Hvis jeg skal være en smartass vil jeg vel si at hvis det er noe, er det anti-ice, men jeg vet det ikke. Hvis jeg skal gjøre som i kirka, tror jeg ikke det er det. Men som sagt, jeg vet det ikke
Det er forsåvidt sant, men hvis vi sammenligner med allestedsnærværende 737NG så har jo ikke den anti-ice på hverken winglet eller ytterste slatelement. Ikke på halen heller, for den del.
Så vil jeg pirke litt på forskjellen mellom anti-ice og de-ice. Eksempel på de-ice er boots (som på Dash 8 og F50 leading edge) hvor de mest effektivt brukes for å fjerne is som allerede har bygget seg opp, mens anti-ice er primært for å forhindre at is dannes, selv om den selvfølgelig også fjerner is. Altså type varmluft og elektrisk heating.
Et lite stort ord som ble borte i teksten, jeg mente å skrive "store" foran problemer. Enig med deg at det vil nok kanskje merkes hvis det iser, men neppe i så stor grad at det påvirker flyegenskapene til maskinen.