A32X - B73X forskjeller

kekker

Onkel reisende kekker
Hei, sitter på HAM og venter på at DY skal ta meg hjem, som den skapspotteren jeg er liker jeg å tro at jeg klarer å skille de vanligste flytypen fra hverandre.

Jeg ble da litt i stuss da det jeg trodde var en 738 fra SU beviselig ikke var en 738, men en A320, siden AB maskinen som fulgte etter var en 738 og så like er de jo tross alt ikke..
Det som lurte meg var sharkleten på SU maskinen.

Så da er frågan, hva er forskjellene som er greie å se, de jeg har kommet fram til nå er:

-cockpitvinduene har ikke samme vinklingen, når man ser fra siden
-APU exhaust har forskjellig design
-Haleroret har forskjellig utforming
-Vinkelen i forhold til bakken på innsuget på motorene, sett fra siden, er forskjellige

Noen andre ting man kan se, evt. er noen av mine observasjoner gale?!

A32X har også betydelig lengre "bein" enn B737 siden motorene på 737 er nesten flate i bunnen og A32X har helt runde motorer

320 er femi, mens 737 er maskulin. Og så har 737 fra 300 og oppover fokkerknekk på haleroret :)

Tja... 737 ble designet på 60-tallet og føles antikvarisk... ;) A32X er et mer moderne design..

A32X føles større i kabinen, så jeg foretrekker Airbus som passasjer. Setene er også ofte bredere.

A32x har større cargo dører, dører på understellet, veldig synlige static porter under ckpt winduet og som sagt tidligere runde lutinntak motorer og rund radome.
Ser du inn i cpkt finner du en dansesal på a32x i forhold til den intime b737..

Så da er frågan, hva er forskjellene som er greie å se, de jeg har kommet fram til nå er:

-cockpitvinduene har ikke samme vinklingen, når man ser fra siden
-APU exhaust har forskjellig design
-Haleroret har forskjellig utforming
-Vinkelen i forhold til bakken på innsuget på motorene, sett fra siden, er forskjellige
Dette er hva jeg kan komme på i farten av forskjeller:

Airbus A320-familien har større dører, ingen dorsal før haleroret og ekstra fuselage bak haleroret.

Boeing 737-familien har ingen ekstra fuselage bak haleroret, har dorsal (forran haleroret) i tillegg til det karakteristiske cockpit-vinduet.

Back