90% ønsker faste seterygger slik som hos Ryanair

Ønsker du at seteryggene skal være mulig å slå ned (bak)?

• Ja, på alle flighter

Votes: 50 44.2%
  • Ja, men kun på long hault

Votes: 47 41.6%
  • Nei, de bør alltid være faste uten mulighet til å slå dem ned (bak)

Votes: 16 14.2%

• Total voters
    113
Re: 90% ønsker faste seterygger slik som hos Ryanair

Kanskje vi burde forby nedleggbare seter da, siden 1 av 1000 mennesker ikke viser hensyn

Men da synes jeg vi skal benytte muligheten til å rydde opp litt skikkelig mens vi først er i gang.

- Jeg voknet en gang av en som snorket på nabosetet. Vi bør forby snorkere på fly, eventuelt utstyr dem med en hatt som sender et forsiktig elektrisk støt i dem hvert femte minutt.
- Barn som sparker i seteryggen eller som sitter og strititter på meg mellom seteryggene synes jeg er irriterende. Vi bør derfor samtidig bannlyse barn fra alle flyvninger.

Hvem kan ta på seg å skrive et brev til myndighetene?

Kanskje vi burde forby nedleggbare seter da, siden 1 av 1000 mennesker ikke viser hensyn

Vi har vel i denne tråden 4-5 stykker (inkl eksempelet fra UA) som fastholder sin rett til å legge setet ned, fordi de har betalt for dette. Jeg vet ikke hvor stort problemet er, men har vel registrert dette på et betydelig større antall enn 1 av 1000 reiser.

Last edited:

Vi har vel i denne tråden 4-5 stykker (inkl eksempelet fra UA) som fastholder sin rett til å legge setet ned, fordi de har betalt for dette. Jeg vet ikke hvor stort problemet er, men har vel registrert dette på et betydelig større antall enn 1 av 1000 reiser.

Ja, en av tusen er ikke problemet. Jeg har ikke tall på antall ganger noen har prøvd å modne knærne mine. Har vel nådd mer enn 1000 flighter for lenge siden, og det definitivt mer enn en gang.

Som tidligere sagt, er jeg forundret over egoismen blant folk. Det går ann å ta hensyn, og det gjør hverdagen mye bedre.

Som tidligere sagt, er jeg forundret over egoismen blant folk. Det går ann å ta hensyn, og det gjør hverdagen mye bedre.

Er ikke egoismen like stor på begge sider her?
De som sitter foran kan ta hensyn ved å ikke legge setet bak, og de som sitter bak kan ta hensyn ved å ikke nekte/gjøre motstand når de foran ønsker å legge ned setet.

Uansett opplever jeg dette som et teoretisk problem, har aldri vært borti det i praksis. Tror jeg må fly litt oftere!

Snart begynner vel de i setet bak å legge føringer for hvordan man skal benytte leselyset og luftdysene også, siden det kan virke sjenerende.:drink

De som sitter foran kan ta hensyn ved å ikke legge setet bak, og de som sitter bak kan ta hensyn ved å ikke nekte/gjøre motstand når de foran ønsker å legge ned setet.

Uansett opplever jeg dette som et teoretisk problem, har aldri vært borti det i praksis. Tror jeg må fly litt oftere!

Snart begynner vel de i setet bak å legge føringer for hvordan man skal benytte leselyset og luftdysene også, siden det kan virke sjenerende.:drink

Så flott at man kan konkludere med at det ikke er noe problem siden man selv ikke har opplevd dette...:rolleyes: Den siste kommentaren din vitner jo forøvrig om hvor "konstruktiv" enkelte kan bli i debatter (gjerne den samme som kritiserer andre for å aldri bidra med noe konstruktivt i andre debatter - jeg erindrer f.eks. en kritikk av SudCaravelle i en annen debatt...).

Ser du ikke at det er en viss forskjell på hvordan folk kan tilpasse seg i de to tilfellene du ser på? Er du lang i beina så er det lite rom for tilpasning når setet kommer ned (det er like trangt nesten overalt i flyene innenriks i Europa, og det er et begrenset antall nødutgangsseter med bedre plass). Er det da egoisme å mene at folk i setet foran da ikke bør legge ned setet? Jeg leser deg dit at du mener at dette er samme sak. Vel, vel.

