I den senere tiden har det vært levert mange meget gode og leseverdige trip reports her på forumet. Det inspirer til å bidra litt selv også:
I år feiret jeg nyttår i Russland, nærmere bestemt i nærheten av Samara ved Volga. Lufthansa har i mange år hatt en rute mellom Frankfurt og Samara, og da er det lett å komme seg dit fra Bergen. Lett, men nødvendigvis ikke billig. Over 8000 betalte jeg for billetten, og den ble kjøpt i god tid. Jeg kunne reist mye billigere med Air Baltic & venner via Riga og Moskva, men da med lange opphold på flyplasser.
Siden oppdaget jeg at Czech Airlines kunne flydd meg for litt over halve prisen, dersom jeg hadde tatt meg til og fra Oslo med andre operatører. Men fordelen med å være passasjer med samme operatør hele veien, skal heller ikke undervurderes.
Hjemreisen ble nokså stresset, og for første gang i nyere tid kom jeg hjem uten koffert.
Første strekk: Bergen – Frankfurt am Main
Dag og dato Mandag 29. desember 2008
Flight LH 3127
Flyselskap Lufthansa
Ordinær rute 13:40 – 15:45
Fly D-ACPN ”Quedlingburg” CRJ700ER, bygget 2003
Sete 6A
Gikk bort til holdeplassen ved meieriet på Minde og tok flybuss 2349 med rutemessig avgang derfra klokken 12:00. Bussen var i rute. Det var cirka 8 reisende fra Minde med noen påstigende underveis. Ved Lagunen var det litt kø og saktegående trafikk, men vi ankom Flesland i rute 12:25. Ved innsjekkskrankene var det svært lav aktivitet alle steder. Kun to skranker var betjent for SAS og Star Alliance, en manuell innsjekk og en for bagasje drop. Minimal kø i begge. Jeg valgte manuell, for jeg hadde ikke fått sjekket meg inn videre fra Frankfurt til Samara. Det kunne heller ikke damen hjelpe meg med. Mulig det skyldes at LH selv skal sjekke at visumet til Russland er OK. Kom meg så greit gjennom sikkerhetskontrollen. Ei heller der var det kø av betydning. Det var få folk på utland. Det var helst reisende til Frankfurt og til en WF-flight til Aberdeen som var der. Jeg kortet ventetiden med en kaffe til 26 kroner.
Flyet mitt skulle gå fra gate 21, og ca 13:15 startet ombordstigningen. CRJ700 er åpenbart for liten til at broen kan legges inntil flykroppen. I enden av broen gikk vi derfor ned en liten trapp, et par meter på selve plassen og så inn i flyet. Ombordstigningen gikk fint, og ved bording completed sa cockpiten at siden alle hadde møtt tidlig frem, kunne vi også gå tidlig og komme tidligere frem. Push back fulgte allerede 13:29 og flytiden var beregnet til 1 time og 50 minutter. Flyet var godt besatt på økonomi, men ikke fullt. På Biz satt det en reisende.
Vi tok av mot syd 13:38. Det var skyet, rundt 0 grader og helt vindstille. En halv time senere hadde flydd over skyer helt siden Bergen. Det hadde vært servering med valgfri sandwich med ost eller skinke, middels sjokoladestykke Lindt med 70% kakao og enhet varm og kald drikke. For sistnevnte hadde jeg valgt en Warsteiner 0,33 flaskepils. God kvalitet på mat og drikke.
14:16 var den en glipe i skydekket. Vi befant oss da langs Jyllands vestkyst, den nordlige delen, og det virket som om vi fulgte den sydover. En stund senere passerte en jumbojet like over oss, på vei vestover. Det var et fascinerende syn. Etter hvert klarnet det mer og mer, men landskapet nedenunder var dekket av lett dis. Det er likevel utrolig hvor godt vindmøllene nede på bakken er synlige selv høyt opp i luften. Da vi nærmet oss Frankfurt, ble det opplyst om gater for noen som hadde fly videre til Nice og Warszawa.
Vi kom inn mot Frankfurt fra øst, passerte byen og fortsatte forbi Mainz og fløy nesten til Bingen før flyet gjorde en u-sving og fløy samme vei tilbake, stadig lavere. Med lavtstående sol over landskapet var dette en flott flyopplevelse. Vi tok FRA fra vest og traff bakken 15:23. Vi endte opp ved en bussgate, men kom oss raskt inn til B-terminalen.
D-ACPN er ankommet FRA fra Bergen litt før ruten
Nede ved innsjekk fikk jeg på en meget kundevennlig måte ordnet boardingkort videre til Samara. Tok så lokaltoget inn til byen en tur i ventetiden.
