Å fly meg nå baklengs inn i Amer'ka... - The Julebord, 2011
Så var det på tide å dra på tur igjen. For fjerde året på rad, skal Seattle besøkes, for å delta i Scanair's (nå Flyprat) årlige julebord.
Planleggingen begynte "frykteleg tidleg" - ja, faktisk før det eksisterte noen offisiell tråd om arrangementet. Mest fordi jeg regnet med at det kom til å bli julebord i år også, og siden jeg liker å sitte og leke meg med routinger og priser og sånt.
Planen for turen, var å prøve ut noe nytt, flymessig. Har tidligere flydd OSL-CPH-SEA, og OSL-LHR-SEA, men nå var jeg klar for å prøve ut en litt mer spenstig routing. Jeg er jo også kjent for å være glad i BA, men innrømme at de lå ca. nederst på listen over selskaper jeg vurderte. Hvorfor? Sølvkortet mitt kom til å gå ut ut i november, så loungetilgang kom jeg ikke til å ha. I tillegg har jo BA som kjent 25% opptjening av både miles og Tier Points i billig-økonomi. Da ville jeg heller fly bak i en buss jeg ikke hadde flydd bak i før, når jeg først skulle fly uten loungetilgang, og uten å tenke så mye på miles og sånt.
...eller vent nå litt. I ettertid, har BA faktisk innført 100% opptjening av miles i samtlige økonomiklasse-billettklasser, samt økt TP-opptjeningen fra 25% til 50% på ikke-fleksibel økonomi. I tillegg stemte ryktene jeg leste på Flyertalk, om at jeg kom til å beholde sølvet et år til. Til tross for at jeg kun tjente 125 Tier Points i fjor (av de 400 poengene som kreves for sølv), så mente BA at både askeskyer og kabinstreiker muligens hadde vært en årsak til at jeg ikke hadde fått flydd BA så mye som jeg hadde planlagt. Jadda
. Derfor fikk jeg plutselig bekreftet at sølvstatusen var gyldig et helt år til. I tillegg innførte de også 100% sølvbonus (mot 25% før) var det jo plutselig mange grunner til å faktisk velge BA, om man skulle fly bak i bussen.
Men alt dette skjedde jo selvsagt etter at jeg hadde bestilt turen. Diverse routinger, ble utforsket, og Air Canada ble etterhvert en sterk kandidat, siden de kunne tilby routinger fra opptill flere europeiske byer, til opptill flere byer i Canada, som igjen betød at antall flyplasser på listen kunne økes, samt at de også fløy med 767 på noen ruter, som er en flytype jeg fortsatt mangler. I tillegg var det en ikke avksrekkende pris, på ca. 7-7500 NOK, alt ettersom hvilken routing jeg valgte, og det havnet i en bookingklasse som faktisk ville gitt meg 100% opptjening på Eurobonus-kortet. Ja, det så bra ut
Men så...
Tidligere på sommeren, hadde jeg slått til på en kampanje hos BA, der jeg fikk 7500 miles sånn "plutselig", så hadde jeg havnet på ca. 33.353 miles, 3353 miles mer enn hva det koster og oppgradere en WT+-billett til CW. At BA også hadde et salg på gang, der WT+ kostet ca. 8500 til både LAX og SFO, var jo det også noe som fristet.
Til sammenligning kostet WT+ til SEA ca 13.000 da jeg sjekket samtidig, samt at det var heller sparsomt med bonusseter i CW - tror jeg hadde måtte vært i SEA fra tirsdagen til mandagen, skulle jeg ha flydd CW direkte til SEA. Ikke så veldig aktuelt, mao.
Vurderte så LAX og SFO, og fant ut at LAX var mest praktisk mtp. hoteller, siden jeg ikke ville ta sjansen på connection samme dag. En grei taktikk, fant jeg ut var å ankomme så sent som mulig, og komme seg på et hotell, og la jetlagen sørge for at man både sovner og våkner tidlig, og siden LAX har opptill flere hoteller rett ved flyplassen, hørtes det ut som en genial plan.
