90% ønsker faste seterygger slik som hos Ryanair

Ønsker du at seteryggene skal være mulig å slå ned (bak)?

• Ja, på alle flighter

Votes: 50 44.2%
  • Ja, men kun på long hault

Votes: 47 41.6%
  • Nei, de bør alltid være faste uten mulighet til å slå dem ned (bak)

Votes: 16 14.2%

• Total voters
    113
Re: 90% ønsker faste seterygger slik som hos Ryanair

Legger sjelden ned setet selv og har sjelden irritert meg over at folk foran gjør det. For sitter jeg på plassen min, får de uansett ikke lagt det helt tilbake.

Jeg fikk meg en liten oppvåkning når jeg fløy United longhaul. Passasjeren foran meg (full og udregelig type) prøvde gang på gang å legge setet tilbake. Til ingen nytte. Knærne mine var allerede borret inn i stolryggen hans. Han begynte å rope og kjefte, en flyvertinne kom til for å hjelpe han og jeg viste henne at det ikke var plass. Hun foreslo at vi skulle bytte plass, noe som var greit for meg, men han nektet. Fyren var stygg i kjeften og etter et par advarsler gikk hun og hentet purser.

Jeg ble noe forfjamset når purser kom bak og henvendte seg til meg. Han påstod at passasjeren i setet mitt hadde rett til å legge tilbake setet. At det betydde at jeg måtte innta en ubehagelig og smertefull stilling de resterende timene, betydde ingenting. Å legge tilbake setet sitt var enhver passasjers rett - uavhengig av om det var plass til det eller ikke.

Jeg trodde knapt mine ører og sendte en epost til kundeservice etter ankomst for å høre om hva jeg hadde blitt fortalt var tilfelle. Noe de kunne bekrefte.

Basert på den opplevelsen, håper jeg at man låser alt av economy seter så fort som mulig. På både SG og LH.

Jeg ble noe forfjamset når purser kom bak og henvendte seg til meg. Han påstod at passasjeren i setet mitt hadde rett til å legge tilbake setet. At det betydde at jeg måtte innta en ubehagelig og smertefull stilling de resterende timene, betydde ingenting. Å legge tilbake setet sitt var enhver passasjers rett - uavhengig av om det var plass til det eller ikke.

Jeg trodde knapt mine ører og sendte en epost til kundeservice etter ankomst for å høre om hva jeg hadde blitt fortalt var tilfelle. Noe de kunne bekrefte.

Basert på den opplevelsen, håper jeg at man låser alt av economy seter så fort som mulig. På både SG og LH.

Så klart har passasjeren rett til å legge ned setet. Hvis du har en kropp som gjør dette vanskelig, så er det ditt problem, og du bør derfor enten fly business/first eller holde deg på landjorden.

Med mindre du var ironisk, så blir det utsagnet for dumt, likeså med Uniteds tilbakemelding utfra de opplysninger gygrid oppgir.

Selv syntes jeg det er greit å anvende normal folkeskikk. Som regel er det å ta ned ryggen uproblematisk. Sitter det en høy person/person som spiser bak deg for man tilpasse seg litt.

Selvfølgelig som "normal" folkeskikk bør man ta hensyn til dem som sitter bak, det koster ikke mye å snu seg litt for å sjekke om personen bak sitter midt i måltidet.

Hadde for noen år siden en person som plutselig la stolen rett i fanget på meg, var heldigvis ferdig med å spise, men han måtte pent innfinne seg med at jeg hvilte avisen på hans hode, hadde ikke noen annen plass å gjøre av avisen.

Man skulle vel tro at normal folkeskikk var å ta hensyn til den/de passasjerene som evt kan bli påvirket av det en gjør. Jeg ville aldri funnet på å legge ned setet om jeg visste at dette medførte stor ulempe for den bak meg.

Selvsagt har man full rett at legge setet sitt tilbake, det er en del av produktet man har betalt for. Håpløse egoister som fullstendig mangler folkeskikk og derfor prøver å forhindre personen foran at legge ned setet, ikke fordi de ikke de virkelig ikke får plass men for å jævles (ja, har vært borte i det), burde kastes av flyet. Men selvsagt bør man vise hensyn og gjerne gi beskjed / spørre personen bak om det er ok først.

Uansett: har man betalt for economy så har man betalt for et produkt der det som oftest inngår at kunne legge ned setet. United-purseren hadde derfor rett. Har man problemer med dette får man betale ekstra for mer plass, vanskeligere enn det er det ikke.

