• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

A320-100-flighter

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Noen som vet om -100-maskinene benyttes på noen bestemte ruter? Mener å ha lest tidligere at AF bruker sine hovedsaklig på domestic, men hva med BA? En flight eller to med A320-100 hadde passet fint inn i loggen...
 
A320-100 var den første version, Airbus byggede. Den har ikke 'wingfences' (trekanten for enden af vingen), meget kortere rækkevidde end -200'eren og lavere MTOW end -200'eren.
 
Jeg har loggført en reise med BA`s A320-100 fra Stockholm til London for nesten 20 år siden...:D
 
Originally posted by Blubird
Noen som vet om -100-maskinene benyttes på noen bestemte ruter? Mener å ha lest tidligere at AF bruker sine hovedsaklig på domestic, men hva med BA? En flight eller to med A320-100 hadde passet fint inn i loggen...

Har flugit BA 320-111 på bl.a ARN-LHR. Du får kanske skynda dig, de är väl på väg ut. Ett par (c/n 011 G-BUSD och c/n 018 G-BUSF) har redan sålts (juni 2006) till A.J. Walter Aviation att levereras i december 2006 och februari 2008 för "lease or part out".
 
Ut fra bilder på A.net å dømme ser det ut til at BA-maskinene blir brukt hovedsaklig på domestic og til Tyskland, mens AF sine er fotografert over store deler av Europa.
 
A320-111 benyttes mye på innland i UK, og tar man en tur til MAN så vil man nesten alltid få festet en på billedbrikken under et par-tre timers tid.

Fra MAN-turen i mai 2004
G-BUSB.jpg

G-BUSB

G-BUSE.jpg

G-BUSE

Men også LHR er en bra plass med 100% sikkerhet kan få minst en A320-111 (september 2005 på parkeringsplassen utenfor T4 i venten på min BA-flight til OSL)
G-BUSF.jpg

G-BUSF

Til sammenligning en "ny" A320-232 fra samme sted
G-EUUD.jpg


Det finnes også fem eldre A320-211 i BA-flåten (også med CFM56-5A1 som -111, men med vingefence), og her ble en festet til brikken på MAN i august i år (den kritiske tre-musketer-turen med gjennomsiktig plastpose)
G-BUSI.jpg
 
Originally posted by thorsen

A320-100 var den første version, Airbus byggede. Den har ikke 'wingfences' (trekanten for enden af vingen), meget kortere rækkevidde end -200'eren og lavere MTOW end -200'eren.

De første 21 var -100,resten er -200.
 
Originally posted by RolfL
Ett par (c/n 011 G-BUSD och c/n 018 G-BUSF) har redan sålts (juni 2006) till A.J. Walter Aviation att levereras i december 2006 och februari 2008 för "lease or part out".

Og G-BUSD ble wfu 27. oktober
 
Originally posted by Blubird

Hører også med til historien at AF har konvertert én -111 til -211, c/n 002 F-GFKQ.

Sannhet med modifikasjoner Blubird - det var Airbus som konverterte den til -211 - den ble først levert til Air France 8. februar 1991 (F-GFKQ). MSN 2 var et av utviklingsflyene og mellom 27. april 1987 og slutten av janaur 1991 bar den Airbus sine farger med registrering F-WWDA.

Edit:
Fant et bilde av G-BUSD på Lasham, allerede uten motorer :cry:

01G-BUSDAJB.jpg
 
Har to turer med Airbus A320-111 i loggboka:

Air France, F-GGEB (MSN 012) fra Paris, Orly til Brest, Guipavas den 13.03.03 som AF 7364

British Airways, G-BUSE (MSN 017) fra Oslo, Gardermoen til London, Heathrow den 16.09.03 som BA 767
 
Originally posted by Blubird
Hører også med til historien at AF har konvertert én -111 til -211, c/n 002 F-GFKQ.

??? Den är ju i alla fall officiellt registrerad som en 320-111.
 
Originally posted by RolfL

Originally posted by Blubird
Hører også med til historien at AF har konvertert én -111 til -211, c/n 002 F-GFKQ.

??? Den är ju i alla fall officiellt registrerad som en 320-111.

Eneste den mangler for å være en full -211 er wingfences - det er den eneste -111 med MTOW 68 tonn, de 20 andre har/hadde 66 tonn MTOW.
 
BA sine A320-100, stammer vel fra ordren de fikk med på kjøpet da de i sin tid kjøpte British Caledonian.

Forresten synd at det flotte selskapet forsvant!

:p VC-10
 
Back
Top