Det som egentlig er hovedproblemet her, er at for å tjene penger på IC med 737, så må billettprisene være nokså høye for å få noe som ligner på inntjening. Tur-retur Goa med 737 er relativt ulønnsom for et selskap som i stedet kan klare 4 turer tur-retur Frankfurt i løpet av et døgn med samme flymaskin. Kostnader som crew, teknikere osv er mye høyere når man i verste fall kun kan få en leg ut av et crew og man må plassere folk på hotell for å få timene til å gå opp. Da ser regnestykket mye bedre ut på kortere Europa-ruter.
Jeg vet ikke hva potensialet er mellom OSL og Goa, men jeg tror det heller vil lønne seg med 2 ganger i uken med A330 enn 2 ganger i uken med 737. Volumet blir mye høyere med førstnevnte, og man trenger ikke mellomlanding underveis.
Hadde det vært stor profitt å hente på narrow-body på IC (med unntak av 757), så er jeg sikker på at man hadde sett mye mer av dette. Men veldig ofte er det konflikten mellom antall passasjerer, mengde cargo og behov for fuel som setter en stopper for dette. Og når det gjelder DY's rute til DBX, så føler jeg at det litt mer prestisje involvert, enn muligheten for å tjene store penger. En 737-800 med 39 seter blokket kan umulig gi noe voldsomt overskudd, selv om man klarer å selge alle de resterende 150 setene hele tiden.