Opplevde noe liknende på turen hjem fra USA sist. Over 10 timers flytur fra SFO til CPH og en som satt fremst i økonomi la ned setet litt en stund etter matserveringen var over og de slukket lyset for at folk kunne få sove litt. Det likte han som satt bak meget dårlig, da han tydeligvis var ganske høy og trengte plassen. Etter litt småklaging til flyvertinna, så endte det med at han foran ikke la ned setet sitt. Han foran tilbøy å bytte plass, da han hadde bedre beinplass på rad 23, men det ville ikke han bak. Mener det er ganske urimelig å "nekte" en å legge ned setet sitt når man ikke er interessert i å finne en grei løsning.

Jeg er en av de som får problemer når den foran legger ned sete. Å påstå at de har rett for at de har betalt for det, synes jeg er tullete. Det går ann å ta hensyn til andre. Dessuten har vel de betalt for plassen også, og som noen her sier. Hvil de har god plass for å legge ned sete, kan kanskje de fly business da? De fleste vil vel si det er urimelig, så hvorfor argumentere for det motsatt da. Det er vel like urimelig?

Men kanskje løsningen er mindre vinkel, da det som regel først blir et problem når setet blir lagt for langt tilbake?

Jeg er en av de som får problemer når den foran legger ned sete. Å påstå at de har rett for at de har betalt for det, synes jeg er tullete. Det går ann å ta hensyn til andre. Dessuten har vel de betalt for plassen også, og som noen her sier. Hvil de har god plass for å legge ned sete, kan kanskje de fly business da? De fleste vil vel si det er urimelig, så hvorfor argumentere for det motsatt da. Det er vel like urimelig?

Men kanskje løsningen er mindre vinkel, da det som regel først blir et problem når setet blir lagt for langt tilbake?

For de fleste er det ikke noe problem at seteryggen foran kommer litt bak. Har jeg kjøpt et sete i flyet med rygg som kan legges bakover vil jeg benytte det. Det er en del av produktet jeg har kjøpt. Vil den bak meg ha bedre plass kan seteryggen der også vippes litt bakover. Da får han eller hun egentlig like mye plass.
De som har så stort problem med at seteryggen foran kommer noen centimeter bakover bør vurdere nødutgangseter etc,

Jeg sjekker alltid om det sitter noen bak meg før jeg legger ned setet. Korte flighter opp til 2-3 timer klarer jeg fint å sitte med seteryggen oppe, men hvis jeg må så spør jeg alltid den bak om det er greit.

Noen flyselskaper har seter som stjeler av din egen beinplass dersom du velger mer recline på stolen. Mener jeg så dette på Cathay Pacific. En god løsning som fjernet all krangel.

Noen flyselskaper har seter som stjeler av din egen beinplass dersom du velger mer recline på stolen. Mener jeg så dette på Cathay Pacific. En god løsning som fjernet all krangel.
Bortsett fra at de fikk haugevis av klager på det, og fra i fjor begynte å rulle ut nye økonomiseter uten denne løsningen.

For de fleste er det ikke noe problem at seteryggen foran kommer litt bak. Har jeg kjøpt et sete i flyet med rygg som kan legges bakover vil jeg benytte det. Det er en del av produktet jeg har kjøpt. Vil den bak meg ha bedre plass kan seteryggen der også vippes litt bakover. Da får han eller hun egentlig like mye plass.
De som har så stort problem med at seteryggen foran kommer noen centimeter bakover bør vurdere nødutgangseter etc,

Er nok ikke så enkelt. Det er kneet som er problemet. Blir setet lagt ned mer enn et par hakk, så går det rett i kneet mitt. Ikke særlig behagelig, og det hjelper ikke å legge ned setet mitt, da kun ryggen beveger seg og ikke selve sete.

Og ja, jeg velger alltid nødutgang når jeg kan, men de er det jo mange som ønsker å ha!