Så var det å finne seter. BA sine oppgraderinger, funker ganske greit. Man velger at man vil booke for cash og oppgradere med miles, og velger datoer og destinasjon samt hvilken klasse man vil oppgradere fra. Så er man avhengig av at det finnes ledige bonusseter i den klassen man vil oppgradere til - altså de samme bonussetene som de som man "slåss om" mot de som tar ut en ren bonusbillett. Faller alle de brikkene på plass, så har man et bekreftet sete i den klassen man vil oppgradere til
Har dog fått med meg på Flyertalk, at det er ikke alltid så lett, og at man bør være ganske fleksibel på datoer - og gjerne også destinasjon - om man ønsker å svi av miles. Mine datoer, var i så fall utreise fra OSL tirsdag 18/1, og retur fra USA søndag 23/1. Og jaggu hadde jeg ikke flaks, Samtlige tre flighter mellom LHR og LAX hadde ledige bonusseter, og det hadde de andre vegen også. Jeg kunne mao.velge og vrake mellom alle tre flightene, samt det flighten som passet mellom OSL og LHR. Var vel kun på en av returflightene fra LAX at det stod varsel om at det kun var to seter igjen, ellers må det ha vært mange seter på alle.
Her var jeg (faktisk) fortsatt litt i tvil, om jeg skulle gå for BA eller AC, men heldigvis tok foruften overhånd, og jeg bestemte meg for BA
På utreise var det som sagt tre flighter å velge mellom fra LHR: En klokken 10:15, en klokken 12, og en klokken 15:15. Den første var ikke aktuell en gang, med bare en drøy times connection fra BA761 (som går fra OSL 07:40, og er på LHR 09:10). Nummer to kunne gå (tre timer). Men som sagt, så var taktikken å ankomme så sent som mulig, så jeg gikk for BA269, med avgang fra LHR 15:15, og ankomst LAX klokken 18:20. Etter litt immigration, toll og en middag på hotellet, passer det sikkert fint å legge seg
For å rekke den, kunne jeg velge mellom BA761 (07:40-09:10), eller BA763 (11:30-13:15). Jeg er B.. eh, E-menneske, og flighter som går før de beryktede fuglene fiser, er noe jeg synes strider mot all fornuft. Allikevel, så jeg at BA763 ville gi meg en to-timers connection, noe jeg synes virker litt lite, da man skal av et fly, som har kommet fra LHR først - og kan potensielt være litt forsinket - kanskje en bussgate, lange køer i security, og så har man kanskje bare en time igjen, og så rakk man kanskje ikke loungen, som jeg må innrømme at jeg har blitt litt "glad i". Dermed ble det booket BA761, og videre med BA269, og en fin "liten" 6-timers connection på LHR!.
På returen, satset jeg mer på en connection samme dag. Var da ikke noe problem å komme seg ned til LAX litt tidlig på søndagen. Returflightene fra LAX, gikk 15:55, 17:50, og 20:35. Jeg tenkte først på å ta den siste, men da jeg så på connection videre til OSL, bestemte jeg meg for å ta den som går 17:50, med ankomst LHR 12:00, og gooooooood tid til BA768 som går klokken 17:00. Alternativet var ankomst LHR 14:45, og enten en to-timers connection, eller å vente på BA770, som ikke er på OSL før klokken 22:10.
Det skulle også bookes flighter mellom LAX og SEA, og veldig "fort-og-gæli", ble det booket en direktelfight SEA-LAX og Alaska, som skulle gå fra SEA klokken 10, og lande på LAX ca. 2,5 timer senere, i god tid før BA sin innsjekk i det hele tatt åpnet. Artige sprell og kreativer routinger overlot jeg til turen oppover langs vestkysten . turen nedover skulle gå kjappest mulig, for å være sikker på å rekke flyet til London. Den ble forøvrig booket i Economy.