I år feiret jeg nyttår i Russland, nærmere bestemt i nærheten av Samara ved Volga. Lufthansa har i mange år hatt en rute mellom Frankfurt og Samara, og da er det lett å komme seg dit fra Bergen. Lett, men nødvendigvis ikke billig. Over 8000 betalte jeg for billetten, og den ble kjøpt i god tid. Jeg kunne reist mye billigere med Air Baltic & venner via Riga og Moskva, men da med lange opphold på flyplasser.
Siden oppdaget jeg at Czech Airlines kunne flydd meg for litt over halve prisen, dersom jeg hadde tatt meg til og fra Oslo med andre operatører. Men fordelen med å være passasjer med samme operatør hele veien, skal heller ikke undervurderes.
Hjemreisen ble nokså stresset, og for første gang i nyere tid kom jeg hjem uten koffert.
Første strekk: Bergen – Frankfurt am Main
Dag og dato Mandag 29. desember 2008
Flight LH 3127
Flyselskap Lufthansa
Ordinær rute 13:40 – 15:45
Fly D-ACPN ”Quedlingburg” CRJ700ER, bygget 2003
Sete 6A
Gikk bort til holdeplassen ved meieriet på Minde og tok flybuss 2349 med rutemessig avgang derfra klokken 12:00. Bussen var i rute. Det var cirka 8 reisende fra Minde med noen påstigende underveis. Ved Lagunen var det litt kø og saktegående trafikk, men vi ankom Flesland i rute 12:25. Ved innsjekkskrankene var det svært lav aktivitet alle steder. Kun to skranker var betjent for SAS og Star Alliance, en manuell innsjekk og en for bagasje drop. Minimal kø i begge. Jeg valgte manuell, for jeg hadde ikke fått sjekket meg inn videre fra Frankfurt til Samara. Det kunne heller ikke damen hjelpe meg med. Mulig det skyldes at LH selv skal sjekke at visumet til Russland er OK. Kom meg så greit gjennom sikkerhetskontrollen. Ei heller der var det kø av betydning. Det var få folk på utland. Det var helst reisende til Frankfurt og til en WF-flight til Aberdeen som var der. Jeg kortet ventetiden med en kaffe til 26 kroner.
Flyet mitt skulle gå fra gate 21, og ca 13:15 startet ombordstigningen. CRJ700 er åpenbart for liten til at broen kan legges inntil flykroppen. I enden av broen gikk vi derfor ned en liten trapp, et par meter på selve plassen og så inn i flyet. Ombordstigningen gikk fint, og ved bording completed sa cockpiten at siden alle hadde møtt tidlig frem, kunne vi også gå tidlig og komme tidligere frem. Push back fulgte allerede 13:29 og flytiden var beregnet til 1 time og 50 minutter. Flyet var godt besatt på økonomi, men ikke fullt. På Biz satt det en reisende.
Vi tok av mot syd 13:38. Det var skyet, rundt 0 grader og helt vindstille. En halv time senere hadde flydd over skyer helt siden Bergen. Det hadde vært servering med valgfri sandwich med ost eller skinke, middels sjokoladestykke Lindt med 70% kakao og enhet varm og kald drikke. For sistnevnte hadde jeg valgt en Warsteiner 0,33 flaskepils. God kvalitet på mat og drikke.
14:16 var den en glipe i skydekket. Vi befant oss da langs Jyllands vestkyst, den nordlige delen, og det virket som om vi fulgte den sydover. En stund senere passerte en jumbojet like over oss, på vei vestover. Det var et fascinerende syn. Etter hvert klarnet det mer og mer, men landskapet nedenunder var dekket av lett dis. Det er likevel utrolig hvor godt vindmøllene nede på bakken er synlige selv høyt opp i luften. Da vi nærmet oss Frankfurt, ble det opplyst om gater for noen som hadde fly videre til Nice og Warszawa.
Vi kom inn mot Frankfurt fra øst, passerte byen og fortsatte forbi Mainz og fløy nesten til Bingen før flyet gjorde en u-sving og fløy samme vei tilbake, stadig lavere. Med lavtstående sol over landskapet var dette en flott flyopplevelse. Vi tok FRA fra vest og traff bakken 15:23. Vi endte opp ved en bussgate, men kom oss raskt inn til B-terminalen.

D-ACPN er ankommet FRA fra Bergen litt før ruten
Nede ved innsjekk fikk jeg på en meget kundevennlig måte ordnet boardingkort videre til Samara. Tok så lokaltoget inn til byen en tur i ventetiden.