A319 til SAS Danmark ....

Det skal ikke være lett. Først har man for mange flytyper - så satser man på en enhetsflåte av A330/340 - så er det galt for da har man ikke fly i alle størrelser - så når man igjen ser på mindre fly så er det også galt for da blir det for mange flytyper igjen...:lol

Originally posted by EB
Hvor lett har det vært å planlegge for fremtiden i denne bransjen de siste årene?

Godt poeng.
Når 321 ble bestilt var det med tanke på ekspansjon og for å feede langrutene. Den skulle gå på triangelet + de tunge rutene, f.eks LHR, FRA og MAD(?).
330/340 var også med tanke på ekspansjon.
Kjøp av NG var ganske så naturlig den gangen, og bare -600 i stedet for -700 må kunne sies å være en bommert. Grunnen var at prisen var så lav, at man ikke kunne si nei.
I og med at SAS nå ser etter brukte 767, så undres jeg litt over at de ikke har byttet de gjenstående 321 mot en 330/340 eller to. Kanskje vanskelig å få de flyene produsert i nærmeste fremtid, men det går vel an å tenke litt fremover? 767 holder ikke evig. Når 767 igjen skal ut, for andre gang, så skal den kanskje erstattes med 787?

Pr i dag så er flåten til SAS ikke så ille, bare MD90 og 321 som er litt feilplassert.
Mer rot blir det når det blir en stor ordre E-175 og E-195:thumbup

Originally posted by EB
Det skal ikke være lett. Først har man for mange flytyper - så satser man på en enhetsflåte av A330/340 - så er det galt for da har man ikke fly i alle størrelser - så når man igjen ser på mindre fly så er det også galt for da blir det for mange flytyper igjen...:lol
Det er selvsagt en periode hvor en har flere flytyper i flåten. Men har SAS noen gang sagt hvilke flytyper de vil satse på de neste årene? Virker som de vil ha alt - hele tiden jo....og jaggu henter dem ikke inn utfasede flytyper også. Planleggingen bærer ikke preg av godt arbeid - i mine øyner. Men andre ser det helt annerledes, og det er helt greit.

Hva er alternativet til 767? Og er det så galt at den er utfaset? 767 er jo et meget behagelig fly - mye bedre enn 757 på lange turer!!!

Originally posted by EB
Hva er alternativet til 767? Og er det så galt at den er utfaset? 767 er jo et meget behagelig fly - mye bedre enn 757 på lange turer!!!
Tror du misser poenget mitt. B767 er et kjempebra fly. Det er bedre å være passasjer ombord i en 767 enn i en 757 på lange turer.
Det jeg reagerer på er - for å gjenta meg selv - hvorfor klarer ikke SAS (som har den absolutt lengste erfaringen) å planlegge behovet for flyreiser bedre enn at man etter kort tid endrer avgjørelser til det motsatte.
Men mulig jeg er for kravstor.....

Får håpe dette er begynnelsen på en ren Airbus flåte, men tviler sterkt.

En måte å løse dette på er å la SAS Braathens ta over de gjenværende B737NG som utskifting for 737-400/500, og så la SAS Danmark og Sverige bytte ut sine MD-80/90 med A319/320.

Hvis det er snakk om å bytte ut NG modellene også, er det blitt en del B737-600 operatører, og SAS kan sikkert god snakke litt med de om å ta over noen av flyene.

-700 og -800 er vel ganske lett å kvitte seg med.

Äntligen! Tror detta var ett klokt beslut av SAS. Som andra tidigare har sagt hoppas jag att detta är början till slutet för 737 hos SAS...

Så bra - trodde jeg nesten var den eneste her på forumet som har ment at 737 bør ut av SAS-flåten....
Jeg synes SAS bør satse på en Airbus-flåte.

Enig...med untak av noen B767 som kan ha base i Oslo for flyvninger til USA!!!

Originally posted by DY
Så bra - trodde jeg nesten var den eneste her på forumet som har ment at 737 bør ut av SAS-flåten....

Langt ifra!!! :D

Trodde forresten ikke jeg skulle savne 767en, men var virkelig fin å reise med til USA.

757 er forresten mindre aktuell enn 767 på OSL-NYC bl.a. fordi den ikke evner å ta den mest lukrative frakten, men dette har vi vel snakket om her tidligere.

En av de bedre flyturene over atlanterhavet jeg har hatt var med en B767-200 fra Piedmont mellom Charlotte og London Gatwick. 767 er topp og det kommer den til å være i mange år fremover!!!

Spørsmålet er da om det blir en eller to over wing emergency exits.
A319_SAS.jpg

Originally posted by EB
A319 i SAS design - en sterk 5`er på terningen!!!
Karakterer på SAS fly har vel aldri vært under 5 hos EB - uansett flytype/dekor.

SAS sin dekor er vel den samme på alle flyene og ikke min favoritt. Alt for kjedelig. Men flere Airbus-maskiner i hjemtraktene varmer mitt hjerte.;)

Slapp av... Det var først og fremst flytypen som fikk frem humøret i dag. Kan love deg at SAS også kan få dårlig karakter... B737 i stripedesignen var ikke bra. Ei heller på 747 var stripene noen stor suksess... Minus på terningen på begge typer...fornøyd DY?

Fornøyd..tja. Men står enda for det jeg skrev. SAS stripedesign er jo borte så det er lett å komme med slike kommentarer da.;)

Back