Turen oppover derimot, hadde rom for utskeielser, både fyplass, flytype, og flyselskapsmessig. Diverse selskaper, og routinger ble vurdert, både med og ute overnattinger underveis. Her endte det dog med at jeg booket hos AA, og det i F, for å få noen flere miles og TP inn på kontoen. Man kunne booket direkteflighter hos AA, men disse ble operert av AS. derimot fantes det flere via-via-alternativer, og jeg endte opp med LAX-SFO-SEA, der første flighten opereres av AA-metall, og den andre er code-share som flys av AS. Får da i det minste 60TP for den ene AA-flighten, og det er greit nok. Hele moroa kom på et sted rundt 2000 kroner, og sammenlignet med at man betaler over 3500 for 80 TP tur-retur OSL-LHR, så var det helt greit.
Når jeg så kikket over bookingene etterpå, så jeg at den ene flighten SEA-LAX så litt feilpassert ut - Av totalt 7 flighter, var det den eneste i Y. Jeg ble her et offer for "Swiss-syndromet", som jeg har valgt å kalle det. Den billetten som først så dyr ut, så mye billigere ut når den ble kjøpt som Economy-billett først, og så oppgradert til F etterpå. Her var det jo også et par månedet siden jeg først booket den, så nå hadde jeg fått "nye" penger, og oppgraderte den også, for kun prisforskjellen, og ikke noe mer.
Da det så var gjort, kikket jeg litt på rutetabellen, og oppdaget flere mulighetet. Nå var jo bookingen fleksibel, og kunne endres så mye jeg bare orket. Fristelsen til å både komplettere Dash-8-samlingen med Q400, samt også "komplettere" vestkysten med en stopp i Portland, Oregon, ble for stor (snakker altså nå om å "samle" på stater - og en connection på en flyplass, er for meg nok til at jeg har vært der
). Booket meg så om til en Horizon-operert avgang, som skulle gå klokken 09:00, altså en time før, med et par timer på PDX, før jeg skulle fly en gris videre til LAX, og lande klokken 14:0... eh, sorry, 13:59, halvannen time senere enn opprinnelig planlagt. Her hadde jeg forresten feilberegnet litt. BA sier at innsjekk åpner 3,5 timer før avgang, og jeg hadde fått det til å bli 15:20 for min 17:50-avgang. Det var jo heeeelt feil, da jeg "plutselig" fant ut at det var 14:20. Da hadde jeg plutselig bare 20... eh, sorry, 21 minutter til BA påståar at jeg har lov til å sjekke inn. Om alt går på skinner, bør det være akkurat passe.
Så var det på tide å dra på tur igjen. For fjerde året på rad, skal Seattle besøkes, for å delta i Scanair's (nå Flyprat) årlige julebord.
Planleggingen begynte "frykteleg tidleg" - ja, faktisk før det eksisterte noen offisiell tråd om arrangementet. Mest fordi jeg regnet med at det kom til å bli julebord i år også, og siden jeg liker å sitte og leke meg med routinger og priser og sånt.
Planen for turen, var å prøve ut noe nytt, flymessig. Har tidligere flydd OSL-CPH-SEA, og OSL-LHR-SEA, men nå var jeg klar for å prøve ut en litt mer spenstig routing. Jeg er jo også kjent for å være glad i BA, men innrømme at de lå ca. nederst på listen over selskaper jeg vurderte. Hvorfor? Sølvkortet mitt kom til å gå ut ut i november, så loungetilgang kom jeg ikke til å ha. I tillegg har jo BA som kjent 25% opptjening av både miles og Tier Points i billig-økonomi. Da ville jeg heller fly bak i en buss jeg ikke hadde flydd bak i før, når jeg først skulle fly uten loungetilgang, og uten å tenke så mye på miles og sånt.
