50 år som flyspotter i dag
Heisann
I dag er 50 år siden Braathens første Fokker F.28 Fellowship kom til Fornebu, 3.mars 1969 var en mandag, og jeg kan huske at jeg på vei hjem fra skolen hadde en fast plass der jeg kunne se over gjerdet mot "Gamle Fornebu" fra Oksenøyveien, til min store glede så et nytt jetfly med T-hale og et stort norsk flagg på halen. (For inntil dette hadde F.27 og DC-6B som jeg var oppvokst med, hatt mer et "frimerke flagg" på halen).
Jeg hadde nok det siste året begynt å følge mer interessert med, jeg kjente de flyene som kom og gikk til daglig, jeg var blitt kjent med forskjellen på "stor og liten DC-9", og jeg visste at DC-8-63 var lang, og at DC-8-62 kunne gå langt. Jeg så forskjell på DC-8 og B707, jeg så forskjell på DC-6B og DC-7c osv, og Busy Bee hadde innviet sin helt nye hangar langs skoleveien min, og da lærte jeg at de hadde ulik registrering.
Men det var altså synet av LN-SUC for første gang, som tente gnisten i meg til å jakte på hvert fly for å se registreringen det hadde, og da var det greit å ha sykkel
Og jeg var drøyt 10 år gammel. Og om det ikke var akkurat 3.mars, så var det i hvertfall samme uka.
Legger ved link til det første bildet Jan Olav Martinsen tok av flyet da han begynte å fotografere i 1971, før navnet "Olav Kyrre" var kommet på flyet, ved innflying til bane 24 på FBU
http://www.airliners.net/photo/Braathens-SAFE/Fokker-F-28-1000-Fellowship/448701/L?qsp=eJwtjLEKAkEMBf8ltRYiWFyntqKC5weE7EMPT3dJAroc9%2B/GxW6YgZlI8svx8b4WUEcGVrnTggorP426iR6o76wpmA7H5eW6j2pZfVfDJHZsRVAc6e9PmqC/BJM2usV4FQA9N6b1JnwarIzcHnAeRprnLx7TLk0%3D
Heisann
I dag er 50 år siden Braathens første Fokker F.28 Fellowship kom til Fornebu, 3.mars 1969 var en mandag, og jeg kan huske at jeg på vei hjem fra skolen hadde en fast plass der jeg kunne se over gjerdet mot "Gamle Fornebu" fra Oksenøyveien, til min store glede så et nytt jetfly med T-hale og et stort norsk flagg på halen. (For inntil dette hadde F.27 og DC-6B som jeg var oppvokst med, hatt mer et "frimerke flagg" på halen).
Jeg hadde nok det siste året begynt å følge mer interessert med, jeg kjente de flyene som kom og gikk til daglig, jeg var blitt kjent med forskjellen på "stor og liten DC-9", og jeg visste at DC-8-63 var lang, og at DC-8-62 kunne gå langt. Jeg så forskjell på DC-8 og B707, jeg så forskjell på DC-6B og DC-7c osv, og Busy Bee hadde innviet sin helt nye hangar langs skoleveien min, og da lærte jeg at de hadde ulik registrering.
Men det var altså synet av LN-SUC for første gang, som tente gnisten i meg til å jakte på hvert fly for å se registreringen det hadde, og da var det greit å ha sykkel

Legger ved link til det første bildet Jan Olav Martinsen tok av flyet da han begynte å fotografere i 1971, før navnet "Olav Kyrre" var kommet på flyet, ved innflying til bane 24 på FBU
http://www.airliners.net/photo/Braathens-SAFE/Fokker-F-28-1000-Fellowship/448701/L?qsp=eJwtjLEKAkEMBf8ltRYiWFyntqKC5weE7EMPT3dJAroc9%2B/GxW6YgZlI8svx8b4WUEcGVrnTggorP426iR6o76wpmA7H5eW6j2pZfVfDJHZsRVAc6e9PmqC/BJM2usV4FQA9N6b1JnwarIzcHnAeRprnLx7TLk0%3D