A320neo Spoiler

ATle

ScanFlyer Blue
På min siste tur med Sas og A320NEO maskinen gikk det ganske radig og spoiler var oppe så og si hele veien ned... men da la jeg merke til at også ailerons gikk "opp" i lufta... kan ikke huske jeg så det sist tur litt tidligere iår?

Er dette nytt eller bare ikke fått med meg dette på Neo maskinene?

Atle

Re: A320NEO Spoiler

På min siste tur med Sas og A320NEO maskinen gikk det ganske radig og spoiler var oppe så og si hele veien ned... men da la jeg merke til at også ailerons gikk "opp" i lufta... kan ikke huske jeg så det sist tur litt tidligere iår?

Er dette nytt eller bare ikke fått med meg dette på Neo maskinene?

Atle

Det du har sett er nok bare vanlig roll control, dvs. at aileron jobber sammen med flight spoilers for å opprettholde level flight. På A320 er spoiler 2-5 (telt innenfra og ut) på hver ving aktive som roll control, i tillegg til aileron på sin respektive ving. B737 har et liknende system, der spoilerne løfter seg ved et gitt aileron input for å hjelpe til. Hvis en tenker kraft X arm ut fra flykroppen gjør dette at en får en mye mer behagelig flyopplevelse enn om det bare var aileron som skulle gjøre jobben alene. I tillegg vil det også gi vingen en jevnere strukturell belastning. På A320 brukes også spoiler 2-4 som flight spoilers, og 1-5 som ground spoilers. Som en liten kuriositet kan du også legge merke til at aileron dropper ned fem grader når flaps er extended. Dette for å hjelpe til med løft på den delen av vingen som ikke er utstyrt med flaps.

Så tilfeldig nok et bilde tidligere i dag av en A320ceo forfra med alle spoilere oppe etter landing, der så det ut som om også ailerons tiltet litt opp? Like mye på begge sider.

Så tilfeldig nok et bilde tidligere i dag av en A320ceo forfra med alle spoilere oppe etter landing, der så det ut som om også ailerons tiltet litt opp? Like mye på begge sider.

Det er dette som kalles Aileron Anti Droop og en er en funksjon som er installert på de fleste A320 og som reduserer landingsdistansen.

Back