...eller vent nå litt. I ettertid, har BA faktisk innført 100% opptjening av miles i samtlige økonomiklasse-billettklasser, samt økt TP-opptjeningen fra 25% til 50% på ikke-fleksibel økonomi. I tillegg stemte ryktene jeg leste på Flyertalk, om at jeg kom til å beholde sølvet et år til. Til tross for at jeg kun tjente 125 Tier Points i fjor (av de 400 poengene som kreves for sølv), så mente BA at både askeskyer og kabinstreiker muligens hadde vært en årsak til at jeg ikke hadde fått flydd BA så mye som jeg hadde planlagt. Jadda

Men alt dette skjedde jo selvsagt etter at jeg hadde bestilt turen. Diverse routinger, ble utforsket, og Air Canada ble etterhvert en sterk kandidat, siden de kunne tilby routinger fra opptill flere europeiske byer, til opptill flere byer i Canada, som igjen betød at antall flyplasser på listen kunne økes, samt at de også fløy med 767 på noen ruter, som er en flytype jeg fortsatt mangler. I tillegg var det en ikke avksrekkende pris, på ca. 7-7500 NOK, alt ettersom hvilken routing jeg valgte, og det havnet i en bookingklasse som faktisk ville gitt meg 100% opptjening på Eurobonus-kortet. Ja, det så bra ut

Men så...
Tidligere på sommeren, hadde jeg slått til på en kampanje hos BA, der jeg fikk 7500 miles sånn "plutselig", så hadde jeg havnet på ca. 33.353 miles, 3353 miles mer enn hva det koster og oppgradere en WT+-billett til CW. At BA også hadde et salg på gang, der WT+ kostet ca. 8500 til både LAX og SFO, var jo det også noe som fristet.
Til sammenligning kostet WT+ til SEA ca 13.000 da jeg sjekket samtidig, samt at det var heller sparsomt med bonusseter i CW - tror jeg hadde måtte vært i SEA fra tirsdagen til mandagen, skulle jeg ha flydd CW direkte til SEA. Ikke så veldig aktuelt, mao.
Vurderte så LAX og SFO, og fant ut at LAX var mest praktisk mtp. hoteller, siden jeg ikke ville ta sjansen på connection samme dag. En grei taktikk, fant jeg ut var å ankomme så sent som mulig, og komme seg på et hotell, og la jetlagen sørge for at man både sovner og våkner tidlig, og siden LAX har opptill flere hoteller rett ved flyplassen, hørtes det ut som en genial plan.
Så var det å finne seter. BA sine oppgraderinger, funker ganske greit. Man velger at man vil booke for cash og oppgradere med miles, og velger datoer og destinasjon samt hvilken klasse man vil oppgradere fra. Så er man avhengig av at det finnes ledige bonusseter i den klassen man vil oppgradere til - altså de samme bonussetene som de som man "slåss om" mot de som tar ut en ren bonusbillett. Faller alle de brikkene på plass, så har man et bekreftet sete i den klassen man vil oppgradere til

Har dog fått med meg på Flyertalk, at det er ikke alltid så lett, og at man bør være ganske fleksibel på datoer - og gjerne også destinasjon - om man ønsker å svi av miles. Mine datoer, var i så fall utreise fra OSL tirsdag 18/1, og retur fra USA søndag 23/1. Og jaggu hadde jeg ikke flaks, Samtlige tre flighter mellom LHR og LAX hadde ledige bonusseter, og det hadde de andre vegen også. Jeg kunne mao.velge og vrake mellom alle tre flightene, samt det flighten som passet mellom OSL og LHR. Var vel kun på en av returflightene fra LAX at det stod varsel om at det kun var to seter igjen, ellers må det ha vært mange seter på alle.