Og Forøvrig har jeg også kjøpt et produkt som normalt gir plass nok til bena, og burde vel da få det. Skjønner ikke derfor argumentet om at du har kjøpt et produkt og har derfor krav på det, og da særlig om det gått ut over andre. Egentlig synes jeg det er egoistisk, og det hadde vært mye bedre om vi alle tok litt hensyn til hverandre uten å kreve vår "rett"

Skjønner ikke derfor argumentet om at du har kjøpt et produkt og har derfor krav på det, og da særlig om det gått ut over andre. Egentlig synes jeg det er egoistisk, og det hadde vært mye bedre om vi alle tok litt hensyn til hverandre uten å kreve vår "rett"

Nå er det vel slik at alle gjerne vil ha det produktet en har kjøpt. At du har kjøpt et produkt som du ikke er fornøyd med er ikke mitt problem.;)
Men det er litt satt på spissen, sitter det et menneske bak meg som gjør at det i praksis ikke er greit at jeg legger ned seteryggen, så gjør jeg det ikke, evt bare litt.

Bortsett fra at de fikk haugevis av klager på det, og fra i fjor begynte å rulle ut nye økonomiseter uten denne løsningen.

Så kundene vil egentlig ha mer plass potensielt på bekostning av de som sitter bak en selv? Jeg kan jo skjønne at folk vil ha mer plass, men forstår ikke den holdningen enkelte utviser i forhold til egne "rettigheter". Som andre nevner så ha også de som sitter bak betalt for sin plass, så å utøve stor grad av påståelighet i forhold til å lene sete bakover høres mildt sagt spesielt ut. Hvor ble det av det faktum at man skal ta hensyn til andre? Når man leser en del innlegg her så blir troen på fastlåste seterygger på short haul enda større.

Last edited:

Men det er litt satt på spissen, sitter det et menneske bak meg som gjør at det i praksis ikke er greit at jeg legger ned seteryggen, så gjør jeg det ikke, evt bare litt.

Nettopp, vis litt hensyn så får nok alle det litt bedre

Har jeg kjøpt et sete i flyet med rygg som kan legges bakover vil jeg benytte det. Det er en del av produktet jeg har kjøpt.

Den er for enkel, fordi du har kjøpt ett produkt betyr ikke det at du nødvendigvis
kan benytte deg av det når og hvor du vil selv om det ikke er en "lov" imot det.

F.eks fordi du har kjøpt iPhone betyr ikke det at det gir deg rett til å ringe alle du kjenner
kl 06:00 søndag morgen uten god grunn?

I de fleste tilfeller handler det om folkeskikk og empati. Hvis det at du benytter deg av din rett
er til større ulempe for andre enn det er til nytte for deg selv bør du avstå. F.eks å ødelegge dagen
til en stor person som sitter bak deg å forsøker å få i seg litt mat og drikke fordi du ikke klarer å vente 5 minutter
til han/hun er ferdig. Eller la barna dine, som allerede har ekstremt god plass, ta de siste 2 cm av plassen til
personen bak.

W

Synes ikke at komforten det gir ved å vippe setet bakover er så forferdelig stor i forhold til ulempen det gir for personen bak. I så måte ser jeg ikke noen problemer i å ha "ryan-air-seter". Skal det gi noe komfort å vippe setet bakover må det vippes flere grader bakover enn det man har muligheten til.

Har jeg kjøpt et sete i flyet med rygg som kan legges bakover vil jeg benytte det. Det er en del av produktet jeg har kjøpt.
Og har man kjøpt en bil som kan kjøre i over 200 km/t så er det en del av produktet man har kjøpt og politiet kan bare holde seg unna!

http://www.dagbladet.no/2013/10/03/tema/reise/fly/flysete/sas/29591803/
"Det var dette spørsmålet nettstedet Skyscanner stilte til 1 000 reisende og 900 kabinansatte.

Svarene var forbløffende. Ni av ti passasjerer vil forby nedfellbare seter på korte reiser (short haul), enten på hele reisen eller i spesielle faser av flyvningen."

Er folk her enige?

Ja jeg er enig.
Ulempen med hensynsløse folk i setet forran, er større enn fordelen med selv å kunne lene seg bakover.

Imm

Og har man kjøpt en bil som kan kjøre i over 200 km/t så er det en del av produktet man har kjøpt og politiet kan bare holde seg unna!

Jepp.

Såfremt ikke andre lover begrenser det. I praksis blir det banekjøring eller en tur til Tyskland for bil. På fly blir det under start og landing.

Du vet også dette du kjøper flyturen. Den som har problemer med det må velge andre alternativer hvis en skal være helt sikker på at seteryggen foran ikke skal komme bakover.
For min del hjelper det veldig for ryggen at jeg kan legg sete de få centimeterene .

Back