737 og IC-ops

Etter aa ha krysset Stillehavet med 727-100 er jeg ingen skeptiker til narrow body "hele veien"....men vi hadde jo noen mellomlandinger da...en kan gjenta denne turen - i dag med 737...

Jeg hadde kastet meg på en tur til Asia med mellomlanding i et eller annet eksotisk land, men det hele er jo et spørsmål om risiko og kostnader.

Ellers vet ikke jeg mye om rettigheter til å mellomlande og kostnader ved dette, men det burde vel ikke vært en umulighet for Norwegian å utvidet rutenette sitt med en rute til Goa, uten å spytte inn 200 millioner.
 
Det som egentlig er hovedproblemet her, er at for å tjene penger på IC med 737, så må billettprisene være nokså høye for å få noe som ligner på inntjening. Tur-retur Goa med 737 er relativt ulønnsom for et selskap som i stedet kan klare 4 turer tur-retur Frankfurt i løpet av et døgn med samme flymaskin. Kostnader som crew, teknikere osv er mye høyere når man i verste fall kun kan få en leg ut av et crew og man må plassere folk på hotell for å få timene til å gå opp. Da ser regnestykket mye bedre ut på kortere Europa-ruter.

Jeg vet ikke hva potensialet er mellom OSL og Goa, men jeg tror det heller vil lønne seg med 2 ganger i uken med A330 enn 2 ganger i uken med 737. Volumet blir mye høyere med førstnevnte, og man trenger ikke mellomlanding underveis.

Hadde det vært stor profitt å hente på narrow-body på IC (med unntak av 757), så er jeg sikker på at man hadde sett mye mer av dette. Men veldig ofte er det konflikten mellom antall passasjerer, mengde cargo og behov for fuel som setter en stopper for dette. Og når det gjelder DY's rute til DBX, så føler jeg at det litt mer prestisje involvert, enn muligheten for å tjene store penger. En 737-800 med 39 seter blokket kan umulig gi noe voldsomt overskudd, selv om man klarer å selge alle de resterende 150 setene hele tiden.
 
Ja ser at innkjøpsprisen på en 787 er "bare" dobbelt av en 737, men kan du få med rundt 100% flere passasjerer, så kommer vel det litt an på fule forbruk.
Ellers virker det jo litt billigere å kjøre et såpass mye lettere fly. men med ekstra landing er det vel sikkert ikke det, men hvorfor er da risikoen så stor med IC, og hvorfor taper da alle de store så mye på dette ?
 
Back
Top