Her var jeg (faktisk) fortsatt litt i tvil, om jeg skulle gå for BA eller AC, men heldigvis tok foruften overhånd, og jeg bestemte meg for BA

På utreise var det som sagt tre flighter å velge mellom fra LHR: En klokken 10:15, en klokken 12, og en klokken 15:15. Den første var ikke aktuell en gang, med bare en drøy times connection fra BA761 (som går fra OSL 07:40, og er på LHR 09:10). Nummer to kunne gå (tre timer). Men som sagt, så var taktikken å ankomme så sent som mulig, så jeg gikk for BA269, med avgang fra LHR 15:15, og ankomst LAX klokken 18:20. Etter litt immigration, toll og en middag på hotellet, passer det sikkert fint å legge seg

For å rekke den, kunne jeg velge mellom BA761 (07:40-09:10), eller BA763 (11:30-13:15). Jeg er B.. eh, E-menneske, og flighter som går før de beryktede fuglene fiser, er noe jeg synes strider mot all fornuft. Allikevel, så jeg at BA763 ville gi meg en to-timers connection, noe jeg synes virker litt lite, da man skal av et fly, som har kommet fra LHR først - og kan potensielt være litt forsinket - kanskje en bussgate, lange køer i security, og så har man kanskje bare en time igjen, og så rakk man kanskje ikke loungen, som jeg må innrømme at jeg har blitt litt "glad i". Dermed ble det booket BA761, og videre med BA269, og en fin "liten" 6-timers connection på LHR!.
På returen, satset jeg mer på en connection samme dag. Var da ikke noe problem å komme seg ned til LAX litt tidlig på søndagen. Returflightene fra LAX, gikk 15:55, 17:50, og 20:35. Jeg tenkte først på å ta den siste, men da jeg så på connection videre til OSL, bestemte jeg meg for å ta den som går 17:50, med ankomst LHR 12:00, og gooooooood tid til BA768 som går klokken 17:00. Alternativet var ankomst LHR 14:45, og enten en to-timers connection, eller å vente på BA770, som ikke er på OSL før klokken 22:10.
Det skulle også bookes flighter mellom LAX og SEA, og veldig "fort-og-gæli", ble det booket en direktelfight SEA-LAX og Alaska, som skulle gå fra SEA klokken 10, og lande på LAX ca. 2,5 timer senere, i god tid før BA sin innsjekk i det hele tatt åpnet. Artige sprell og kreativer routinger overlot jeg til turen oppover langs vestkysten . turen nedover skulle gå kjappest mulig, for å være sikker på å rekke flyet til London. Den ble forøvrig booket i Economy.
Turen oppover derimot, hadde rom for utskeielser, både fyplass, flytype, og flyselskapsmessig. Diverse selskaper, og routinger ble vurdert, både med og ute overnattinger underveis. Her endte det dog med at jeg booket hos AA, og det i F, for å få noen flere miles og TP inn på kontoen. Man kunne booket direkteflighter hos AA, men disse ble operert av AS. derimot fantes det flere via-via-alternativer, og jeg endte opp med LAX-SFO-SEA, der første flighten opereres av AA-metall, og den andre er code-share som flys av AS. Får da i det minste 60TP for den ene AA-flighten, og det er greit nok. Hele moroa kom på et sted rundt 2000 kroner, og sammenlignet med at man betaler over 3500 for 80 TP tur-retur OSL-LHR, så var det helt greit.
Når jeg så kikket over bookingene etterpå, så jeg at den ene flighten SEA-LAX så litt feilpassert ut - Av totalt 7 flighter, var det den eneste i Y. Jeg ble her et offer for "Swiss-syndromet", som jeg har valgt å kalle det. Den billetten som først så dyr ut, så mye billigere ut når den ble kjøpt som Economy-billett først, og så oppgradert til F etterpå. Her var det jo også et par månedet siden jeg først booket den, så nå hadde jeg fått "nye" penger, og oppgraderte den også, for kun prisforskjellen, og ikke noe mer.
Da det så var gjort, kikket jeg litt på rutetabellen, og oppdaget flere mulighetet. Nå var jo bookingen fleksibel, og kunne endres så mye jeg bare orket. Fristelsen til å både komplettere Dash-8-samlingen med Q400, samt også "komplettere" vestkysten med en stopp i Portland, Oregon, ble for stor (snakker altså nå om å "samle" på stater - og en connection på en flyplass, er for meg nok til at jeg har vært der