Last edited:
90% ønsker faste seterygger slik som hos Ryanair

Jeg kan ikke fatte hva som er problemet, Nå flyr jeg ikke så mye bak i flyet, og det setet jeg normalt bruker i flyet gjør jeg nøyaktig som jeg vil med både hva gjelder ryggen og andre justeringsmuligheter. Men jeg bruker mye buss siden jeg pendler. Og jeg har til dags dato aldri hatt problemer om folk foran meg legger ned setet. Ja littegrann mindre plass blir det, men hva skulle jeg brukt denne plassen til uansett ? Danse swing ? Det som kanskje irriterer meg litt er folk som ikke gidder ta opp igjen setet når dem forlater bussen. I min verden skal man "rydde opp" etter seg når man forlater plassen sin, og for meg inkluderer dette å rette opp seteryggen. Jeg pleier også å rette den opp dersom det er tydelig at folk som sitter bak meg skal av, for så å legge den ned igjen når folka bak har forlatt setet sitt.

Jeg har forøvrig bare fått "beskjed" en eneste gang iløpet av disse årene med busspendling om å ta opp setet siden vedkommende bak hadde for lite plass. Det var på en bortimot tom nattekspress hvor jeg allerede satt på bussen og sov når vedkommende gjøk kommer ombord og vekker meg og ber meg ta frem setet mitt slik at han får plass til pcen sin. Siden det var en 15-20 andre tosetere ledig på bussen skal jeg ikke begi meg ut på noe referat om hvilke ord jeg fortalte vedkommende, men det var stort sett enkle ord som er lette å forstå.

Selvfølgelig, er det en person på over 2 meter, med bein lengre enn frk, Kirsebombom så kan jeg selvfølgelig forstå at det kan være ett problem. Men hvor stor andel av befolkningen er så lange ?

Nå synes jeg det blir useriøst her. Jeg har jo tidligere sagt at jeg får setet rett knærne om setet foran legges for langt ned. Da er det vel et problem? Enkelte ganger har det nesten vært så det har smellt. Å så kommer du å sier det er vel ikke noe problem! Det er ikke å ta hensyn, og det er et problem, da det gjøre j.kla vondt. Så slutt å uttal deg om noe du tilsynelatende ikke vet noe om.

Nå synes jeg det blir useriøst her. Jeg har jo tidligere sagt at jeg får setet rett knærne om setet foran legges for langt ned. Da er det vel et problem? Enkelte ganger har det nesten vært så det har smellt. Å så kommer du å sier det er vel ikke noe problem! Det er ikke å ta hensyn, og det er et problem, da det gjøre j.kla vondt. Så slutt å uttal deg om noe du tilsynelatende ikke vet noe om.

Her ser du kun din side av saken. Hva om den som sitter foran deg får like stort fysisk ubehag ved å sitte rett i ryggen som du gjør ved å få et sete fanget?

Jeg kan ikke fatte hva som er problemet, Nå flyr jeg ikke så mye bak i flyet, og det setet jeg normalt bruker i flyet gjør jeg nøyaktig som jeg vil med både hva gjelder ryggen og andre justeringsmuligheter.

Jeg skjønner at du ikke flyr så mye bak i flyene du selv flyr. Ditt eget selskap har reklamebanner hvor man viser til "kontoret" i luften. Det blir ikke mye kontorplass om personen foran legger ned setet. Det går nok greit med et nettbrett, men bruk av en laptop må du nok se langt etter.;) Stort problem? Nei, men det skaper utvilsomt en ulempe for meg. Andre har nok større problemer om setet foran legges ned.

Her ser du kun din side av saken. Hva om den som sitter foran deg får like stort fysisk ubehag ved å sitte rett i ryggen som du gjør ved å få et sete fanget?

Om man skal bruke enkeltes innfallsvinkel til dette så ville vel svaret vært at man da burde fly business/first...?

Som sagt, useriøst og dette gjorde det ikke mindre useriøst. Du vil tydeligvis ikke se dette fra annet enn ditt eget ståsted. Gidder derfor ikke kommentere dette flere ganger, ref første setning

Back