fly om ikke EK har base der? Det blir jo en gigantflyplass som vil gå på tomgang...
 
Back
Top