Replying to Topic '6000 passert'
OK, da skal jeg kaste meg på en av de mest utdebatterte og subjektive debattene som eksisterer... A vs. B:
LN-KGL Nei, du ser ikke veldig komfortabel ut i dette bildet, men hvordan kan du si at et midtsete på en A320 vs. en B737 gir deg bedre plass...? Som tidligere nevnt så lager ikke Boeing eller Airbus setene, og selskapene bestiller disse fra for eksempel RECARO, SICMA osv. og det er de samme modellene som brukes på A32X familien som B737 familien. Med tanke på seat pitch, så kan det variere fra 27-28" opp mot 33-34" i economy class, og selskapene bestemmer hvor setene skal plasseres. Det er også forskjell på komfort av to forskjellige setemodeller med samme pitch. Vi oppgir også 17.2" seat width på seatguru.com, men det er ofte varierende hvordan setene måles, og jeg skal sjekke hvor dette er målt. Det skal være mellom armlenet. Jeg vil påstå å si at 99% av komforten er type/modell sete og seat pitch...

Hvor de "berømte" ekstra centimeterene på A320 er vet jeg faktisk ikke...?
Belysning Jeg ville se en A320 cabin og en B737 cabin som vist ovenfor, og når selskapene velger farge er det stort sett det som bestemmer belysningen. Her er en SAS B737-800 og Air France A320... og jeg kan ikke se stor forskjell...?
Støy (kabin) Noen hevder at A320 har mer system-støy og B737 har mer aerodynamic støy i kabinen, men jeg har fløyet begge modellene maaange ganger, og ikke merket noen vesentlig forskjell. Sitter du bak motorene bråker det mer, og så enkelt er det...
Støy (Flight Deck) Her ligger A320, og de fleste andre flyene langt foran, men om det er så ille som du beskriver FBU4EVER er jeg ikke så sikker på. Min far har logget over 15.000 timer på forskjellige B737 modeller, og selv i sine tidlig 70 årene har han fortsatt hørselen i god behold...

Jeg vet at de siste B737NG modelle er levert med en Flight Deck støy demping modifikasjon, og den skal dempe ca. 3dB. Av plass så ligger A320 selfølgelig foran, men jeg kan ikke se at det er bedre plass i MD80'ene...? Jeg syntes faktisk MD80 Flight Deck'et virket enda mere cramped... og jeg har sittet å "dinglet" med bena på MD80 jump seat mange ganger.
Stabilitet En A321 er mer stabil, både longitudinal (pitch) og directional (yaw), enn en A319... og det samme gjelder Boeing modellene.
Da står kommentarene mine åpene for "hugg"...
Dag